بی‌تفاوتی به تاریخ انقلاب اسلامی از نشانه‌های نفوذ فرهنگی است

بی‌تفاوتی به مسئله تاریخ انقلاب اسلامی و تحلیل آن با زبان هنر از نشانه‌های خطرآفرین نفوذ فرهنگی است که به شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۴۴۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰ - 01March 2021

بی‌تفاوتی به تاریخ انقلاب اسلامی از نشانه‌های نفوذ فرهنگی استبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، برای درک و شناخت اقتدار جمهوری اسلامی ایران و عظمتی که انقلاب اسلامی به کشور داد، کافی است نگاهی حتی گذرا به تاریخ قبل و بعد از انقلاب اسلامی داشته باشیم. همین پیش‌روندگی و اقتدار روز افزون ایران اسلامی است که معاندان و دشمنان را به تلاش انداخته تا به هر شکل ممکن آن را زمین بزند. متاسفانه هستند کسانی که در داخل سعی دارند با سیاه‌نمایی و سیاه‌انگاری اقتدار نظام اسلامی را به سخره بگیرند.

برای نمونه می‌توان به مورد زیر اشاره کرد تا بدانیم از کجا به کجا رسیدیم:

در سال‌های پایانی سلسله قاجار و در زمان جنگ جهانی اول همان ایامی که شرکت نفت ایران زير نظر انگليس اداره می‌شد، دولت این کشور به بهانه حفاظت از تاسیسات نفتی، تصمیم به تاسیس پلیس ویژه جنوب به نام South Persian Rifles  يا نيروی تفنگداران جنوب ايران، گرفت که به اختصار  SPR نامیده می‌شد، گرفت. اعضای تشکیل دهنده «اس پی آر» ایرانیانی بودند که تحت نظر افسران انگلیسی آموزش دیده بودند و در واقع در خاک وطن خود به انگلیس خدمت می‌کردند. هر کدام از خوانین بزرگ که مي توانست یکصد سوارکار ماهر تامین كنند، آنها را به خدمت می‌گرفتند.

به محض شروع جنگ جهانی اول عده‌ای از کارکنان انگلیسی شرکت نفت با لباس نظامی سرکار خود حاضر شدند تا هنگام نیاز در محل کارشان انجام وظیفه کنند. تعدادی از اين افراد که سابقه نظامی‌گری نیز داشتند از افسران ارشد SPR انتخاب شدند. پس از خاتمه جنگ و انحلال پلیس جنوب، در پي اعتراضات مردم منحل شد.

این واقعه رنج‌آور را که چگونه عده‌ای خان و ملاک به اتکای راهزنان بر عرض و ناموس همو‌طنان خود مسلط شدند و از اجانب برای اراعاب ایرانیان پول می‌گرفتند باید با سربازان جبهه مقاومت امروز قیاس کرد، جوانانی که از همه چیز خود گذشتند و برای عظمت اسلام و ایران که دو روی یک سکه هستند ایثار کردند. اگر روزگاری برخی از ایرانیان در مقابل دولت‌های غربی برای نان شب سر خم می‌کردند، امروز این تفنگ‌داران آمریکایی هستند که باید در مقابل سربازان وطن دست ذلت بالا ببرند.

جای سوال است که عده‌ای با سیاست لبخند و تسلیم دم از مذاکره می‌زنند اما اقتدار ایران بر پهنه خلیج فارس و دریای عمان را نمی‌بینند و در مقابل گذشته ذلت‌باری که در دوران قاجر و پهلوی سپری کردیم را سکوت می‌کنند. در مقابل این افراد مغرض نمی‌توان کاری از پیش برد. اما وظیفه اصحاب فرهنگ و هنر در مقابل مردم و نسل جوان و فردایی که به شتاب در حال ورود به چرخه مدیریت کشور هستند چه باید کرد؟

بدون شک انعکاس درست تاریخ بدون غرض‌ورزی می‌تواند انقلاب را آن گونه که هست به مردم بشناساند و حقانیت خود را به اثبات برساند. اگر متولیان امر وارد میدان نشوند و از دست‌آوردهای انقلاب اسلامی به سادگی بگذرند مسلما در شتاب حرکت نظام اسلامی ایران خلل ایجاد خواهد شد. اما نباید تصور شود که کم‌کاری نهادهای فرهنگی که ناشی از نفوذ فرهنگی است می‌تواند این حرکت روبه رشد را با خلل مواجه کند.

نظام اسلامی بنا به وعده صادقانه امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی در مسیری روبه جلو قرار دارد و تنها به عقب بازنخواهد گشت که لحظه‌ای توفق نیز نخواهد داشت. مهم آن است که اصحاب فرهنگ و هنر از این قافله عقب نمانند و به رسالت خویش جامه عمل بپوشانند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها