تصویری همه‌چیز تمام به یادگار مانده از دفاع مقدس + عکس

عکسی وجود دارد در لابه‌لای همه عکس‌هایی که از دوران هشت سال دفاع مقدس ثبت و ضبط شده که انگار با دل‌ها سخن می‌گوید، انگار همه عوامل بصری در این تصویر جمع شده‌اند، تا جلوه‌ای از حرکت از زمین به آسمان را محقق کنند.
کد خبر: ۴۴۳۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۵ - 02April 2021

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، باید به‌نظاره بنشینم لحظه عروجت را، شاید کمی غیرت کنم؛ شاید یادم بیاید که از نفس افتاده‌ای تا من از نفس نیفتم. راست گفته‌اند که «یک دنیا فرق است، بین دیدن و شنیدن»، گاهی‌وقت‌ها تا نبینیم، خوب درک نمی‌کنیم که بر این بسیجی‌های خمینی (ره) چه گذشت.

عکسی در لابه‌لای همه عکس‌هایی که از دوران هشت سال دفاع مقدس ثبت و ضبط شده است، وجود دارد که انگار با دل‌ها سخن می‌گوید، انگار همه عوامل بصری در این تصویر جمع شده‌اند، تا جلوه‌ای از حرکت از زمین به آسمان را محقق کنند.

انگار همه عوامل بصری در این تصویر جمع شده‌اند!

«سیدمسعود شجاعی طباطبایی» گرافیست و عکاس‌ دفاع مقدس، درباره این عکس گفته است: «با «مجتبی آقایی» صحبت می‌کردم، می‌گفت این عکس را خیلی‌ها «فتو مونتاژ» می‌پندارند، در حالی‌که این عکس، عکس لحظه است و تنها در یک فریم یا قاب ثبت شده است. رزمنده‌ای در آمبولانس از بیمارستان صحرایی «فاطمیه» به پشت جبهه منتقل می‌شود.

«مجتبی» سیمای رزمنده‌‌ای زخمی را از پشت شیشه آمبولانس به تصویر کشیده است، گویی لحظهٔ عروج او را به ما نشان می‌دهد. خوب به این تصویر بنگرید، چون دانش‌آموخته‌ رشته نقاشی‌ام، تابلوهای نقاشی با مضامین مذهبی زیادی تاکنون دیده‌ام؛ اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند تاثیری عمیق با لطافتی آسمانی‌ای همچون این عکس را بر من بگذارند.

ترکیب‌بندی عکس به‌گونه‌ای است که چشم را به سمت بالا هدایت می‌کند و چهره رزمنده به وضوح دیده می‌شود، این در حالی است که در پس زمینه عکس، در انعکاس تصاویر به‌واسطه حرکت، شاهد عدم وضوح هستیم، تو گویی همه عوامل بصری در این تصویر جمع شده‌اند تا جلوه‌ای از حرکت از زمین به آسمان را محقق کنند. انگار به‌سرعت از زمین فانی کنده می‌شود تا به کهکشان ستاره‌ها برسد. در عین حال گوشه‌ای از پوستر با کلمات «وظیفه انسانی» در بالای سر رزمنده، تأثیر عکس را مضاعف می‌کند... به نظرم این عکس شاهکار است و به‌طور قطع عنایت حق شامل عکاس شده است».

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار