اولین نوروز انقلاب اسلامی ـ 12/

اعلام رسمی آغاز حاکمیت جمهوری اسلامی ایران

۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ بعد از دو روز رای‌گیری در سراسر کشور سرانجام با رای اکثریت قاطع مردم به جمهوری اسلامی ایران رسما حاکمیت نظام اسلامی استقرار یافت.
کد خبر: ۴۴۳۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵ - 01April 2021

اعلام رسمی آغاز حاکمیت جمهوری اسلامی ایرانبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران اینک در دهه پنجم عمر پربرکت خود قرار دارد و همچنان با تکیه بر آموزه‌های حضرت امام خمینی (ره) به راه خود ادامه خواهد داد.

این انقلاب روزها و شب‌های سختی را از سر گذارنده که باید بارها مورد بازنگری قرار بگیرد. یکی از این مقاطع حساس اولین نوروز انقلاب اسلامی است، مردم ایران در حالی بهار انقلاب و بهار طبیعت را جشن می‌گیرند که باید خود را برای در اولین انتخابات (10 فروردین 1358) بعد از انقلاب آماده کنند.

این در حالی است که عده‌ای از ضد انقلاب‌ها و تجزیه‌طلبان با شعارهای فریبنده سعی دارند تا استقرار انقلاب را با شکست مواجه کنند. مجموعه اولین نوروز انقلاب نگاهی دارد به آن روزهای فراموش نشدنی که قسمت دوازدهم آن را در ادامه می‌خوانید:

آغاز سال نوی نظام اسلامی

با برگزاری رفراندوم عظیم دو روز گذشته در ایران، انقلاب اسلامی یک مرحله حساس و اساسی را در راه قانونی و نهادی کردن مشروعیت انقلابی، پشت سر گذاشت و استقرار قانونی و رسمی نظام مبعوث انقلاب، جمهوری اسلامی در ایران اعلام شد.

خمینی طراح، برنامه ریز، هادی و رهبر انقلاب اسلامی طی پیامی در گرامیداشت روز ۱۲ فروردین اظهار داشتند: «صبح‌گاه فروردین که روز نخستین حکومت الله است بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرد و زنده نگه دارد. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ سال حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست.

من این در این روز مبارک که روز امام است و روز فتح و ظفر ملت، جمهوری اسلامی را اعلام می‌کنم. به دنیا اعلام می‌کنم که در تاریخ ایران چنین رفراندومی سابقه ندارد که سرتاسر مملکت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق‌ها هجوم آورده و رای مثبت خود را در آن ریخته رژیم طاغوتی را برای همیشه در زباله دان تاریخ دفن کنند.»

وزیر کشور در این باره گفت: بیش از ۹۸ درصد از واجدین شرایط برای رای دادن و نظر خواهی شرکت کردند و بیش از ۹۷ درصد آنها به جمهوری اسلامی رای دادند در نتیجه از ساعت ۱۲ شب یکشنبه ۱۲ فروردین ماه ۱۳۵۸ هجری شمسی رژیم کشور ایران با پیام امام خمینی رسماً جمهوری اسلامی اعلام شد.

ویلیام سولیوان سفیر آمریکا در تهران به واشنگتن احضار شد. تام رستون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: سولیوان برای انجام برخی مشورت‌ها به واشنگتن باز خواهد گشت. در همین حال روزنامه اطلاعات گزارش داد:

«در حال حاضر آمریکا در نظر ندارد سفیر جدیدی به ایران بفرستد، بلکه منتظر خواهد شد تا قانون اساسی جدید به تصویب برسد و وضع کاملاً روشن شود. طبق گفته منابع آمریکایی در حال حاضر روابط ایران و آمریکا در رکود کامل است و هر نوع تحول در آن فقط پس از روشن شدن کامل مشی سیاسی این کشور امکان پذیر است.»

منبع: پیدایش نظام جدید به قلم «هادی نخعی» و «حسین یکتا»، ناشر مرکز مطالعات و تحقیقات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار