معرفی کتاب؛

روایت غرورآفرین رزمندگان در «بازتاب جهانی کربلای5»

کتاب چهل و ششم روزشمار جنگ ایران و عراق در دو جلد تحت عنوان «بازتاب جهانی کربلای 5» و «کربلای 5 تلاشی دیگر برای تعیین سرنوشت جنگ» منتشر شد.
کد خبر: ۴۴۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰ - 19February 2021

روایت غرورآفرین رزمندگان در «بازتاب جهانی کربلای5»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «کربلای 5 تلاشی دیگر برای تعیین سرنوشت جنگ» و «بازتاب جهانی کربلای 5» دو ججلد از کتاب چهل و ششم روزشمار جنگ ایران و عراق است که جلد اول آن توسط «ابوالقاسم حبیبی» و «ایرج همتی» و جلد دوم آن به کوشش «ابوالقاسم حبیبی» و «سعید حصاری» تنظیم و تدوین شده است.

جلد اول از روزشمار چهل و ششم با عنوان «کربلای 5؛ تلاشی دیگر برای تعیین سرنوشت جنگ» شامل بازه زمانی 29 روزه از 5 دی 1365 تا سوم بهمن 1365 است. این روزشمار شامل وقایع و گزارش‌های پس از شکست عملیات کربلای 4 است. در این کتاب مقدمات عملیات کربلای 5 تا پایان این عملیات بررسی‌شده است. همچنین وقایع این دوره عمدتاً تحت تأثیر دو رویداد مهم نظامی جنگ یعنی شکست عملیات کربلای 4 و انجام عملیات کربلای 5 قرار دارد.

وقایع مهمی که مستقیم و غیرمستقیم تحت تأثیر این دو رویداد به وقوع پیوسته و در فهرست موضوعات این کتاب قرار دارند شامل جنگ شهرها، جنگ نفتکشها در خلیج‌فارس، سیاست آمریکا و شوروی در قبال تشدید جنگ و تشدید تلاش‌های صلح اول در چارچوب پنجمین اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در کویت و سپس در قالب ابتکار جدید پرز دکوئیار دبیر کل سازمان ملل است. کاهش شدید درآمدهای ارزی ایران در سال 1365، ادامه روند عادی‌سازی روابط سیاسی ایران و فرانسه و برگزاری اجلاس همیاری ملت عراق در تهران با شرکت بیش از 250 تن از اعضای گروه‌های مخالف یا معارضین عراقی از دیگر رویدادهای غیرنظامی در این دوره است.

«کربلای 5 تلاشی دیگر برای تعیین سرنوشت جنگ» به کوشش «ابوالقاسم حبیبی» و «ایرج همتی» در 1140 صفحه مصور تدوین شده و توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در 500 نسخه منتشر شده است.

جلد دوم این مجموعه با عنوان «بازتاب جهانی کربلای5» شامل 609 گزارش درباره جنگ و موضوعات مربوط به دوره زمانی 4/ 11/ 1365 تا 30/ 11/ 1365 است.

نویسندگان این کتاب کوشیده‌اند به موضوعات مختلفی در حوزه ادامه عملیات کربلای 5؛ از قبیل جنگ شهرها و بازتاب‌های خبری و تفسیری آن، مواضع و اقدامات دولت‌ها، شخصیت‌ها و محافل سیاسی و بین‌المللی در مورد جنگ؛ رویدادهای مهم داخلی و خارجی دو کشور درگیر جنگ؛ تحولات منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار بر روند جنگ بپردازند.

اصلی‌ترین موضوعات کتاب عبارت‌اند از: روند حوادث پس از توقف عملیات کربلای 5، جنگ شهرها و تشدید بمباران‌ها، مقاومت مردم در برابر بمباران با ساخت پناهگاه، آوارگان جنگ، عملیات کربلای 5 در نگاه رسانه‌های بین‌المللی، اجلاس سران کشورهای اسلامی در کویت، تلاش‌های بین‌المللی برای برقراری صلح، اعزام نیرو به جبهه و تشکیل سپاه یکصد هزار نفری حضرت مهدی، کمک‌های مردمی به جبهه، پیامدهای افشای ماجرای مک فارلین، روابط ایران با کشورهای خارجی، قاچاق سلاح به ایران، گروگان‌گیری اتباع کشورهای غربی در لبنان، محاصره اردوگاه‌های فلسطینیان در لبنان از سوی جنبش امل بپردازند.

قسمتی از متن کتاب:

«در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عناصر ضد انقلاب در مشهد و کرمان دست به عملیات تروریستی زدند. ساعت 10:30 امروز، انفجار بزرگی در مراسم راهپیمایی مردم مشهد رخ داد. در این انفجار عده‌ای شهید و حدود 50 نفر مجروح شدند. حجت الاسلام هادی خامنه‌ای نماینده مجلس شورای اسلامی، سرهنگ مظفری فرمانده پایگاه پدافند هوایی امام رضا و یکی از محافظان نماینده امام و تولیت آستان قدس رضوی و عده‌ای از مأموران شهربانی از جمله مصدومان این انفجار بودند.

در کرمان هم یک حرکت تروریستی رخ داد. امروز عصر 4 سرنشین خودروی گشت کمیته انقلاب اسلامی کرمان که در حال گشت در شهر بودند، مورد حمله منافقین قرار گرفتند. در این حمله یک عابر و یک مأمور کمیته مجروح شدند.»
«بازتاب جهانی کربلای 5» در 870 صفحه مصور به قلم «ابوالقاسم حبیبی» و «سعید حصاری» تنظیم و تدوین شده و توسط «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» در 500 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها