پیشکسوت نهاجا عنوان کرد؛

همت و اخلاص دوران دفاع مقدس نیاز رفع گرفتاری‌های امروز

«عزیزالله نوری» گفت: برای برون رفت از گرفتاری‌های امروزمان نیاز به همت و اخلاص دوران دفاع مقدس را داریم.
کد خبر: ۴۴۴۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸ - 27February 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌‌‌‌‌پرس در همدان، «عزیزالله نوری» در سال 1327 در همدان متولد شد و سال 1347 به استخدام نیروی هوایی ارتش درآمد. چون یک هنرجوی ممتاز بود خیلی زودتر از موعد دوره تخصصی خود را به پایان رساند و با داشتن سردوشی وارد گردان نگهداری پایگاه یکم شکاری شد و عملا در قسمت نگهداری و بازرسی از هواپیمای پیشرفته اف 4 مشغول شد. در مورد حضور در جبهه و خاطرات دوران دفاع مقدس با وی به گفت‌وگوی تفصیلی پرداخته‌ایم که در ادامه آن‌ را می‌خوانیم:

دفاع‌پرس: باتوجه به اهمیت و توانمندی بالای نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس، بفرمائید در آن سالها کجا خدمت می‌کردید و چه وظیفه‌ای داشتید؟

بلافاصله بعد از حمله به پایگاه شهید نوژه در 31 شهریور سال 59 پاسخ قهرمانانه و دندان شکن نیروی هوایی در اول مهر 59 با 140 فروند هواپیمای تهاجمی تصور خام دشمنان این انقلاب را در هم ریخت، کار بازرسی و نظارت و بررسی رویدادها و ارزیابی ها برعهده کنترل و کیفیت و زیرنظر بنده، در اوایل جنگ انجام می شد. در اوایل جنگ آنقدر درگیر کارزار و فعالیت میدانی بودیم که در یک مورد تا یک ماه منزل نرفتم و یکسره در داخل گردان نگهداری به انجام وظیفه بازرسی و نظارت و کارشناسی مشغول بودم. 

دفاع‌پرس: لطفا خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس بیان کنید؟

اگرچه خاطرات دفاع جانانه پایگاه در ذهن من زیاد است و نمیخواهم کلام به درازا بکشد و لیکن دو خاطره حایز اهمیت را انشاالله بیان میکنم؛ خاطره اول مربوط است به ماموریت پشتیبانی هوایی که به پایگاه سوم سپرده شد، تا در تاریخ 20 /9/ 1359 به پایگاه چهارم شکاری دزفول هواپیما اعزام کند واز همکاران فنی داوطلب جهت سرپرستی گروه فنی اعزامی می‌‌خواستند که من اظهار آمادگی کردم و در آن مقطع زمانی حساس، به پایگاه هوایی دزفول اعزام شدیم. در آنجا وضع کاملا غیرعادی بود پایگاه مورد حمله هوایی واقع و خساراتی دیده بود و کلیه ساکنین بجز کارکنان منازل سازمانی را تخلیه کرده بودند و توپخانه دشمن در 25 کیلومتری شهر دزفول فعال بود و هر ازگاهی دشمن بعثی با موشکهای زمین به زمین شهر مقاوم دزفول و پایگاه را هدف قرار می داد، پس از انجام ماموریت و دور کردن نیروهای دشمن از سرزمین‌های اسلامی به طرف مرز و وارد کردن تلفات سنگین به آنها پس از حدود یک هفته به پایگاه هوایی همدان برگشتیم.

همچنین، ماموریتی در تاریخ 21 اردیبهشت 1361 مجدداً به پایگاه هوایی همدان ابلاغ شد و مقرر شد گروهی به پایگاه هوایی دزفول اعزام شوند و گروه دیگری به پایگاه هوایی امیدیه، در این ماموریت من که مجاهدت‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در جبهه های زمینی دیده بودم و در ماموریت قبلی هم شاهد شهادت و مجروح شدن آنها بودم، با احساس وظیفه و با اندیشه پیروزی، مسئولیت سرپرستی گروه فنی اعزامی را برعهده گرفتم.

در این ماموریت امنیت پایگاه هوایی بهتر از قبل بود و ما هم منتظر دستورات لازم فرماندهان بالا بودیم تا اینکه برنامه عملیاتی ابلاغ شد و در هوای گرم خردادماه دزفول که وقتی دست به بدنه هواپیما زده می شد احساس داغی و سوزش میشد. پایگاه هوایی دزفول در روز سوم خردادماه سال 1361 حال و هوای خاصی داشت و با توجه به نزدیکی جبهه دشمن هواپیماها با فاصله زمانی کمی از پرواز برمی‌گشتند و بلافاصله توسط همکاران ایثارگر فنی آماده‌سازی و جهت عملیات پرواز می‌‌کرد و در این شرایط بود که ناگهان حدود ساعت 11:30 بامداد روز سوم خرداد 1361 خبر خوشحالی در پایگاه پخش شد و آن آزادی شهر خرمشر بود.

دفاع‌پرس: آیا در این دوران دفاع مقدس دچار جراحت و صدمه خاصی هم شدید؟

بله. بر اثر ضربه‌ای که در اوایل جنگ تحمیلی و هنگام خاموشی شبانه در اثر برخورد صورتم به شهپر بال هواپیمای اف 4 وارد آمد منجر به شکستی جزیی استخوان بینی و صدمه به چشمهایم شد و به مرور باعث ضعف بینایی و در نهایت موجب چهار عمل جراحی در فاصله زمانی روی هردو چشمانم شد، زیرا پس از عمل جراحی مراحل اول به اندازه کافی استراحت نکردم و با توجه به وضعیت جنگی میهن اسلامی با احساس مسئولیت به کار بازرسی و کارشناسی از هواپیما‌ها ادامه دادم، از درگاه خداوند متعال شاکرم که این مقدار بینایی را به لطف و کرمش برای من نگهداشت تا بتوانم زیبایی‌های آفرینش را مشاهده و به خدمت خود به نظام مقدس جمهوری اسلامی ادامه دهم.

دفاع‌پرس: شما در طول دوران خدمتتان با چند فرمانده سابقه همکاری داشته‌اید؟

در دوران 8 سال دفاع مقدس با 9 فرمانده پایگاه و 9 فرمانده گردان و گروه نگهداری همکاری و مشاورت دلسوزانه و خیرخواهانه داشتم.

دفاع‌پرس: در این مسیر چه عواملی را باعث رسیدن به موفقیت‌هایتان می‌دانید؟

تسلیم محض در برابر اوامر الهی، عمل به دستورالعمل مدیریت، بکارگیری مدیریت اسلامی، اجرای دستورات سلسله مراتب فرماندهی، صداقت و صراحت کردار و گفتار درکارها، داشتن صبر و شکیبایی در مشکلات و انجام قسمتهایی از وظایف در منزل به خصوص اموری که نیاز به تفکر و اندیشه داشت.

دفاع پرس: در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید؟

فضای حاکم در دوران دفاع مقدس، فضای اخلاص و مجاهدت بود و تمام کارکنان نیروهای مسلح با دلسوزی شرح وظایف خود را به طور کامل انجام می دادند، برای برون رفت از گرفتاری‌های امروزمان نیاز به همت و اخلاص دوران دفاع مقدس را داریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار