معرفی کتاب؛

مرور روزهای نبرد در «بازگشت به هور»

کتاب سی و پنجم روزشمار جنگ ایران و عراق با عنوان «بازگشت به هور» منتشر شد.
کد خبر: ۴۴۳۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 20February 2021

مرور روزهای نبرد در «بازکشت به هور»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سی و پنحمین جلد از مجموعه بزرگ روزشمار جنگ ایران و عراق تحت عنوان بازگشت به هور توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر شد.

این کتاب به رویدادهای 15 بهمن‌ماه 1363 تا 17 فروردین 1364 می‌پردازد که شامل وقایع نظامی و سیاسی مرتبط با جنگ تحمیلی است.

روزشمار «بازگشت به هور» اگرچه 62 روز از دوران هشت‌ساله دفاع مقدس را شامل می‌شود اما باید گفت این مقطع زمانی پر از حوادثی است که هم از بُعد نظامی و هم غیرنظامی از اهمیت بالایی برخوردار است و هرکدام از این حوادث مطرح‌شده نیازمند تحقیق و پژوهشی مجزا می‌باشد.

نویسنده طرح و اجرای عملیات بدر را به ‌عنوان موضوع اصلی و مهم در بُعد نظامی روزشمار سی و پنجم مطرح در نظر گرفته است و نیز موضوع مهم دیگری که در این کتاب مورد بحث قرارگرفته است تمایل گروه اتحادیه میهنی کردستان عراق (طالبانی‌ها) برای همکاری با ایران بود که این نیز در این اثر مفصل تشریح شده است.

به گفته علیرضا لطف‌الله زادگان موضوعات کتاب شامل معرفی منطقه عملیاتی بدر از نظر جغرافیایی، سیاسی و نظامی، شناسایی‌ها، ابتکارات ویژه به کار گرفته‌شده در عملیات آبی‌خاکی در منطقه باتلاقی هور، چگونگی عبور از خط خودی تا خط دشمن، اهداف عملیات، سازمان رزم و یگان‌های شرکت‌کننده و شرح عملیات بدر طی شش روز عملیات سخت و طاقت‌فرسا شامل پیشروی نیروها در هور، تصرف خط اول دشمن، پیشروی در جناحین و پیشرو، چگونگی مقابله دشمن، مقاومت نیروهای خودی، عملکرد ویژه یگان‌ها خصوصاً لشکر 31 عاشورا و شهادت مهدی باکری و چند تن از فرماندهان در منطقه معروف به «کیسه‌ای» می‌شود.

قسمتی از متن کتاب:

«حضور نیافتن امام خمینی در مجامع عمومی موجب گمانه زنی‌ها و تحلیل‌هایی درباره سلامتی ایشان و اوضاع ایران در صورت فقدان رهبری شده است.

تلویزیون بی‌بی‌سی در برنامه خبری ساعت 21 امشب خود مدعی شد حال مزاجی امام خمینی به‌شدت وخیم است. بی‌بی‌سی ضمن پخش گزارشی اعلام کرد: آیت‌الله خمینی به شدت بیمار است و به گفته یکی از پزشکان وی تا چند روز آینده در قید حیات نخواهد بود.

تلویزیون بی‌بی‌سی پس از این ادعا به تحلیل وقایع ایران در صورت غیبت امام خمینی پرداخت و افزود پس از فوت آیت‌الله خمینی فاجعه‌ای مهار نشدنی در ایران روی خواهد داد و جنگ داخلی و خون‌ریزی شدیدی ایجاد خواهد شد.»

«بازگشت به هور» در 1072 صفحه مصور به قلم «علیرضا لطف‌الله زادگان» و «سیدرضا صباحی» تدوین شده و توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در 500 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار