یادداشت/

پویش «ایران مهربان» وامدار فرهنگ غنی علوی است

توجه به ایتام جزء وصیت‌نامه‌ی مولا علی بوده است. ایشان در وصیت نامه‌ی خود حتی برای ایتام حقی قائل بودند و می‌فرمایند: «شما را به خدا درباره‌ی ایتام، ایشان را گرسنه نگذارید.»
کد خبر: ۴۴۵۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۰ - 03March 2021

پویش «ایران مهربان» وامدار فرهنگ غنی علوی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ چند روز از کلید خوردن پویش «ایران مهربان» گذشت. پویشی که با استعانت از وجود مبارک مولا علی علیه السلام ابوالایتام و در راستای کمک به ایتام نیازمند آغاز شده است. این پویش از روز میلاد مولود کعبه آغاز شده و قرار است تا روز شهادت شهید محراب ادامه یابد.

توجه به ایتام جزء وصیت نامه‌ی مولا علی بوده است. ایشان در وصیت نامه ی خود حتی برای ایتام حقی قائل بودند و می‌فرمایند: «شما را به خدا درباره ی ایتام، ایشان را گرسنه نگذارید.»

شیر خدا علی مرتضی (ع) حتی در روزگاری که در اوج اقتدار بودند شبانه و صورت ناشناس برای ایتام و نیازمندان غذا می بردند و از اطعام ایتام غافل نبودند. پویش «ایران مهربان» وامدار چنین فرهنگی است؛ فرهنگ علوی.

آموزه‌هایی که مولا علی با گفتار و کردار خویش به همه ی ابناء بشر آموخت که باید به همنوعان یاری رساند به ویژه که آن همنوع یتیم باشد. پویش فوق‌الذکر اگر چه از طرف کمیته‌ی امداد کلید خورده و برهه‌ی زمانی بین میلاد تا شهادت ابوالایتام را در برمی‌گیرد ولی دستگیری ایتام نیازمند هرگز محدود به زمان و مکان پویش خاصی نمی‌شود.

حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله در حدیثی نقل می‌فرمایند: «کسی که دست بر سر یتیم بکشد به تعداد موهایی که از سر یتیم لمس می کنم ثواب اخروی می برد.»

امداد ایتام و نیازمندان جزء فرهنگ غنی ایرانی نیز هست. در اعصار گذشته در گودهای زورخانه پهلوانان بزرگ شهرها جهت کمک به ایتام و نیازمندان جشن گلریزان برگزار می کردند. این رسم به اشکال مختلف در کسوت‌های مختلف مرسوم بوده است.

این نکته ی مهم حائز یادآوری مجدد است که مهربانی و لطف به ایتام هرگز محصور به زمان و مکان خاصی نبود و نیست و در تمام ایام سال دستگیری از ایتام و نیازمندان باید مد نظر پیروان مولا علی علیه السلام باشد. به راه انداختن پویش های این چنینی که در راستای کمک به ایتام و نیازمندان واقعی است از ثوابی دنیوی و اخروی برخوردار است.

کمیته‌ی امداد امسال این پویش را کلید زد. بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی که با اقشار آسیب پذیر جامعه سر و کار دارند، از جمله آسایشگاه‌ها و موسسات خیریه نیز می‌توانند با پیوستن به پویش «ایران مهربان» یا کلید زدن پویش‌های موازی فرهنگ کمک به ایتام و نیازمندان را در قالب پویش‌ها و چالشهای نوین به نسل‌های بعدی منتقل کنند. لذا ادامه‌ی این گونه از حرکت‌های اجتماعی مستلزم عزم ملی است.

لزوما نیازی نیست بودجه‌های کلان دولتی و سازمانی از این گونه اقدامات حمایت کنند که اگر چنین شود بسیار هم پسندیده است. هم پشتیبانی مالی و هم اهرم‌های تبلیغاتی گسترده از این گونه اقدامات حمایت خواهند کرد اما امروزه با گسترش شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی و در دسترس عام بودنشان می توان چنین فرهنگ‌هایی را تبلیغ کرد.

استفاده از تبلیغات تلویزیون به صورت تیزر، زیرنویس و... نیز در آگاه سازی مخاطبین رسانه‌ی ملی می‌تواند یکی ازشیوه‌های تبلیغاتی کارساز در جهت نیل به هدف نهایی این پویش باشد.

به هر جهت اقدام امسال کمیته‌ی امداد و قرار دادن دو روز میلاد و شهادت مولی الموحدین علی علیه السلام جهت ترویج کمک به ایتام و نیازمندان بسیار در خور شان بود. امید آن که چنین پویش‌هایی در سراسر سال ادامه پیدا کند و کمک به ایتام و مستمندان جزء ارکان اصلی زندگی تمام اقشار جامعه شود. ناگفته نماند با توجه به وضعیتی که کرونا این روزها ایجاد کرده و زندگی همه را تحت شعاع قرار داده است، انشالله در شب عید، امید هیچ خانواده‌ی بی‌بضاعتی ناامید نشود و گل لبخند بر لبان کودکان آنها نقش ببندد. 

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها