نقد سریال/

«دادستان»؛ روایتی از مشکلات مردم و حفظ امنیت ملی

سریال جدید ده‌نمکی فصل نوینی از سریال‌های اطلاعاتی امنیتی است که در دهه‌ی اخیر پا به عرصه‌ی هنر گذاشته‌اند. وجه تمایز سریال «دادستان» با دیگر سریال‌های پلیسی امنیتی در غیر شعاری بودن آن است.
کد خبر: ۴۴۲۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 15February 2021

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ بعد از دارا و ندار و نسخه‌ی تلویزیونی معراجی‌ها، «دادستان» سومین سریال تلویزیونی مسعود ده‌نمکی است.

او که هم سابقه‌ی طولانی مبارزاتی و هم در روزنامه‌نگاری دست دارد نزدیک به دو دهه است که با عنوان یک کارگردان پا به عرصه‌ی هنر گذاشته است. دادستان داستانی سیاسی امنیتی دارد. از داستان اختلاس‌های متعدد گرفته تا انتقادات تند دانشجویی و جانفشانی‌های نیروهای اطلاعاتی امنیتی در جریان حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) و رسانه های بیگانه همه و همه در قسمت‌های اول این سریال روی دایره ریخته شدند.

اصولا ده‌نمکی کارگردان شلوغی است به این معنی که از بازیگران متعدد استفاده می‌کند. سریال جدید او که دادستان نام دارد از این قاعده مستثنی نیست. نگار فروزنده، هلیا امامی، محمد کاسبی، سید جواد هاشمی، کاوه سماک باشی، علی سلیمانی سرنسری، علیرضا استادی، نیما شاهرخ شاهی و ... در این اثر پر بازیگر مسعود ده‌نمکی حضور دارند.

برعکس آثار دیگر این کارگردان اثر کمتر با شوخی و طنز و کمدی همراه است و در اصل ملودرامی است از اتفاقات گل درشت سیاسی اطلاعاتی و امنیتی که در دو سه سال گذشته در کشور ما اتفاق افتاده است. تولد شبکه‌های اجتماعی و آرایش جدید رسانه های نوین خبری که بعضا در فضای اطلاعاتی امنیتی با سوءتفاهم‌ها و سوء استفاده‌ها طرف شده است.

بسیاری از این کانال‌های نوظهور خبری همچنان پا بر جا هستند و بسیاری دیگر نیز به علت همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی جاسوسی دشمن شناسایی و بازداشت شدند.

سریال جدید ده‌نمکی فصل نوینی از سریال‌های اطلاعاتی امنیتی هستند که در دهه‌ی اخیر پا به عرصه‌ی هنر گذاشته‌اند. هوش سیاه (فصل‌های اول و دوم) مسعود آب پرور، گاندو به کارگردانی جواد افشار و خانه امن به کارگردان احمد معظمی از این رشته سریال‌های سیاسی اطلاعاتی امنیتی بوده‌اند که در سال‌های اخیر روی آنتن خوش درخشیدند و باعث جذب حد اکثری مخاطب شده‌اند.

وجه تمایز سریال دادستان با دیگر سریال‌ها در غیر شعاری بودن آن است. در اکثر سریال‌های یاد شده بیشتر به بحث قدرت مبارزه‌ی نیروهای اطلاعاتی امنیتی با دشمنان این سرزمین در ابعاد مختلف پرداخته شده است. در دادستان اما علاه بر این که به فعالیت‌های نیروهای اطلاعاتی کشورمان پرداخته شده است اما در کنار آن به انتقادات عمومی به شرایط اقتصادی و مساله ی آقازاده‌ها و غیره نیز پرداخته شده است که نقطه‌ی قوت ده‌نمکی به شمار می‌آید.

در ادامه باید نشست و دید ده‌نمکی و گروهش برای ادامه‌ی داستان «دادستان» چه روایتی دارند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار