به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، کنسرواتوار تهران به مناسبت سالروز میلاد مبارک امام اول شیعیان (ع) اثری با عنوان «مولود کعبه» را تولید و منتشر کرد.
قطعه مولود کعبه کاری از کنسرواتوار موسیقی تهران است. این اثر به آهنگسازی، تنظیم و ارکستراسیون «علی اکبر رجب زاده» به خوانندگی «بهزاد معافی» و شعری از «محمدعلی دلجویی» ساخته شده است.
پروسه ساخت و ضبط این اثر به خاطر شرایط بحرانی کرونا و رعایت دستورالعملها با دعوت انفرادی از نوازندهها و عوامل به استودیو در ساعات مختلف برای ضبط پارتها صورت گرفته است.
بهزاد معافی، رئیس کنسرواتوار تهران و خواننده این اثر در مورد تولید «مولود کعبه» ضمن تبریک میلاد مولای متقیان به تمام مسلمانان جهان گفت: من این اثر را بخاطر ارادت و عشقی بیمانند که به مولایم دارم خواندم و خوشحالم که در روز ولادت مولا این اثر ناقابل را به محضر ایشان و مقام معظم رهبری تقدیم میکنم.
وی در مورد پروسه تولید این اثر افزود: تمام هزینههای تولید این اثر را شخصا بخاطر ارادتی که به خاندان نبوت و امامت دارم تقبل کرده ام و درآمدی از این کار ندارم و همچنین درآمدی را بر خود حرام میدانم، چون با تمام وجودم این کارها را انجام میدهم. شخصیتهایی، چون حضرت زینب (س) امام علی (ع) و امام حسین (ع) و دیگر امامان و معصومین منحصر به فرد هستند و تا دنیا دنیاست هستی اینچنین بزرگانی به خود نخواهد دید؛ و ما با این نیت کار میکنیم و انشاالله خداوند ما را کمک کند.
مدیر کنسرواتوار تهران افزود: من وظیفه مستقیم رسانه ملی میدانم که از پخش اینچنین آثاری حمایت کند. این ششمین اثری است که ما در کنسرواتوار تهران با مضامین مذهبی عرفانی تولید میکنیم و خوشبختانه آثار قبلی به خوبی منتشر شدند بخصوص اثر پیشین که به مناسبت میلاد پیامبر عظیمالشان اسلام منتشر کردیم که درست مصادف شد با زمانی که رئیس جمهور فرانسه به مسلمانان توهین کرده بود و در آن زمان هم ما این اثر را تولید و منتشر کردیم که با بازتاب و بازخوردهای بسیار خوب و گستردهای مواجه شد.
خواننده آهنگ «مولود کعبه» توضیح داد: تولید این اثر شش ماه طول کشید و من در این مدت این اثر را تمرین کردم و آهنگساز هم بخش ساخت و تنظیم آن را انجام داد. من خودم اولین بار که خیلی خردسال بودم از رادیو یک اثر مذهبی پخش شد که همان من را به شنیدن و بعد دنبال کردن آثار موسیقی با بن مایه مذهبی بسیار علاقمند کرد؛ لذا من مدام بر اهمیت و جایگاه رسانه در ترویج فرهنگ شنیداری خوب تاکید دارم.
علیاکبر رجبزاده آهنگساز و تنظیمکننده «مولود کعبه» در خصوص انگیزه و نیت خود برای ساخت این اثر گفت: عشق به ولایت امام علی (ع) انگیزه نمیخواهد! خودش میآید. اینها توجهاتی است که ذات باریتعالی و خود مولا مبذول میفرمایند. من فکر میکنم تا حالا کمتر کاری با اینچنین مضمونی تولید شده باشد. کسی که برای امامی که تنها کسی است که در خانه خدا به دنیا میآید و اولین کسی است که در مسجد به شهادت میرسد همانا انگیزهای در کار نخواهد بود، بلکه خود امام خودشان راهگشای خلق اینچنین اثری هستند.
وی در مورد شعر این اثر که سروده «محمدعلی دلجویی» است، ضمن تشکر از این شاعر ارزشی، افزود: شاعر اینجا به همان نکته که علی (ع) از اول بوده و حتی پیش از خانه خدا، وجود مبارکشان بوده در بیتی از این شعر میگوید: «کعبه شاهد نیست میلاد تو را/ خود تو بر میلاد کعبه شاهدی»
خالق «مولود کعبه» در مورد چگونگی ساخت این اثر که در ژانر موسیقی اصیل ساخته شده اظهار داشت: این اثر در دستگاه «چهارگاه» در گام «سُل» ساخته شده که متناسب با صدای خواننده باشد. توفیق انجام این کار از آهنگسازی تا تنظیم برعهده اینجانب بوده است. در قطعه «مولود کعبه» از سازهای ایرانی «تار» «نی» «بربط» «تنبک» و «ویلن» به همراه گروه کُرال کنسرواتوار تهران استفاده شده است.
وی در مورد پروسه انتخاب شعر این قطعه گفت: حدود ۳۰ سال پیش با آقای دلجویی که انسانی بسیار ولایتمدار هستند، آشنا شدم. تا الان روی چندین شعر از این شاعر ارجمند آهنگسازی کرده ام که تماما آثاری با بن مایه مذهبی بوده اند و همین آقای «بهزاد معافی» مدیر کنسرواتوار تهران که ایشان نیز به سبب عشقی که به ائمه دارند خواندهاند. ضمن اینکه انتخاب دستگاه چهارگاه به این دلیل بود که احساس کردم مفهوم این شعر در مقام والای علی (ع) را میتوان در این دستگاه با آن حس و فواصل حماسی خلق کرد. من پس از ساخت این اثر سالها منتظر بودم تا شخصی برای خواندن آن پیدا کنم که دل و روحش را به امام سپرده باشد و اینجا من برای آن درونیات انسان مهمتر بود تا صرف تکنیک و خوانندگی.
رجبزاده در مورد مخاطبین اینچنین آثاری به تنوع گروههای سنی علاقمند به آثار مذهبی اشاره کرد و افزود: از بچه شش ساله در فامیل و دوست د آشنایان دیدهایم که این آثار را گوش داده و حتی حفظ کرده اند تا جوانانی که این روزها در میان هجمه موسیقیهای پاپ و عامهپسند که حتی رسانه ملی هم بیشتر به پخش موسیقیهایی از این دست مبادرت میورزد، به طور جدی سراغ شنیدن اینگونه آثار آمدهاند. اما نکتهای که حائز اهمیت است این که منِ آهنگساز که کار خودم را در حد توان و با جدیت انجام میدهم، خواننده هم که معتقد و مرید ائمه است و با جان و دل اثر را میخواند و با هزینه شخصی تولید میکند لیکن از این به بعد این رسانه است که باید به میان آمده و بخش وظیفه خود را در خصوص نشر اینچنین آثاری انجام دهد. موسیقی به صورتی است که هرچه بیشتر شنیده شود بیشتر بر دل مینشیند و مخاطب بیشتری به خود جذب میکند والی اگر این کار صرفا ضبط شود و در چند کانال خصوصی پخش شود که به هیچ عنوان آن اثرگذاری و شنیده شدن در سطح گسترده جامعه را نخواهد داشت. برای نمونه اثر قبلی که برای ولادت پیامبر تولید کردیم، چون در شبکه خبر رسانه ملی پخش شد، خدا را شکر هزاران نفر آن را شنیدند.
وی در پایان گفت: از منِ آهنگساز و تنظیم کننده اثر تا آقای معافی خواننده و دیگر عوامل هیچگونه نفع مادی از تولید این اثر نداشته ایم بلکه تمام هزینههای خلق اثر را نیز خواننده اثر به خاطر ارادتش به مولا تقبل کرده است. ما پیش از این نیز آثاری، چون «میلاد رسول» به مناسبت تولد خاتم نبییّن و «کاروان سالار عشق» به مناسبت شهادت امام حسین (ع) و عشق به این امام و اثری به نام «اربعین» تولید کرده ایم.
انتهای پیام/ 161