روایتی از اقتصاد مقاومتی در دفاع مقدس؛

راه‌اندازی خط تولید یخچال در خط مقدم جبهه

موسی‌الرضا عبداللهی در خاطرات خود آورده است: یکی از ابتکارات رزمندگان خراسانی این بود که جعبه‌های گلوله توپخانه که به شکل مربع بود از محل استقرار قبضه‌های توپخانه جمع‌آوری می‌شد و داخل آنها ورق‌های‌ حلب‌ مربوط به قوطی‌های پنیر و روغن که در منطقه وجود داشت، قرار می‌گرفت و دور آنها با فوم و گونی پوشیده می‌شد و به عنوان یخچال حجمی مورد استفاده قرار می‌گرفت.
کد خبر: ۴۴۳۴۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸ - 17February 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، «موسی‌الرضا عبداللهی» با بیان خاطره‌ای از ابتکارات رزمندگان در دفاع مقدس به نقش اقتصاد مقاومتی در پیشبرد این حماسه جاوید اشاره کرده است که در ادامه می‌خوانیم.

هوا خیلی گرم بود. یکی از مشکلات رزمندگان در محدوده گمرک خرمشهر به بصره در منطقه شلمچه این بود که تمام روز را باید داخل سنگرهای خاکی در حالت پدافند به امر دفاع از منطقه می‌پرداختند.

آبرسانی به این منطقه یکی از مشکلات اساسی بود و از طرفی تدارکات گردان وظیفه داشت که این مهم را محقق کند. هنگامی که آب و یخ به منطقه می‌رسید بر اثر شدّت گرما، خیلی سریع یخ‌ها آب می‌شد، البته یخ هم به اندازه کافی وجود نداشت. به تعداد کلمن‌های آبی که در هر سنگر بود یخ در اختیار رزمندگان قرار می‌گرفت و آنها هم بعد از چند ساعت به آب گرم تبدیل می‌شد.

راه‌اندازی خط تولید یخچال در خط مقدم جبهه

تعدادی یخچال آکاسیفی جهت نگهداری مواد خوراکی تحویل رزمندگان شده بود که باز هم با توجه به شرایط جوی حاکم بر منطقه خیلی مواقع رزمندگان مجبور می‌شدند از آب گرم استفاده کنند. این شرایط برای رزمندگان به یک چالش تبدیل شده بود؛ بر همین اساس هر یک از رزمندگان سعی داشتند با اجرای شیوه‌های ابتکاری مدّت بیشتری از آب یخ استفاده کنند.

از ابتکارات یکی از رزمندگان برای حل این مشکل این بود که بعد از جمع‌آوری جعبه مهمّات‌ها با آنها صندوقچه درست کرده و یخچال‌های موجود را میان آنها تعبیه می‌کرد و اطراف آن را با گونی و کیسه‌های سنگرسازی پر می‌کرد، و یا از فوم‌هایی که در جعبه‌های‌ گلوله‌های خمپاره‌انداز بود استفاده می‌کرد و اطراف آکاسیف‌ها را با آنها پر می‌کرد و یا با همان‌ها یخچال درست می‌کرد و در اختیار رزمندگان قرار می‌داد. با این کار، پس از مدّتی تمام سنگرهای نگهبانی یخچال‎دار شدند.

راه‌اندازی خط تولید یخچال در خط مقدم جبهه

این ابتکار غلامحسین نجار که پیشه‌اش نجاری بود سبب شد تا رزمندگان بتوانند با نگهداری مواد خوراکی در این یخچال‌ها، زمان بیشتری از آب یخ و مواد غذایی استفاده کنند.

ابتکار بعدی این رزمنده خراسانی این بود که جعبه‌های گلوله توپخانه که به شکل مربع بود توسط رزمندگان از محل استقرار قبضه‌های توپخانه جمع‌آوری می‌شد و داخل آنها ورق‌ حلب‌های پنیر و روغن که در منطقه وجود داشت، قرار می‌گرفت و دورتادور آنها با فوم و گونی پوشیده می‌شد و به عنوان یخچال حجمی مورد استفاده قرار می‌گرفت. یخچال‌های ساخته شده در اختیار تدارکات و یا سنگرهایی که تعداد نفرات آن بیشتر بود قرار می‌گرفت تا از این طریق مشکل کمبود آب سرد و نگهداری مواد غذایی حل شود.

آوازه این ابتکار چنان در منطقه پیچیده بود که کار اصلی استاد غلامحسین نجار در خط مقدم جبهه تولید یخچال‌ شده بود به گونه‌ای که گردان‌هایی که در منطقه مستقر بودند وسایل مورد نیاز برای ساخت یخچال را تأمین می‌کردند و او یخچال می‌ساخت و در اختیارشان می‌گذاشت.

راه‌اندازی خط تولید یخچال در خط مقدم جبهه

این ابتکار غلامحسین نجار باعث شد تا رزمندگان مستقر در منطقه با استفاده از آب گوارا در شرایط سخت و گرمای طاقت‌فرسا شلمچه روح تازه‌ای بگیرند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار