هنر انقلابی ـ ۵/

ارزش‌های دفاع مقدس تکرار پذیر نیست

پرداخت چندباره به ارزش‌های دفاع مقدس و شخصیت‌های برجسته این دفاع مقدس به معنای کلیشه شدن آن نیست، چرا که می‌توان با نگاهی نو و به کار بردن فرم‌هایی بدیع ارزش‌های دفاع مقدس را ثبت و به نسل‌های بعدی منتقل کرد.
کد خبر: ۴۴۲۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۴ - 14February 2021

ارزش‌های دفاع مقدس تکرار پذیر نیستگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- رسول حسنی؛ انقلاب اسلامی به معنای واقعی کلمه یک رستاخیز عظیم و بنیادی در همه ارکان ایران بود. ایرانِ رژیم پهلوی شاید نام اسلامی بودن را یدک می‌کشید، اما انقلابی نبود. اسلام غیر انقلابی اسلام اموی است و نه اسلام علوی، حضرت امام خمینی (ره) نقاب خنثای اسلامی بودن را درهم شکست و با طرح مسئله ولایت فقیه و تشکیل حکومت بر اساس اصول اسلام، جمهوری اسلامی ایران را پدید آورد که انقلابی بودن جزء ذات و خصیصه آن بود.

در این میان فرهنگ و هنر کشور نیز دارای ماهیتی انقلابی شد. هر اثر هنری که در ایران اسلامی تولید می‌شود اگر انقلابی نباشد، اثری خنثی است که جز صرف هزینه و کاستن توان و استعداد نیروی انسانی ثمر دیگری ندارد. در مجموعه یادداشت «هنر انقلابی» که مناسبت ایام‌ الله فجر منتشر می‌شود، سعی شده تا زوایای این مقوله را مورد کنکاش قرار بگیرد تا بدانیم حدود و ابعاد این هنر چیست. در تحلیل «هنر انقلابی» بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مد نظر قرار گرفته تا از این طریق درک هنر انقلابی میسر شود.

در ادامه قسمت پنجم یادداشت «هنر انقلابی» را می‌خوانید:

شکستن کلیشه‌ها با نگاهی نو

حوزه دفاع مقدس منبعی سرشار برای خلق آثار هنری است که باید آن را مغتنم شمرد، باید به این حقیقت باور داشته باشیم که واقعه جنگ تحمیلی و مفهوم دفاع مقدس قائم به یک برهه زمانی نیست و به آن محدود نمی‌شود. در مقوله تولید محتوا می‌توان تا سال‌های از این گنجینه عظیم و نامتنهای بهره گرفت، این مهم نیز جز با حضور موثر در جبهه فرهنگی و استخراج ارزش‌های جهان‌شمول دفاع مقدس ممکن نخواهد شد.

بی‌تفاوتی نسبت به این حادثه مهم در دراز مدت می‌تواند صدمات جبران ناپذیری بر پیکره انقلاب اسلام وارد کند. جنگ تحمیلی پدیده‌ای هویت‌ساز بود که در دفاع مقدس متجلی شد، تجلی این حادثه انسان‌ساز باید در آثار هنری ما دیده شود. با همه تلاش‌های برخی معدود از اهالی هنر هنوز به آن مرتبه‌ای که انتظار داریم نرسیده‌ایم و راه بسیاری برای رسیدن به قله‌های رفیع فرهنگ دفاع مقدس در پیش داریم.

حتی می‌توان گفت ما در دهه پنجم انقلاب اسلامی هنوز در دامنه‌های هنر دفاع مقدس قرار داریم. نه‌تنها در ثبت و ضبط ارزش‌های دفاع مقدس که در پرورش استعدادها و تربیت نسلی متعهد و کارآمد کاری از پیش نبرده‌ایم و به اصطلاح کادرسازی نکرده‌ایم. همدلی هنرمندان پیش‌کسوت و جوانان مستعد و راویان جنگ تحمیلی می‌تواند زمینه‌ای برای تبلور هنر دفاع مقدس شود. بازآفرینی حوادث شگفتی آفرین دفاع مقدس نه‌تنها به نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌انجامد که می‌تواند چرخه اقتصادی فرهنگی ما بخصوص سینما را به حرکت درآورد.

تجربه نشان داده که یک فیلم سینمایی با موضوع دفاع مقدس حتی در رقابت با کمدی‌های پول‌ساز می‌تواند به فروش بالایی دست پیدا کند. اگر اهالی هنر بدانند که جبهه فرهنگی غرب تا چه میزان در هدم و از بین بردن ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تلاش می‌کنند و با صرف هزینه‌های بسیار با زیر سوال بردن فلسفه دفاع، سعی در جهانی کردن قهرمان‌های پوشالی خود دارند خواهیم دید چه بسیار کار روی زمین مانده داریم که باید هدف انجام برسند.  

نباید گمان شود داستان‌های دفاع مقدس و پرداختن به شخصیت‌های برجسته انقلاب اسلامی و دفاع مقدس کلیشه می‌شوند. برای شهدایی چون شهید احمد متوسلیان، شهید حسن باقری، شهید ابراهیم همت، شهید محسن وزوایی، شهید سردار سلیمانی و ... دیگر شهدای جنگ تحمیلی می‌توان ده‌ها فیلم و سریال و کتاب و انیمیشن تولید کرد. تنها باید به مضامین نو و فرم‌های بدیع فکر کرد تا مفاهیم بلند دفاع مقدس بر جان مخاطب بنشیند و آن را به نسل‌های بعد از خود منتقل کند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار