ظریف: اسرائیل در حال توسعه تنها کارخانه بمب هسته‌ای منطقه است

وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توییتر با اشاره به اقدام رژیم صهیونیستی در توسعه سایت هسته‌ای دیمونا، از عدم واکنش مقام‌های غربی انتقاد کرد.
کد خبر: ۴۴۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶ - 20February 2021

ظریف: اسرائیل در حال توسعه تنها کارخانه بمب هسته‌ای منطقه استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توییتر به اقدام رژیم صهیونیستی در توسعه سایت هسته‌ای دیمونا اشاره کرد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «اسرائیل در حال توسعه دیمونا، تنها کارخانه بمب هسته‌ای منطقه است.»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه این پیام توییتری اکانت‌های توییتری رئیس جمهور آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه را مورد اشاره قرار داده و نام «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان را نیز در این پیام توییتری خود آورده است.

ظریف پس از اشاره به نام مقام‌های ذکر شده از آنها پرسید که آیا از این اقدام رژیم صهیونیستی به شدت نگران هستند؟

گروه «پنل بین‌المللی مواد شکافت‌پذیر» تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد، رژیم صهیونیستی مرکز تحقیقات هسته‌ای «نِگو» (نیروگاه هسته‌ای دیمونا) را توسعه داده است.

طبق این گزارش، ساخت و سازهای جدیدی در مجاورت نیروگاه هسته‌ای دیمونا و ایستگاه بازیافت هسته‌ای انجام شده است و برای آن، مساحتی به طول ۱۴۰ متر و عرض ۵۰ متر حفر شده و ماهیت این ساخت و سازها هنوز مشخص نیست.

طبق گفته اعضای این تیم، این فعالیت‌ها از اواخر سال ۲۰۱۸ یا اوائل ۲۰۱۹ آغاز شده و اکنون در حال پایان است و پیش از این نیز رصد نشده بود، چرا که آخرین تصویر از سایت هسته‌ای دیمونا طبق تصاویر گوگل ارث، به سال ۲۰۱۱ باز می‌گردد.

مرکز تحقیقات هسته‌ای «نِگو» (که به دیمونا معروف است) در دهه پنجاه قرن بیستم ساخته شد و تا سال ۱۹۸۶ نوع فعالیت آن مخفی بود تا اینکه یک دانشمند هسته‌ای رژیم صهیونیستی به نام «مردخای فعنونو» با فرار به انگلیس، دست به افشاگری زد.

وجود تعداد زیادی کلاهک هسته‌ای در این مرکز دیگر بر کسی پوشیده نیست، هرچند مقامات صهیونیستی سیاست سکوت را در این باره در پیش گرفته‌اند. مرکز بین المللی مطالعات صلح استکهلم در خرداد ماه گذشته فاش کرد که رژیم اسرائیل تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را به ۹۰ کلاهک رسانده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار