ترقی در گفتگو با دفاع پرس:

تیم مذاکره کننده تا امروز، مذاکرات را بر اساس خطوط قرمز نظام پی گرفته اند

یک کارشناس مسائل بین المللی گفت: مقام معظم رهبری بارها خطوط قرمز نظام را درباره موضوع هسته‌ای کشورمان مشخص کرده‌ اند و تیم مذاکره کننده نیز با رعایت این خطوط، روند مذاکرات را تا امروز ادامه داده‌اند.
کد خبر: ۴۴۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶ - 11April 2015

تیم مذاکره کننده تا امروز، مذاکرات را بر اساس خطوط قرمز نظام پی گرفته اند

حمیدرضا ترقی کارشناس مسائل بین المللی در گفتگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، با اشاره به فرمایشات اخیر حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات هسته ای و بیانیه لوزان گفت: مقام معظم رهبری بارها خطوط قرمز نظام را درباره موضوع هستهای کشورمان مشخص کرده اند و تیم مذاکره کننده نیز با رعایت این خطوط، روند مذاکرات را تا امروز ادامه دادهاند.

وی در ادامه تصریح کرد: تیم مذاکره کننده کشورمان باید یک چارچوب اصلی در "توافق نهایی" را رعایت کند که همان عدم پایبندی طرف غربی در تعهدات بینالمللی است. با توجه به روابط دیپلماتیک ایران و کشورهای غربی و عدم اجرای معاهدات از سوی این دولتها باید راه را برای هرگونه حاشا در توافقنامه گرفت.

دبیر امور بینالملل حزب موتلفه اسلامی، وظیفه تیم مذاکره کننده را تنظیم توافقنامهای شفاف خواند و اظهار داشت: وظیفه تیم مذاکره کننده این است که اولا متن توافقنامه نهایی  شفاف و غیر قابل تفسیر به رای باشد چرا که دشمن دائما در پی کسب امتیاز از جمهوری اسلامی است و لذا نباید راه را برای رسیدن به خواسته های دشمن از طریق این توافق باز کنیم.

ترقی ادامه داد: همچنین بلافاصله بعد از توافق، باید همه تحریمهای مربوط به فعالیت های هستهای ایران از شورای امنیت تا کنگره آمریکا به صورت یکجا و یکباره لغو شود، باید تاکید شود که صنایع نظامی و امکانات دفاعی جمهوری اسلامی قابل مذاکره برای بازرسی نیست و در نهایت اینکه نباید در روند توسعه علمی و تحقیقاتی هسته ای توقفی داشته باشیم.

این کارشناس مسائل بین المللی بیان کرد: مقام معظم رهبری، بیانیه مطبوعاتی سوئیس را قابل اتکا ومتقن نمیدانند و معتقدند چون این کشورها به بیانیههایی که در گذشته نیز صادر کرده اند عمل نکردهاند بنابراین تا این بیانیه تبدیل به توافق عملی نشود ارزش و اعتباری نخواهد داشت و دلیلی برای خوشحالی و تبریک وجود ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه جزئیات توافقنامه مربوط به تیم مذاکره کننده است، این گروه باید برای پخته تر شدن مذاکرات و کاهش ضعفها و اشتباهات بهتر است نظر تمامی گروههای صاحبنظر در کشور را بشنوند و آنها را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش دفاع پرس، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب روز پنجشنبه(20 فروردین ماه) درخصوص مذاکرات هسته ای اخیر کشورمان با گروه 1+5 با تأکید بر اینکه ایشان با توافقی که منافع ملت و کشور را تأمین کند، کاملاً موافق هستند، افزودند: البته این را هم گفتهام که «توافق نکردن بهتر از توافق بد است»، زیرا قبول نکردن توافقی که بخواهد منافع ملت ایران را پایمال کند و عزت ملت را از بین ببرد، شرف دارد بر توافقی که بخواهد ملت ایران را تحقیر کند.

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به طرف مقابل که اهل فریب و دروغ و عهدشکنی و حرکت درخلاف مسیر صحیح است، علت دغدغه جدی را این موضوع دانستند و گفتند: یک نمونه از چنین رفتارهای طرف مقابل در مذاکرات اخیر اتفاق افتاد و کاخ سفید بعد از گذشت حدود دو ساعت از پایان مذاکرات، بیانیه چند صفحهای را در تبیین مذاکرات منتشر کرد که در اغلب موارد خلاف واقع بود.

ایشان در ادامه یک پیشنهاد را به مسئولان مطرح کردند و گفتند: مسئولان که افراد صادق و علاقمند به منافع ملی هستند باید منتقدین شاخص مذاکرات را دعوت کنند و با آنان صحبت کنند؛ اگر در مطالب آنان، نکتهای بود، از آن برای پیشبرد بهتر مذاکرات، استفاده کنند و اگر نکتهای هم نبود، آنان را قانع کنند. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: این مصداق همدلی و یکسان سازی دلها و عمل ها است.

رهبر انقلاب، لغو یکجای تحریمها را یکی دیگر از مطالبات از مسئولان بیان کردند و افزودند: این موضوع بسیار مهم است و تحریمها باید در همان روز توافق به طور کامل لغو شوند.

حضرت آیتالله خامنهای خاطرنشان کردند: اگر قرار باشد لغو تحریمها به یک فرآیند جدید مرتبط شود، اساس مذاکرات بیمعنا خواهد بود، زیرا هدف از مذاکرات برداشته شدن تحریمهاست.

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: مطلقاً نباید اجازه داده شود که به بهانهی نظارت، به حریم امنیتی و دفاعی کشور نفوذ کنند و مسئولین نظامی کشور نیز به هیچ وجه اجازه ندارند که به بهانهی نظارت و بازرسی، بیگانگان را به این حریم راه دهند یا توسعهی دفاعی کشور را متوقف کنند.

ایشان افزودند: لازم است توانایی دفاعی کشور و مشت محکم ملت در عرصهی نظامی همچنان محکم بماند و روزبروز نیز محکمتر شود. همچنین به هیچ وجه نباید در مذاکرات، حمایت از برادران مقاوممان در نقاط مختلف مورد خدشه قرار گیرد.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار