تحریف جنگ از سوی جنگ‌افروزان بعثی

یکی از حربه‌های رژیم بعث عراق در طول جنگ تحمیلی بهره‎گرفتن از رسانه‌های همسوی خود بود تا از این طریق علاوه بر تحریف جنگ معادله آن را به نفع خود تغییر دهد.
کد خبر: ۴۴۴۲۹۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 23February 2021

تحریف جنگ از سوی جنگ‌افروزان بعثیبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، رژیم بعث عراق در طول جنگ تحمیلی همواره سعی داشت با ایجاد جنگ روانی موازنه قدرت را به نفع خود تغییر دهد. به همین دلیل در مصاحبه‌های خود از موضع بالا به مسئله جنگ نگاه می‌کردند تا از این طریق ضعف‌های خود را پنهان کنند. عدنان خیرالله، وزیر دفاع عراق طی مصاحبه‌‌ایی با مجله الحوادث که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران آن را منتشر کرده بود، در تلاشی مذبوحانه سعی داشت همچنان رزیم بعث را قدرت‌مند نشان دهد.

متن این مصاحبه که در تاریخ 5 اسفند 1361 منتشر شده بود را در ادامه می‌خوانید:

«عدنان خیرالله وزیر دفاع عراق، در گفت‌وگویی با مجله الحوادث درباره مسائل مختلف جنگ سخن گفت. خودداری وی از پاسخ به پرسشی درباره علل شکست ارتش عراق در عملیات بیت المقدس (آزادسازی خرمشهر) و تکرار ادعاهای گذشته عراق درباره استان خوزستان به عنوان یک سرزمین عربی ازجمله مطالب قابل توجه در این مصاحبه است.

گزارش امروز (5 اسفند 1361) خبرگزاری جمهوری اسلامی از این مصاحبه بدین شرح است:

مجله الحوادث (چاپ لندن) در آخرین شماره خود مصاحبه‌ای با «عدنان خیرالله» وزیر دفاع رژیم بعثی ـ صهیونیستی عراق را منتشر کرده است. در ابتدا، وزیر دفاع رژیم صدام از پاسخ به نخستین سؤال مجله الحوادث درمورد چگونگی فتح خرمشهر به دست نیروهای اسلام و شکست نیروهای بعثی در این شهر از جواب صریح طفره رفته و اظهار می‌دارد که زود است الآن درباره سقوط خرمشهر سخن بگوییم.

وی درمورد هزینه سنگین جنگ برای رژیم عراق و جست وجوی بغداد برای یافتن کمک‌های جدید مالی، ضمن طبیعی خواندن مشکلات اقتصادی رژیم متبوعش گفت: با طولانی شدن جنگ و مشکلات اقتصادی ما حق داریم به جست‌وجوی منابع دیگر مالی بپردازیم و راه‌های دیگر برای صدور نفت‌مان پیدا کنیم و منطقی نیست که اقتصاد و امنیت ملی و آینده خودمان را تحت اراده دیگران قرار دهیم.

وزیر دفاع عراق درزمینه فرسایشی شدن جنگ تحمیلی می‌افزاید این جنگ یک جنگ فرسایشی تمام عیار نیست و به عقیده ما رژیم ایران و هم پیمانان او مأموریت سرگرم کردن عراق را به عهده دارند تا سرانجام صفحه دوم کمپ دیوید را به پایان برسانند تا آنجا که سرنگونی رژیم عراق را در سرلوحه اهداف خود قرار داده‌اند.

وی می‌افزاید هدف دیگر جنگ جلوگیری از ایفای نقش فعال بعث عراق در صحنه کنونی جهان عرب است و هرآنچه که هم اکنون علیه ما جریان دارد به خاطر پیشگیری از تشکیل کنفرانس بغداد دیگری است، زیرا که ما همه معاملات استعماری را در کنفرانس بغداد بر هم زدیم و اوضاع اعراب را ازجانب شکست و تفرقه در صفوف به پایداری و مقاومت حقیقی مبدل ساختیم.

عدنان خیرالله اضافه می‌کند از زمانی که رژیم ایران از سرنگونی رژیم عراق عاجز ماند سعی در سرگرم نمودن عراق را دارد تا آنکه عراق نتواند در خنثی‌سازی به رسمیت شناخته شدن اسرائیل و تأمین حوزه‌های امن برای این رژیم، موفق باشد.

وزیر دفاع رژیم عراق در پاسخ به این سؤال که با شکست نیروهای عراقی در خاک ایران و رانده شدن آنان از خوزستان آیا هنوز خوزستان را سرزمین عربی می‌دانید، گفت: بله، عربستان (خوزستان) یک سرزمین عربی است و همچنان از لحاظ زمین و سکنه عربی خواهد ماند و ما از مردم عربستان می‌خواهیم که خصوصیات عربی خود را حفظ نمایند.

وی در ادامه مطالب خود یکی از اهداف رژیم بعثی عراق در تجاوز به جمهوری اسلامی ایران را آشکار ساخته و می‌افزاید، اگر اعراب در این جنگ موضع عراق را پیش می‌گرفتند، اکنون در عربستان عربی (خوزستان) پرچم عربی برافراشته بودند نه پرچم ایرانی.

به رغم این گونه ادعاها وی در پایان مصاحبه گفت: من مخلصانه از مقامات مسئول ایرانی می‌خواهم که منافع ملتشان را در نظر داشته باشند، زیرا با ادامه این جنگ نمی‌توانند چیز جدیدی را به دست آورند، ایرانی‌ها اگر سرزمین‌هایشان را می‌خواستند که اکنون دراختیارشان است و ملیتشان نیز محفوظ است و ما تقبل کردیم که شورایی تشکیل شود و متجاوز را تعیین نماید تا متجاوز خسارات را پرداخت نماید. باید بدانند که نمی‌توانند شرطی را بر ما تحمیل کنند حتی اگر این جنگ بیست سال طول بکشد که ما قادریم تا چهل سال هم به جنگ ادامه دهیم.

برخلاف شعارهای تبلیغاتی صلح‌طلبانه دولت عراق، فرمانده ارتش چهارم این کشور ادعاهای ارضی تازه‌ای را درباره مرزهای مشترک دو کشور ایران و عراق مطرح کرد.

وی در ادامه این مصاحبه گفت: مرز ایران و عراق را استعمار به نفع ایران تعیین کرده و بلندی‌ها را به ایران داده است، الآن که ما این بلندی‌ها را در دست داریم آن را نگاه می‌داریم و مرز جدید را خودمان خواهیم کشید.

منبع: عملیات والفجر 1: «ممانعت ایران از برگزاری اجلاس عدم تعهد در بغداد، انفجار سفارت امریکا در لبنان»

نوشته: علیرضا لطف الله زادگان؛

ناشر: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها