با شعرخوانی شاعران پیشکسوت و راه یافتگان مرحله نهایی؛

شب شعر «جشنواره شعر و داستان انقلاب» برگزار شد

شب شعر «جشنواره شعر و داستان انقلاب» با حضور شاعران پیشکسوت و تعدادی از شاعران راه یافته به مرحله نهایی بخش شعر جشنواره برگزار شد.
کد خبر: ۴۴۳۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰ - 15February 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، شب شعر «جشنواره شعر و داستان انقلاب» با حضور شاعران پیشکسوت و تعدادی از شاعران راه یافته به مرحله نهایی بخش شعر جشنواره در سالن اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم که «سعید بیابانکی»، شاعر مطرح کشورمان اجرای آن را برعهده داشت، شاعران پیشکسوت، صادق رحمانی، علی محمد مودب و علی داوودی اشعار خود را برای حاضران خواندند.

در ادامه این مراسم، دادیارحامدی، طیبه شامانی، رضا یزدانی، حسنا محمدزاده، سید سلمان علوی گنابادی، علی سلیمانی، مائده هاشمی، عاطفه جوشقانیان از شاعران جوان کشورمان که به مرحله نهایی بخش شعر جشنواره راه یافته اند، به شعر خوانی پرداختند، این مراسم به صورت همزمان از آپارات، اپلیکیشن حوزه هنری و اینستاگرام پخش می‌شد.

افتتاح تالار جلسات زنده یاد «طاهره صفارزاده»

در حاشیه این مراسم، تالار جلسات زنده یاد «طاهرصفارزاده» افتتاح شد، در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، مهندس صفارزاده، محمد رضا سهرابی نژاد، صادق رحمانی، عباس محمدی- مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی-، علی داودی مدیر دفتر شعر و ناصرفیض -مدیر دفتر طنز - حوزه هنری و عباس حسین نژاد- قائم مقام سپهر سوره هنر- و تعدادی از شعرا و پژوهشگران حوزه ادبیات برگزار شد، حاضران به بیان خاطرات خود از فعالیت‌های فرهنگی و سلوک اخلاقی این زن اندیشمند مسلمان پرداختند.

محمد رضا سهرابی نژاد- شاعرپیشکسوت- درباره زنده یاد صفارزاده با بیان اینکه ایشان از پایه گذاران حوزه هنری بودند گفت: خانم دکتر صفارزاده اگرچه درغرب تحصیل کرده و سال‌ها در دانشگاه‌های کشور‌های مختلف تدریس کرده بودند، اما مطالعه عمیق و دقیقی در زمینه قرآن و دین پژوهی داشتند و ترجمه ایشان از قرآن، به اذعان محققان این حوزه، ترجمه‌ای بسیار قوی است.

این شاعر پیشکسوت با بیان اینکه افتتاح این تالار، همزمان با جشنواره شعر و داستان انقلاب را باید به فال نیک گرفت گفت: زنده یاد طاهره صفارزاده با تمام بزرگی و شکوه علمی‌ای که داشتند خادم دین و انقلاب بودند، ایشان شاعرعاقبت به خیری بودند.

در ادامه این مراسم، صادق رحمانی – شاعر پیشکسوت – درباره شخصیت این اندیشمند مسلمان گفت: ایشان زندگی سراسر تلاش و مجاهدتی در زمینه ادبیات، دین پژوهی و ترجمه داشتند، سال‌های اولیه فعالیت ایشان، بیشتر به ادبیات و شعرمعطوف بود که دوران موفقی بود، از ویژگی‌های شعر ایشان، زبان بدون پیرایه است، بعد‌ها هم که ایشان به ترجمه روی آوردند در این زمینه هم بسیار موفق بودند ترجمه قرآن، دعای کمیل و بخش‌هایی از نهج الفصاحه به زبان انگلیسی ازجمله ترجمه‌های بسیار خوب ایشان در زمینه دینی است.

وی در ادامه افزود: ایشان از جمله زنانی بودند که نشان موفقیت زن ایرانی را کسب کردند و جزو برگزیدگان نهضت اسلامی بودند که هم در زمینه ادبیات موفق بودند، هم نظریه پرداز بودند و هم دین پژوه.

در ادامه مراسم، حجت الاسلام دعایی – محقق و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات و از شاگردان امام خمینی (ره)، به بیان خاطراتی از سلوک رفتاری این بانوی فرهیخته وهمچنین دیدارایشان با امام (ره) پرداخته و شعری را که ایشان برای رهبرکبیر انقلاب در هنگام اقامت در پاریس سروده بودند را در مراسم خواندند.

حجت الاسلام دعایی افزود: مقام معظم رهبری هم هنگامی که این زن اندیشمند مسلمان به ملاقاتشان رفتند، از تیم حفاظت خواسته بودند که با احترام بسیاراز ایشان استقبال شود.

ن اینکه ایشان هیچ دلبستگی‌ای به مال و مقام دنیایی نداشتند گفت: ایشان بابت بسیاری از فعالیت‌هایفرهنگی‌ای که انجام دادند هیچ حقوقی دریافت نمی‌کردند و حتی از سازمانی که ۱۷ سال در آنجا فعالیت کردند هیچ مبلغی دریافت نکردند.

زنده یاد طاهره صفارزاده

طاهره صفار زاده، شاعر، نویسنده، محقق و مترجم قرآن کریم است که در سال ۱۳۷۱ از سوی وزارت علوم و آموزش عالی بعنوان استاد نمونه اعلام شد و در سال ۱۳۸۰ پس از انتشار ترجمه «قرآن کریم» به افتخارعنوان خادم القرآن نایل شد.

وی در ماه مارس ۲۰۰۶ همزمان با برپایی جشن روز جهانی زن از سوی سازمان نویسندگان آفریقا و آسیا به عنوان شاعر مبارز و زن نخبه و دانشمند مسلمان برگزیده شد.

از زنده یاد طاهره صفارزاده تاکنون علاوه بر مقالات و مصاحبه‌های علمی و اجتماعی، بیش از ۱۴ مجموعه شعر و ۱۰ کتاب ترجمه یا نقد ترجمه در زمینه‌های ادبیات، علوم، علوم قرآنی و حدیث منتشرشده و گزیده سروده‌های ایشان به زبان‌های گوناگون جهان ترجمه شده است. این اندیشمند بزرگ در آبان ۱۳۸۷ درگذشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار