دبیر جشنواره تئاتر سنگر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

برگزاری جشنواره «تئاتر سنگر» یک ضرورت بود

ایرج افشاری اصل با تاکید بر اینکه جشنواره «تئاتر سنگر» را باید یک خشت برای ساخت بنای تئاتر دانست، گفت: برگزاری جشنواره «تئاتر سنگر» یک ضرورت بود.
کد خبر: ۴۴۵۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۲ - 02March 2021

«ایرج افشاری اصل» دبیر نخستین جشنواره تئاتر سنگر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان‌ اینکه طرح برگزاری جشنواره تئاتر سنگر از سال ۱۳۹۸ در سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس مطرح شده است، اظهار داشت: ما با بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه ظرفیت بالای هنر‌های نمایشی در مجموعه نیرو‌های مسلح شدیم. اتفاقی که تئاتر همزمان با دوران دفاع مقدس با فعالیت گروه‌های هنری در جبهه‌های جنگ آغاز شده است.

وی هدف برگزاری جشنواره تئاتر سنگر را تداوم بخشیدن فعالیت‌های نمایشی گروه‌های هنری در دوران دفاع مقدس دانست و عنوان کرد: ما با ایجاد این جشنواره خواستیم ضمن بازنمایی فعالیت‌های هنری دوران دفاع مقدس یک کار هنری با اعمال فعالیت‌های حرفه‌ای نمایشی برگزار کنیم. در همین راستا فروردین سال ۱۳۹۹ در ابلاغیه‌ای به گروه‌های نمایشی نیرو‌های مسلح فراخوان جشنواره را اعلام کردیم و شهریور ماه ۹۹ مرحله استانی، آذرماه مرحله منطقه‌ای و مرحله کشوری با اعلام نتایج در روز سه‌شنبه ۱۲ اسفند صورت خواهد گرفت.

دبیر نخستین جشنواره تئاتر سنگر در پاسخ به‌ اینکه این جشنواره چقدر می‌تواند جریان‌ساز باشد، گفت: تئاتر جدا از جامعه نیست و می‌توان نبض جامعه را با وضعیت تئاتر به‌ دست آورد؛ چراکه هرگاه حال تئاتر خوب بوده است، حال جامعه نیز خوب بوده است. تئاتر بخشی از فرهنگ و از مولفه‌های اصلی فرهنگ و فرهنگ‌سازی است و جدا از مسائل اجتماعی و اقتصادی نیست و اگر رشد و پیشرفت تئاتر کشور را مشاهده می‌کنیم در همین راستا شاهد وضعیت مثبت اجتماعی و اقتصادی در همان ایام بوده‌ایم.

افشاری اصل افزود: هرقدر دولتمردان ما برای تئاتر و فرهنگ برنامه‌ریزی داشته باشند، بازخورد آن در جامعه و اوضاع و احوال مردم دیده می‌شود. هرگاه جشنواره تئاتر فجر، مقاومت، عروسکی در وضعیت خوبی بوده، همچنان وضعیت جامعه خوب بود؛ لذا نتیجه می‌گیریم ارتباط مستقیمی بین جامعه و فعالیت‌های نمایشی وجود دارد.

وی به تاثیرات شیوع کرونا بر گروه‌های نمایشی اشاره کرد و افزود: بسیاری از گروه‌های نمایشی تنها محل درآمدشان از طریق تئاتر بوده است و با تعطیلی سالن‌های نمایش این درآمد قطع شده است و حال خوبی ندارند و اوضاع بدی را سپری می‌کنند؛ اتفاقی که در شغل‌های دیگر و برخی از فعالیت‌های هنری کمتر بوده است.

دبیر نخستین جشنواره تئاتر سنگر این جشنواره را یک اتفاق تاثیرگذار دانست و ادامه داد: این جشنواره را نیز باید یک خشت برای ساخت بنای تئاتر دانست و قطعاً در جریان هنری کشور تاثیرگذار خواهد بود چراکه در اولین دوره جشنواره توانسته است ۸۶ گروه از هنرمندان نیرو‌های مسلح را فعال کند تا فعالیت‌های هنری را داشته باشند لذا می‌توان نتیجه گرفت که این رویداد تاثیرگذار خواهد بود.

افشاری اصل در پایان گفت: اختتامیه نخستین دوره جشنواره «تئاتر سنگر» امروز (سه‌شنبه) در سالن مهر حوزه هنری برگزار خواهد شد و از برگزیدگان بخش‌های خیابانی و صحنه‌ای تجلیل به‌عمل آورد. لازم است از کوروش زارعی به خاطر اهتمام و همراهی در جشنواره و ایجاد زمینه همکاری بین جشنواره و حوزه هنری تشکر داشته باشم.

گفت‌وگو از ولی منصوریان 

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها