با دستور رییس جمهوری آغاز شد؛

بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت در ایلام و بوشهر

بهربرداری از طرح توسعه میدانی نفتی، پتروپالایشگاه کنگان و شروع عملیات اجرایی پتروشیمی کیان در دو استان ایلام و بوشهر با سرمایه‌گذاری بیش از ۵ میلیارد دلار با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانسی آغاز شد.
کد خبر: ۴۴۵۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶ - 01March 2021

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهور روز دوشنبه در پنجاه و سومین برنامه پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید، سه طرح مهم نفتی و پتروشیمی در ۲ استان ایلام و بوشهر را از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

میدان نفتی آذر در بلوک اکتشافی اناران در استان ایلام - در جنوب غربی ایران و ۲۵ کیلومتری شهرستان مهران - در مرز ایران و عراق واقع شده است.

هزینه‌های اجرایی طرح توسعه میدان آذر، بالغ بر ۱.۴ میلیارد یورو برآورد می‌شود که بخش قابل توجهی از آن بوسیله صندوق توسعه ملی و بخشی دیگر نیز توسط شرکت نفت و وام‌های بانکی تأمین شده است. سهم ساخت داخل در این پروژه بالغ بر ۷۵ درصد و سهم سرمایه انسانی بومی ۵۵ درصد است.

بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت با دستور رییس جمهوری آغاز شد

با بهره برداری رسمی از این طرح، ظرفیت تولید روزانه از میدان نفتی مشترک آذر ایلام به ۶۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید. اجرای این طرح با حفاری تمامی چاه‌ها (۲۰ حلقه) با مجموع عمق ۸۸ کیلومتر به انجام رسیده است.

تأمین منافع ملی، ایجاد فرصت اشتغال برای نیرو‌های بومی و رونق اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها در منطقه ایلام، از شاخص‌های برجسته اجرای طرح توسعه میدان نفتی مشترک آذر به شمار می‌آید.

امروز همچنین پتروپالایش کنگان که به عنوان بزرگترین واحد تأمین خوراک پتروشیمی‌ها به شمار می‌رود با دستور رییس جمهوری به بهره برداری رسید. این واحد سالانه یک میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی خواهد داشت.

واحدبازیابی اتان پتروپالایش کنگان با حجم سرمایه ۹۷۰ میلیون دلاری ساخته شده و این واحد به عنوان فاز نخست شرکت پتروپالایش کنگان با ظرفیت سالیانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن راه‌اندازی شده و در حال تولید است.

واحد بازیابی اتان، سالانه ۲۱ میلیون تن خوراک را از فاز ۱۲ پارس جنوبی دریافت می‌کند. همچنین سالیانه ۱.۷۵میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۵۰۰ هزار تن بوتان و ۲۵۰ هزار تن پنتان در این واحد تولید می‌شود که درآمد حدود یک میلیارد دلار را برای کشور به همراه خواهد داشت.

۱۰۰ درصد طراحی و مهندسی و راه‌اندازی همه واحد‌ها و بخش‌ها اعم از مهندسی پایه و مهندسی تفضیلی ازسوی شرکت‌های ایرانی انجام شده و در اجرای این طرح تلاش حداکثری برای استفاده از کالا‌های ایرانی انجام و ۶۵ درصد از تجهیزات از داخل کشور تأمین شده است.

اجرای این طرح برای سه هزار و ۵۰۰ نفر در دوران ساخت و ۶۲۲ نفر در دوران بهره‌برداری اشتغالزایی داشته است، عملیات اجرایی واحد بازیابی اتان در بهمن ۹۴ آغاز و در کمتر از پنج سال تکمیل شد و فاز دوم نیز حدود ۴۵ درصد پیشرفت دارد و تا سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین امروز عملیات اجرایی پتروشیمی کیان عسلویه نیز با دستور رییس جمهوری آغاز شد.

با افتتاح طرح‌های توسعه میدان نفتی آذر ایلام، پتروپالایش کنگان و شروع عملیات اجرایی پتروشیمی کیان عسلویه با سرمایه گذاری ۵ میلیارد و ۶۵۹ میلیون دلار برای ۲ هزار و ۱۲۵ نفر اشتغال ایجاد شده است.

انتهای پیام/ 102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار