یادداشت/

پشت پرده حمله آمریکا به مواضع مقاومت در مرز سوریه با عراق

محور آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی، اهداف مختلفی را از حمله به پایگاه‌های محور مقاومت دنبال می‌کنند که عملیات روانی با هدف انحراف اذهان عمومی و برقراری موازنه راهبردی بین نیروهای مختلف منطقه، از جمله دلایل این حملات است.
کد خبر: ۴۴۵۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸ - 27February 2021

پشت پرده حمله آمریکا به مواضع مقاومت در مرز سوریه با عراقبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «حسین محمدی اصل» کارشناس مسائل غرب آسیا در یادداشتی به پشت پرده حمله آمریکا به مواضع مقاومت در مرز سوریه با عراق پرداخت.

در این یادداشت آمده است:

بامداد روز گذشته طی یک اقدام تجاوزکارانه، تروریست‌های تحت فرمان دولت تازه‌کار «جو بایدن»، با نقض حریم هوایی کشورهای سوریه و عراق، به مواضع نیروهای مقاومت مستقر در پادگان امام علی علیه‌السلام در منطقه مرزی البوکمال در مرز سوریه هجوم بردند که در این حمله، یک نفر از نیروهای مقاومت شهید و چند نفر مجروح شدند.

ترکیب واژگان «بامداد» و «آمریکا» تداعی‌گر اقدام کسانی است که مرعوب از مواجهه با حریف، بازی را به تاریکی شب می‌کشانند و ناجوانمردانه اقدام به عملیات‌های تروریستی و خرابکارانه می‌کنند.

ترور سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، فرمانده نیروهای الحشد الشعبی عراق در بامداد فرودگاه بغداد، توسط آمریکایی‌ها به‌عنوان تجربه تلخ تاریخ بشریت از اقدامات تروریستی آمریکایی‌های خونریز محسوب می‌شود که پیوند این کلمات را برای همیشه در ذهن دوستداران جبهه مقاومت پررنگ کرده است.

جزئیات ماجرا و دخالت محور اعراب اسرائیلی
حمله به پایگاه نیروهای مقاومت در البوکمال، با دستور مستقیم بایدن و توسط جنگنده‌های آمریکایی صورت گرفت و منابع الحشد الشعبی می‌گویند که جنگنده‌های مورد استفاده در این حمله، اف-۱۵هایی بوده است که احتمالاً از اردن پرواز کرده‌اند و در آسمان استان الانبار عراق، اقدام به سوخت‌گیری هوایی کردند. در مجموع هفت هدف، مورد حمله قرار گرفته که شش هدف آن، پیش از حمله به دلیل هشدارهای یگان اطلاعاتی مقاومت، تخلیه شده بودند. این مکان‌ها پس از آنکه هواپیماها و پهپادهای شناسایی آمریکایی، بر فراز منطقه مشاهده شده بودند، به‌صورت کامل تخلیه شده و هفتمین نقطه نیز شاهد حضور بسیار جزئی رزمندگان الحشدالشعبی بود، تا مانع از حملات احتمالی تروریست‌های داعشی و غارت‌کردن تجهیزات و تسلیحات موجود در این پایگاه شوند. گفته می‌شود این اهداف توسط افرادی که خود را در قالب چوپان جا زده بودند، شناسایی شده بود.

سیاست توازن فشار بایدن و شکست راهبرد یکجانبه‌گرایی ریاض
حمله به البوکمال و همزمانی آن با اطلاعیه امروز سنا (۹ فوریه) آمریکا درباره پرونده قتل «جمال خاشقچی» علیه «محمد بن‌سلمان» ولی عهد سعودی و درخواست آنها مبنی بر حساب‌کشی از بن‌سلمان توسط بایدن، برای حاکم ریاض سنگین تمام خواهد شد؛ زیرا اتکاء آل‌سعود به مواضع دولت ترامپ و دوستی اعراب اسرائیلی با هدف تأمین امنیت نظامی و سیاسی سعودی در حوزه بین‌الملل بود و این اقدام آمریکایی ها موجبات تضعیف مواضع عربستان و متحدین وی ضمن تعدیل سیاست‌های آمریکا در حوزه روابطش با سعودی‌ها را شفاف‌تر می‌کند.

پنجشنبه گذشته (۷ فوریه) نیز بایدن در مکالمات تلفنی‌اش با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی به او مسائل حقوق بشری را گوشزد کرده و مسئله مبارزه با اقدامات حقوق بشری سعودی‌ها را از اولویت‌های روابط دو کشور عنوان کرده است اما مسئله دیگری که قابل توجه است انتشار گزارش پرونده ترور خاشقچی و ارتباط این ترور با بن‌سلمان است که می‌تواند اثر بسیار منفی بر آینده روابط خارجی سعودی‌ها و غرب داشته باشد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه جمعه پس از انتشار گزارش قتل خاشقچی، یک فرد و یک نهاد سعودی را تحریم کرد. ژنرال «احمد العسیری» و «نیروهای واکنش سریع عربستان سعودی» طبق قانون ماگنیتسکی در لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

در بخشی از این گزارش آمده است: «ارزیابی ما این است که محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد عربستان سعودی مجوز انجام عملیاتی در استانبول ترکیه برای دستگیری یا قتل روزنامه‌نگار سعودی، جمال خاشقچی را صادر کرد. ارزیابی ما این است که ولی‌عهد سعودی از سال ۲۰۱۷ میلادی، کنترل تصمیم‌گیری‌ها در پادشاهی عربستان سعودی را به دست گرفته است.»

اقدامات بایدن علیه عربستان سعودی و اقدامات ضد حقوق بشری شخصیت‌ها و نهادهای حکومتی آن همزمان با حمله بامداد پنجشنبه به پادگان الحشدالشعبی در البوکمال سوریه حکایت از تلاش بایدن با هدف ایجاد توازن در رفتار با دو محور مؤثر در تحولات منطقه است. آمریکا، ایران را فرمانده محور مقاومت و آل‌سعود را نماد خط وهابی می‌داند و به همین خاطر به دنبال آن است از یک سو، مقابل هژمونی ایران اسلامی بایستد و از طرف دیگر بنیان‌های رفتارهای عربستان سعودی را تعدیل و از سیاست یکجانبه‌گرایی منفی دوران ترامپ خروج کند تا با این اقدام موقعیت خود را در مناسبات منطقه حفظ و منافع استکباری خود را قوام بخشد.

اظهارات مقامات روسیه و گزاره‌های مهم
«کنستانتین کاساچوف» رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که تجاوز نظامی آمریکا به سوریه، تنها باعث افزایش تنش در منطقه خاورمیانه و آسیب‌رسیدن به روند آغاز شده عادی‌سازی اقدام واشنگتن و ایران در چارچوب احیای توافق هسته‌ای خواهد شد.

این سناتور روس به یک خبرنگار گفت: «حوادث عجیبی در حال رخ دادن است که چهار کشور آمریکا، ایران، عراق و سوریه را درگیر می‌کند و تنها یکی از آنها، یعنی آمریکا آشکارا از توان نظامی و تحریم علیه سایر کشورها استفاده می‌کند.»

یک مقام وزارت امور خارجه روسیه که نامش فاش نشده، نیز گفته است؛ مسکو قاطعانه حمله‌ای که آمریکا به خاک سوریه انجام داده را محکوم می‌کند و معتقد است که این اقدام نقض ضوابط حقوق بین‌الملل و اقدامی غیرقابل قبول محسوب می‌شود.

این مقام روس، با تأکید بر اینکه ایران و سوریه به طور مشترک، علیه تروریست‌های داعشی در حال مبارزه هستند، ادامه داد: این حمله به خاک یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد انجام شده و آشکارا نقض ضوابط حقوق بین‌الملل و غیر قابل قبول است. اکنون باید مشخص شود که این حملات به چه اهدافی اصابت کرده است.

علت‌یابی دروغ‌پردازی خبرگزاری انگلیسی
همزمانی این حمله با گسترش اعتراضات داخلی، در اراضی اشغالی که موجب بروز چالش‌های مهم امنیتی، سیاسی و اجتماعی علیه نتانیاهو شد از یک‌سو و موضوع انتقام سخت و قطعی جبهه مقاومت از آمریکا و صهیونیست‌ها از سوی دیگر، باعث شده تا صهیونیست‎‌ها برای انحراف افکار عمومی از چالش‌های داخلی و کنترل فضای ترس و وحشت از انتقام سخت مقاومت و فرار به جلو دست به این اقدام بزنند.

انتشار اخبار کذب از تعداد شهدای این حمله در رسانه‌های بین‌المللی به‌ویژه خبرگزاری انگلیسی رویترز که تعداد قربانیان این حملات را ۱۷ نفر اعلام کرد، بازتاب گسترده‌ای داشت تا جایی که برخی رسانه‌های ایرانی نیز بدون ذکر منبع، اقدام به بازتاب خبر منتشرشده کردند و هنوز هیچ منبعی در این مورد، پاسخ شفافی نداده است تا از صحت ادعای منابع خبری آنها اطمینان حاصل کنیم.

دروغ‌پردازی رسانه‌های دشمن، در انتشار تعداد تلفات جانی این حمله، روشن است و بر کسی پوشیده نیست که مهم‌ترین هدف این حمله، کمک به تشدید روند تجاوزات گروه‌های تروریستی است. به عبارت دیگر رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس با این حرکت، کمک‌های تاکتیکی مستقیمی به تروریست‌ها، به‌عنوان بازوی نظامی خود در منطقه می‌رسانند. هدف از این حمله‌ها، کاهش توان ارتش سوریه و هم‌پیمانانش در مبارزه با تروریست‌هاست زیرا با این اقدام، هم اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی تأمین شده و هم ارتباطات زمینی اعضای محور مقاومت در سوریه، قطع می‌شود و نیز در سطوح راهبردی، روند تحلیل توان ارتش سوریه ادامه می‌یابد و تهدید روزافزونی که از دید این رژیم، ارتفاعات جولان را در خطر می‌دهد، دور می‌شود. در غیر این‌صورت، نیروهای این رژیم، بین آتش جنوب لبنان و جبهه جولان، گیر خواهند افتاد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها