اولین نوروز انقلاب اسلامی ـ 11/

رای به نظام اسلامی و اوج درگیری با ضدانقلاب‌ها

در حالی که مردم ایران با حضوری گسترده پای صندوق‌های رای رفتند و نظام اسلامی رای آری دادند، در گنبد کاووس تجزیه‌طلبان درگیری‌ها را به اوج رساندند.
کد خبر: ۴۴۳۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵ - 31March 2021

رای به نظام اسلامی و اوج درگیری با ضدانقلاب‌هابه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اینک در دهه پنجم عمر پربرکت خود قرار دارد و همچنان با تکیه بر آموزه‌های حضرت امام خمینی (ره) به راه خود ادامه خواهد داد.

این انقلاب روزها و شب‌های سختی را از سر گذارنده که باید بارها مورد بازنگری قرار بگیرد. یکی از این مقاطع حساس اولین نوروز انقلاب اسلامی است، مردم ایران در حالی بهار انقلاب و بهار طبیعت را جشن می‌گیرند که باید خود را برای در اولین انتخابات (10 فروردین 1358) بعد از انقلاب آماده کنند.

این در حالی است که عده‌ای از ضد انقلاب‌ها و تجزیه‌طلبان با شعارهای فریبنده سعی دارند تا استقرار انقلاب را با شکست مواجه کنند. مجموعه اولین نوروز انقلاب نگاهی دارد به آن روزهای فراموش نشدنی که قسمت یازدهم آن را در ادامه می‌خوانید:

اوج درگیری‌ها در گنبد کاووس

درگیری مسلحانه در سر تا سر گنبد با شدت ادامه دارد. امروز روزنامه اطلاعات از اوضاع گنبد کاووس چنین گزارش داده است: « رفت و آمد به شهر گنبد فقط با داشتن اجازه عبور کتبی با مهر و امضای مخصوص امکان‌پذیر است و از ورود اشخاص متفرقه حتی خود اهالی گنبد به داخل شهر جلوگیری به عمل می‌آید. ارتباط تلفنی گنبد با تهران و چند شهر دیگر قطع شده است.

هم‌اکنون عده‌ای از مردم فارسی زبان گنبد شروع به تخلیه خانه‌های خود کرده‌اند. در یک درگیری شدید در خیابان کسری، یک پاسدار انقلاب اسلامی شهید و ۲ نفر دیگر به سختی مجروح شدند. به دنبال این حادثه مواضع ترکمن‌ها واقع در منطقه کوی طیباتی به دست پاسداران انقلاب اسلامی تسخیر شد ولی در چند محل هنوز سنگربندی و تیراندازی ادامه دارد.

ده نفر دیگر از پاسداران انقلاب اسلامی ایران با تجهیزات نظامی برای کمک به نیروهای مدافع انقلاب، گنبد شدند و در مناطق مختلف شهر مستقر شدند. از ظهر تیراندازی شدید در سطح شهر درگرفت که دست کم ۶ نفر کشته و عده‌ای زخمی شدند. با تشدید درگیری‌ها یک.گروه مرکب از طباطبایی استاندار مازندران، دکترعلی رسولی، دکتر منصور گرگانی و ابوالقاسم خادم وارد گنبد کاووس شدند و در فرمانداری مستقر شدند. این هیئت در تلاش است ضمن مذاکره با نمایندگان گروه‌های مختلف، آتش‌بس را در منطقه به اجرا درآورد.

همزمان با نبردهای خونین بعد از ظهر گنبد، مذاکرات سیاسی برای آتش بس بین هیئت اعزامی وزارت کشور و عده ای که مطبوعات آنها را نمایندگان اهالی ترکمن گنبد کاووس خواندند در محل فرمانداری ادامه یافت. با ادامه مذاکرات ساعت ۱۱ شب متن اعلامیه آتش‌بس در گنبد کاووس در محل فرمانداری این شهر به امضا رسید. در این اعلامیه مشترک که چندین بار به زبان ترکمنی ضعف فارسی از رادیو گرگان پخش شد آمده است:

«بخاطر دادن درگیری‌های تحمیل شده به مردم شریف گنبد کاووس و یافتن راه حل‌های قبول و آزادی زندانیان طرفین و مداوای مجروحان مقرر می‌گردد از ساعت ۷ صبح روز یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ مقررات آتش‌بس اعلام و اجرا گردد. لازم به یادآوری است هرگونه نقض آتش‌بس به مثابه ضدیت با انقلاب اسلامی ایران است، لذا از عموم مردم شرافتمند گنبد کاووس تقاضا می‌نماید برای استقرار هرچه سریعتر نظم و آرامش نهایت همکاری را به عمل آورند.»

منبع: پیدایش نظام جدید به قلم «هادی نخعی» و «حسین یکتا»، ناشر مرکز مطالعات و تحقیقات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار