نادر طالب زاده در گفت‌وگو با دفاع پرس:

سینما باید نسبت به وقایع جبهه مقاومت احساس مسئولیت کند/تاسف می خورم چرا کاری نمی کنند

کارگردان سریال تلویزیونی "بشارت منجی" گفت: در شرایطی که صحنه‌های جدّی و مبارزات شدیدی را در یمن شاهد هستیم و در این پیچ تاریخی بسیاری از دشمنان ما را به پشتیبانی از حوثی‌های یمن متهم می‌کنند، سینما باید در این میادین مهم نقش مؤثری را ایفا کند.
کد خبر: ۴۴۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ - 12April 2015

سینما باید نسبت به وقایع جبهه مقاومت احساس مسئولیت کند/تاسف می خورم چرا کاری نمی کنند

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نادر طالبزاده، کارگردان سینما و تلویزیون، مستندساز و از هم دورهایهای سید شهیدان اهل قلم شهید مرتضی آوینی است. این فعال و صاحبنظر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، طراح برنامه تلویزیونی "راز" بوده که با دست گذاشتن بر روی سوژههای حساس و مطالبهگری از مسئولین، سعی در ایجاد گفتمان انقلاب و مقاومت در عرصه هنر هفتم داشته است.

طالب زاده در این راستا همایشهای بین المللی هالیوودیسم و افق نو را نیز با حضور شخصیتهای برجسته ضد صهیونیسم آمریکایی و اروپایی برگزار کرد که خوشبختانه از سوی بزرگترین آژانسهای خبری جهان بازتابهای گستردهای داشت.

وی که دارنده مدرک کارشناس ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه کلمبیاست، سریالی تحت عنوان "بشارت منجی"را براساس زمینههای مشترک بین اسلام و مسیحیت ساخته و در معرض بازدید مخاطبان داخلی و خارجی قرار داده است.

خبرنگار ما با طالب زاده به عنوان فیلمساز و کارشناس برجسته ایران در سینمای انقلاب و مقاومت که دغدغههای فراوانی در راستای نهادینه کردن هنر مقاومت و پایداری و همچنین بسط و گسترش آن در عرصههای بینالمللی دارد، به گفتگو نشسته که در ادامه می خوانید:

نادر طالب زاده در کنار شهید آوینی

دفاع پرس: آقای طالب زاده، چرا جریان شبه روشنفکری در حوزه سینما آنقدر قدرتمند حرکت می کند که هرکس با معیارهای این قشر هماهنگ باشد را مورد توجه قرار داده و در مقابل اجازه نمی دهد آثاری که سعی در برجستهکردن گفتمان انقلاب و مقاومت اسلامی دارند، به توفیقی دست یابند؟

قبول دارم که این جریان از زمان مشروطه اعلام وجود و هر روز توسط دستگاههای دوستدار و حمایتکننده اش رشد کرده تا امروز که به قول شما قدرتمند شدهاند. جریان شبه روشنفکری در مقابل جریان گفتمان انقلاب اسلامی همیشه سعی داشته که جایگاه خودش را بیابد و دستاوردها و اصول خود را برجسته کند. به واقع متولیان و مبلغّان این جریان در برخی مواقع به مراتب فراتر از اصل روشنفکری قدم برداشتهاند.

نادر طالب زاده در دوران دفاع مقدس- پادگان شهید شفیعخانی

** باید مواظب اشاعه ویروس روشنفکری بود

در برنامه "راز" هم با حضور اساتید و کارشناسان برجسته کشور مفاهیمی به صورت جامع تبیین و القاء شد؛ باور ما این است که این ویروس روشنفکری در اقشار و یا افرادی ورود میکند که معارف و مفاهیم دوران انقلاب اسلامی را به خوبی نشناختهاند، به عبارتی موقعیتشناس نیستند و تشخیص نمیدهند در چه دورانی و چه مقطعی قرار دارند. حقیقتاً باید مواظب اشاعه این ویروس گزنده و فریب دهنده بود که دامن افراد و اقشار مختلف را گرفته است.

تجلیل از نادر طالبزاده در سیویکمین دوره جشنواره فیلم فجر

** برای رسیدن به اهداف متعالی باید فرزند زمان خود باشیم

طراح برنامه تلویزیونی "راز" با بیان اینکه انقلاب اسلامی از آن دورانهایی است که باید برای موفقیت در عرصه آن "فرزندش" بود، تأکید کرد: ائمه اطهار (علیهم السلام) همواره توصیه کردهاند در هر حرکت و اقدامی، فرزند زمان خودتان باشید. انقلاب اسلامی نیز از آن دوران و بزنگاههایی است که باید فرزندش بود تا بفهمید چه موقعیتی داریم، بتوانیم درست نفس بکشیم و پیوسته و منسجم مسیر اصولی مدنظر انقلاب اسلامی را برویم و به اهداف متعالی دست پیدا کنیم.

برنامه تلویزیونی "راز"- صفارهرندی و سلیمی نمین به عنوان میهمان حضور دارند

** در مسیر فعالیت 50 ساله دفاع مقدس باید بر پیچ تاریخی تأمل کنیم

دفاع پرس: آقای طالب زاده، مسئولان ذیربط و سینماگران ما چگونه می توانند به فرمایش مقام معظم رهبری که بر تحقق سینمای استراتژیک و همان حرکت هوشمندانه و مدبرانه به سمت توسعه سینمای مقاومت و اهتمام به حوزه سینمای دفاع مقدس تأکید دارند، عمل کنند؟

به نظر میرسد باید رجوع کنیم به آن تأکیدی که رهبر معظم انقلاب بر پیچ تاریخی داشتند یعنی همان تغییرات و تحولات جهانی که حدوداً سه سال پیش در خصوص نقاط مختلف آن به بحث و بررسی پرداختند. الان پس از ورود به ماجرای گفتمان هستهای و جریان جدید یمن که همه این موضوعات با انقلاب اسلامی و توسعه عرصه دفاع و مقاومت ارتباط مستقیم دارند، متوجه این تحولات و موقعیتهای جدید میشویم.

نمایی از سریال تلویزیونی "بشارت منجی" به کارگردانی نادر طالب زاده

** رهبری انتظار دارند شعارها محکم شوند

در این پیچ تاریخی، تعاریف همه متفاوت و شرایط پیچیده و حساس خواهد بود. شاید برخی در مقاطعی که حضرت آقا اعلان هشدار و توصیه میفرمایند، با نهایت سادهانگاری برخورد کردند تا امروز که به این تدابیر اندیشمندانه و حکیمانه پی بردند. در این شرایط همه همین احساس را دارند که وارد یک پیچ جدیدی از تاریخ شدهایم؛ در این راستا رهبر معظم انقلاب از مردم و نخبگان انتظار دارند که شعارها محکم شوند.

نادر طالب زاده به عنوان دبیر جشنواره فیلم مردمی عمار در محضر مقام معظم رهبری

** در جبهه مقاومت، آمریکا کودن است و اسرائیل دشمنی میکند

ابراهیم حاتمیکیا کارگردان برجسته سینمای دفاع مقدس، در مراسم تجلیل خودش به یک مسئله مورد غفلت سینماگران اشاره دارد؛ همان نکتهای که عالم سینما با آن بیگانه و غریب است. حاتمی کیا بر فعالیت سینمای مقاومت در میدان جبهه مدافعان حرم حضرت زینب(س) که در سوریه و عراق نیز تقابل با داعش و جریان سلفی تأکید کرد. در سینما و تلویزیون اهمیت به این موضوعات از اهمیت بسزایی برخوردار است. چرا که این همان صحنهها و بسترهایی است که در آن آمریکا کودن بوده و اسرائیل غاصب، دشمنی می کند. اگر سینماگران و هنرمندان ما در این عرصه و برهه وارد نشوند دیگر جهان نمیفهمد که ظالم کیست، حامیان ظلم و کفر چه کسانی هستند، چرا حق بر باطل پیروز است و چرا انقلاب اسلامی میگوید صهیونیست ها رژیم جعلی هستند که همواره برای مردم جهان مشکلساز بوده اند. این همان پیچ تاریخی است که انقلاب اسلامی از ابتدای مسیر خود همواره سعی کرده به اقتضائات بزنگاهها و مقاطع زمانی به میدان بیاید.

نمایی از سریال تلویزیونی "بشارت منجی"

** تأسف میخوریم سینما برای جبهه مقاومت کاری نمیکند

انقلاب اسلامی، خود به خود وارد این پیچ تاریخی شده است؛ چرا که برخی تجلیلهایی که از فیلمسازان دغدغهمند گفتمان انقلاب اسلامی و مقاومت انجام میشود نشان از این واقعیت مهم سیاسی و استراتژیک دارد. این حرکتها و اقدامات، نمایشی نیست. در میدان مقاومت، نیروهای مبارز افغانی و پاکستانی برای صیانت از اسلام و آرمانهای والای آن در سوریه و عراق تحت عنوان لشکر خراسانی به میدان آمدهاند و در مقابل این ددمنشی ها حضور فعال دارند. این همان سلحشوریهایی است که فیلمسازی همچون حاتمیکیا در صحبتهای خود بغض میکند و از این ایثارگریها و فداکاری ها میگوید ولی تأسف میخورد که چرا سینمای ما نباید در امتداد این جریانات حرکتی داشته باشد؟ در شرایطی که صحنههای جدّی و مبارزات شدیدی را در یمن شاهد هستیم و در این پیچ تاریخی بسیاری از دشمنان ما را به پشتیبانی از حوثیهای یمن متهم میکنند، باید سینما در این میادین مهم نقش مؤثری را ایفا کند. با این رویکرد و نگرش میتوانیم خودمان را به تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب نزدیک کنیم.

گفتگو از مجتبی برزگر

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار