آیت‌الله اراکی:

دولت آینده باید در تراز انقلاب اسلامی باشد

آیت‌الله محسن اراکی در مراسم رونمایی از کتاب «نظریه کاربردی دولت اسلامی» گفت: دولت بعدی، اولین دولت در ۴۰ سال دوم انقلاب اسلامی است و انتظار می‌رود دولت آتی در تراز دهه پنجم انقلاب اسلامی و هم‌جهت با مفاد بیانیه گام دوم ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد.
کد خبر: ۴۴۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴ - 17February 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «نظریه کاربردی دولت اسلامی» اثر آیت الله محسن اراکی دبیر کل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در مجتمع فرهنگی «آدینه» با حضور جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی از جمله «منوچهر متکی» وزیر امور خارجه دولت نهم رونمایی شد.

«نظریه کاربردی دولت اسلامی» رونمایی شد

آیت‌الله محسن اراکی پیرامون این اثر اظهار داشت: در این کتاب به برنامه دولت اسلامی جهت کمک به دولت آینده پرداخته شده است؛ چراکه دولت بعدی، اولین دولت در ۴۰ سال دوم انقلاب اسلامی است و انتظار می‌رود دولت آتی در تراز دهه پنجم انقلاب اسلامی و هم‌جهت با مفاد بیانیه گام دوم ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد.

وی افزود: دولتی در این تراز قاعدتا باید همراه با تجدید نظر نسبت به عملکرد دولت‌های پیشین عمل کند، که یکی از نقد‌های وارده به دولت‌های پیشین این است که در آن دولت‌ها هر چند حاکمیت و ساختار‌ها اسلامی بود، اما محتوایی که در این ۴۰ سال در دولت‌های گوناگون اجرا شد، برگرفته از مکاتب غیراسلامی بود؛ یعنی در سطح مدیریت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... ایده‌ها از غرب گرفته می‌شد که صرفا پوششی از اسلام یا عدم مغایرت با مبانی اسلامی در عملکرد‌ها لحاظ می‌شد.

آیت‌الله اراکی ادامه داد: این روش به نظر من اشتباه بوده. هرچند در این ۴۰ ساله حاکمیت انقلاب اسلامی، دولت‌های حاکم همیشه در حال پیشرفت بوده‌اند و اگر انتقادی به دولت‌های پیشین داریم بدان معنا نیست که آن‌ها در تحقق مسیر پیشرفت کاری نکرده‌اند، بلکه معتقدیم همه دولت‌ها به شکلی در این مسیر قدم برداشته‌اند چراکه چهارچوب نظام به جهت اسلامی بودن، دولت‌ها را در این مسیر نگه داشته و هدایت می‌کرده است اما منظور این است آن پیشرفتی که از یک نظام اسلامی انتظار می‌رود، حاصل نشد.

وی تصریح کرد: بسیاری از اهداف بلند انقلاب اسلامی که امام بزرگوار (ره) بر آن‌ها تاکید کردند، تحقق نیافته‌اند، پس اگر نقدی می‌شود در جهت انکار کار‌های انجام شده نیست، بلکه تلاش‌های بسیاری صورت گرفته و در کل نظام اسلامی مسیر پیشرفت را می‌پیماید، اما «هست‌»های امروز با «باید‌»های مطلوب بسیار فاصله دارند و راز این فاصله هم این است که ما هنوز متاسفانه نتوانسته‌ایم نظام را بر اساس محتوای اسلام ناب پیاده کنیم مثلا در عرصه اقتصادی، نظام بانکداری موجود بر اساس عدم مغایرت با احکام اسلام فعالیت می‌کند، نظام اقتصادی، نظام فرهنگی و سایر نظامات موجود ما نیز از این مساله مستثنی نیستند.

«نظریه کاربردی دولت اسلامی» رونمایی شد

آیت‌الله اراکی ادامه داد: ما نیاز داریم تا نظامی بر اساس متن اسلام بنا کنیم. نظام سیاسی و اقتصادی بر اساس فقه اسلام یا نظام فرهنگی بر اساس احکام اسلام و... که این نقطه مطلوبی است که باید به آن برسیم. اگر در دهه‌های پیشین به دلیل مشکلات و مسائلی که برای رهبران و مدیران کلان کشور پیش آوردند و فرصت تحقق این ایده را سلب کردند، امروز دیگر عذری وجود ندارد و قطعا باید این آرمان بزرگ محقق شود و به تبع آن شاهد یک جهش بزرگ در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی باشیم.

وی ابراز داشت: کتابی که امروز رونمایی می‌شود قسمتی از شش جلد کتاب درباره فقه نطام سیاسی اسلام است به همراه کتابی با عنوان نظریه دولت اسلامی که نظریه‌ای کاربردی است و این نطریه برگرفته از همین تفکر اسلام ناب است در مسیر مدیریت. این کتاب محصول جلساتی است که ماه‌ها با دوستان فاضل که از مدیران و مسئولان، اساتید دانشگاه، نخبگان و صاحبان کارکشته مباحث نظری بوده‌اند و از نزدیک با مسائل و مباحث مدیریتی آشنا بوده‌اند، داشته‌ایم و طی ۱۶ جلسه علمی مباحث مطروحه بیان و تحلیل شده‌اند؛ لذا با استفاده از تجربه این دوستان و بهره‌گیری از منابع دینی و فقهی اسلام در این جلسات گفت‌وگو‌هایی را در زمینه نظریه دولت اسلامی انجام دادیم. البته آنچه در کتاب آمده یک شمایی از آن چیزی است که باید تحقق یابد و برای کسانی‌که بخواهند با کلیات این طرح آشنا شوند مفید است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها