بی‌اشاره به نقض قطعنامه ۲۲۳۱؛

آلمان خواستار تدوام یکجانبه تعهدات هسته‌ای از سوی ایران شد!

یک منبع دیپلماتیک آگاه در برلین امروز بی‌اشاره به نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از سوی اروپا و آمریکا، خواستار تدوام یکجانبه تعهدات هسته‌ای از سوی ایران شد!
کد خبر: ۴۴۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۴ - 16February 2021

آلمان خواستار تدوام یکجانبه تعهدات هسته‌ای از سوی ایران شد!گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سید احمد رضا علوی؛ یک منبع دیپلماتیک آگاه در برلین امروز سه شنبه بی‌اشاره به نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از سوی اروپا و آمریکا اعلام کرد که این کشور خواستار تداوم بازرسی های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته ای صلح آمیز ایران است.

این منبع دیپلماتیک آگاه بدون اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا در قبال ایران و تداوم انفعال اروپا در خصوص اجرای تعهدات خود در توافق بین المللی سال ۲۰۱۵ با ایران ادعا کرد: متوقف کردن بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملاً غیرقابل قبول خواهد بود!

وی در این خصوص افزود: از ایران می‌خواهیم از انجام دادن این اقدام خودداری کند. ما در خصوص این موضوع با شرکایمان از جمله ایالات متحده آمریکا در تماس نزدیک هستیم.

این در حالیست که موعد تعیین شده برای کاهش همکاری‌های ایران و آژانس در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» کمتر از چند روز دیگر (۲۱ فوریه، سوم اسفند) به پایان می‌رسد.

مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذر ماه با تصویب این قانون دولت را مکلف کرد که در صورت ادامه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا، همکاری با آژانس را محدود کرده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا ۸ ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی (۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷) به بهانه‌های واهی و به صورت یکجانبه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرد و از توافق هسته‌ای کشورهای ۱+۵ با ایران خارج شد.

واشنگتن سپس تهدید کرد که تحریم‌های خود علیه تهران که بر اساس توافق مذکور در زمان دولت قبلی این کشور تعلیق شده بود را بازمی گرداند.

یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران نیز بر اساس ماده‌های ۲۶ و ۳۶ مصرح در این توافق بین‌المللی به دلیل انفعال اروپا و نقض عهدِ آمریکا؛ برخی از تعهدات برجامی خود را کاهش داد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار