مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت ارشاد:

رویکرد هنری و پاسداشت زبان فارسی در جشنواره ملی چاپ در دستور کار است

مهرزاد دانش از رویکرد هنری و پاسداشت زبان فارسی در جشنواره ملی چاپ خبر داد.
کد خبر: ۴۴۳۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶ - 15February 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری بیستمین دوره جشنواره ملی چاپ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

دانش: رویکرد هنری و پاسداشت زبان فارسی در جشنواره ملی چاپ

در ابتدا، «مهرزاد دانش» مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره طی سخنانی با بیان اینکه جشنواره امسال با توجه به اوضاع کرونایی که به‌گونه‌ای همه را گرفتار کرده است، اظهار داشت: زمان برگزاری جشنواره ملی چاپ ۱۱ شهریور گذشته بود که محدودیت کرونایی شدت گرفته بود و درحال برنامه‌ریزی برای چگونگی برگزاری آن بودیم.

وی با تاکید بر رویکرد جدید امسال جشنواره ملی چاپ، عنوان کرد: رویکرد ما در این دوره جشنواره با تاکید براین است که فضای جشنواره و بخش مسابقه محصولات چاپی با شاخص‌های فرهنگی پررنگ‌تری شکل بگیرد، درحالی که در دوره‌های قبل معیار‌های فنی و صنعتی مورد توجه و تاکید بود که امسال با رایزنی‌های که صورت گرفت به بحث طراحی، گرافیک و مخصوصاً زبان فارسی توجه ویژه‌ای خواهد شد چراکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی برگزاری این رخداد است و با این شرایط تناسب موضوعی خواهیم داشت.

رویکرد هنری و پاسداشت زبان فارسی در جشنواره ملی چاپ

مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشریح اهمیت هر موضوع برای مخاطبین را هدف هرجشنواره‌ای دانست و افزود: متاسفانه حتی در وزارت فرهنگ وقتی سخن از چاپ به میان می‌آید بسیاری از مدیران و کارشناسان ابتداً کتاب و نشریات را یاد می‌کنند اگرچه این‌ها بخش مهمی از چاپ هستند، اما همه ماجرا این نیست. چاپ عرصه‌ای است که به‌طور روزانه و لحظه به لحظه با آن روبرو هستیم و بسته‌بندی و پوستر و تبلیغات مختلف را در لوازم مصرفی و بازار و خیابان مشاهده می‌کنیم و تک تک نوشته‌ها و طراحی‌های اعلان‌ها و بسته‌بندس‌ها ما را در معرض پیام‌های مختلف قرار می‌دهد. بخاطر همین یکی از اهداف مهم جشنواره جلب توجه دادن عموم به این موضوع است که عرصه چاپ، عرصه بسیار مهمی است و در عرصه فرهنگ، رسانه، هنر، تجارت، بازرگانی، اقتصاد و حتی مناسبت‌های ایدئولوژیک و سیاسی مهم است.

دانش ادامه داد: هدف ما توجه دادن متولیان فرهنگی و تجاری و سیاسی و مردم به این عرصه مهم و سرمایه مهم است که اگر مغفول بماند بسیاری از سرمایه‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد. این جشنواره می‌تواند یک مشوق و برانگیزاننده‌ای باشد برای اینکه مقوله چاپ مورد توجه بیشتر متولیان مردم قرار گیرد. معرفی کسانی که خلاقیت‌ها، نوآوری‌ها و توانمندی‌‎ها خاص خودشان را دارند و محصولاتی و خدماتی را تولید و ارائه می‌کنند و تشویق و تقدیر از این دوستان هدف این جشنواره است.

دبیر بیستمین جشنواره ملی چاپ تصریح کرد: جشنواره ما منحصربه بخش مسابقات نیست بلکه بخش چهره‌های نمونه را خواهیم داشت که در عرصه‌های وجود دارند؛ امسال در جشنواره سعی کردیم در این بخش نیز نوآوری داشته باشیم. امسال علیرغم تقدیرهای سال‌های گذشته، «بانوی فعال نمونه عرصه چاپ» معرفی و تقدیر خواهد شد چراکه بانوان در عرصه چاپ نقش مهمی دارند که در سال‌های گذشته دیده نشده بودند.

شمس: انتخاب بانوی نمونه عرصه چاپ به‌عنوان کارآفرین

«محسن شمس» مدیر اجرایی جشنواره درخصوص برنامه‌های جنبی این رویداد گفت: ما هرساله مراسم هایی درباره روز ملی چاپ در سراسر کشور داشتیم که امسال نیز این برنامه‌ها طبق روال گذشته با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده برگزار خواهد شد؛ در این راستا ۲۶ استان مراسم را به صورت ویژه و خاص با محوریت تقدیر از پیشکسوتان و فعالان حوزه چاپ خواهند داشت.

وی افزود: انتخاب شش پیشکسوت برگزیده با بررسی ۸۰ پرونده رسیده به دبیرخانه، انتخاب نوآور کارآفرین نمونه با بررسی ۴۰ پرونده رسیده به دبیرخانه، انتخاب صادرکننده نمونه با بررسی ۲۲ پروند شکل گرفت. پرونده‌های داوری شده این بخش خیلی قوی بود و هدف از برگزاری این جشنواره ایجاد تشویق و انگیزه جهت صادرات محصولات چاپی و به‌روز شدن این حوزه است.

رویکرد هنری و پاسداشت زبان فارسی در جشنواره ملی چاپ

مدیر اجرایی جشنواره ملی چاپ ادامه داد: انتخاب بانوی نمونه عرصه چاپ به‌عنوان کارآفرین که سهم زیادی در حوزه چاپ دارند امسال مقارن با روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) این انتخاب انجام شد.

شهامت‌پور: چهار معیار اصلی در جشنواره ملی چاپ
«محمدحسین شهامت‌پور» دبیر علمی این جشنواره گفت: جشنواره امسال با یک عقبه ۱۹ دوره‌ای تغییر رویکرد اساسی داشته است که شاید اگر در دوره اول شکل می‌گرفت راحت‌‎تر بود. احساس می‌کنم رویکرد‌های جدید که باعث وزین شدن جشنواره شد با توجه به شرایط عجیب دوران کرونا، در حد انتظار رخ نداد. در این دوره سعی شد یک‌سری مشکلات را با رویکردی جدید تغییر دهیم؛ اینکه ارتباط دقیقی بین کارفرما و طراح در صنف چاپ وجود ندارد و از طرفی مسابقات این حوزه در سطح دنیا توسط سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی اجرا می‌شود و منافع اقتصادی آن را حاصل می‌کنند درحالی که برگزاری این جشنواره در وزارت ارشاد برگزار می‌شد و باید رویکرد پاسداشت زبان فارسی را اضافه می‌کردیم تا خروجی ارزشمندی را داشته باشیم.

وی با تاکید براینکه در جشنواره ملی چاپ یک پایه‌ریزی بسیار ارزشمند در حال شکل گیری است، عنوان کرد: در بخش‌های جدید وارد شده به جشنواره ملی صنعت چاپ بخش‌های مغفول مانده را به یک زنجیره متصل خواهیم کرد.

رویکرد هنری و پاسداشت زبان فارسی در جشنواره ملی چاپ

دبیر علمی جشنواره ملی چاپ عنوان کرد: چهار معیار اصلی در جشنواره مد نظر قرار گرفته است که شامل طراحی، هنجار‌های معیشتی، مسائل فنی و پاسداشت زبان فارسی است که مورد تاکید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. نگاه طراحی به پاسداشت زبان فارسی خواهد بود، منظور از طراحی شامل طراحی فرم، شکل و ساختار و طراحی گرافیکی است و منظور از هنجار‌های معیشتی دغدغه‌های حال حاضر از بعد فرهنگی و بعد اقتصاد و اجتماعی است که در طراحی مدنظر قرار گرفته شود.

شهامت‌پور خاطرنشان کرد: درباره مسائل فنی داوری‌های همانند پیش صورت خواهد گرفت، اما نگاه کلی و اجمالی خواهیم داشت و مسائل تخصصی را ارزیابی نمی‌کنیم. پاسداشت زبان فارسی در زیر گروه عنوان طراحی قرار خواهد گرفت که به دو عنصر اصلی استفاده درست از تصاویر و اشکال در حرف فارسی و اینکه از لحاظ مفهومی و نوشتاری استاندارد‌های لازم لحاظ شود و از نظر ادبی رویکرد درستی داشته باشیم موضوعات خواهد بود.

در انتهای این مراسم از پوستر بیستمین جشنواره ملی چاپ رونمایی شد. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها