روحانی در جلسه هیات دولت:

قدم جدی در رفع تحریم‌ها از سوی دولت آمریکا برداشته نشده است

رئیس‌ جمهور گفت: در زمینه رفع تحریم که مسئله اصلی ماست، هنوز ندیدیم که قدم جدی از سوی دولت آمریکا برداشته شود.
کد خبر: ۴۴۵۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳ - 03March 2021

کسی حق ندارد در امور اجرایی دخالت کند/ لحن آمریکا تغییر کرده استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌ جمهوری صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیات دولت با بیان اینکه هر آنچه که دولت یازدهم و دوازدهم در مسائل سیاسی، اقتصادی و داخلی بر آن تاکید کرده با نگاه به زندگی و رفاه مردم و توسعه تولید و همچنین تحقق حقوق مردم بوده است، اظهار داشت: تجارت با دنیا حق مردم است، یکی از پایه‌های اقتصاد مقاومتی برون گرا بودن اقتصاد است و اینکه اقتصاد ما برون گرا باشد و محصولات تولید داخل را صادر کنیم دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

رئیس جمهور با اشاره به قرار داشتن در روزهای پایانی سال ۹۹ و با تاکید بر رعایت کامل اصول بهداشتی در مراسم و جشن‌های نوروز از سوی مردم، گفت: در روزهای پایانی سال اولین وظیفه دولت این است که همه طرح‌های قابل افتتاح کشور در سال جاری را افتتاح کند و مردم سال آینده باید آثار فعالیت‌های هشت ساله دولت تدبیر و امید را ببینند.

وی گفت: در شرایط فعلی لحن دولت جدید آمریکا مقداری تغییر و به بعضی مسائل اعتراف کرده و گفته کار دولت قبلی غلط بوده است.

رئیس جمهوری افزود: حتی یک اقدام عملی هم کرده و نامه غلطی که دولت قبل به سازمان ملل فرستاده بود را پس گرفته است اما در زمینه رفع تحریم که مسئله اصلی ماست، هنوز ندیدیم که قدم جدی از سوی دولت آمریکا برداشته شود.

روحانی در ادامه با اشاره به لوایح مربوط به FATF اظهار کرد: FATF یک گروه ویژه‌ای است که اقداماتی در زمینه مالی در دنیا انجام می‌دهد و همه کشورها از شرق و غرب هم ملحق شده‌اند، اگر بد است چطور همه ملحق شده‌اند؟ چطور تمام اروپا و روسیه و چین و ترکیه و همسایگان ما ملحق شدند؟

وی ادامه داد: همه دنیا تلاش می‌کنند که یک رتبه بالاتری در این گروه ویژه مالی بدست بیاورند، بعد ما ایستادیم و تماشا می‌کنیم. البته دولت اقدامات خود را انجام داده است و چهار لایحه را تنظیم و تصویب کرده و به مجلس فرستاده است، در مجلس هم تصویب شده و حتی شورای نگهبان هم کارهایی را انجام داده اما دو لایحه مربوط به دو کنوانسیون، اشکلاتی داشته و به مجمع رفته است.

رئیس‌ جمهور گفت: این برای مردم و زندگی آنها خیلی مهم است، همه باید واضح با مردم صحبت کنند. باید بدانیم وقتی عدد ریسک کشور بالا می‌رود به دلیل همین است، یعنی مردم باید از جیبشان پول بیشتری پرداخت کنند. وقتی این لویح اجرا نمی‌شود یعنی برای نقل و انتقال پول باید مردم پول بیشتری بدهند.

روحانی گفت: تمام کشورهای دوست، به ما می‌گویند اگر ملحق نشوید ارتباط بانکی ما قطع می‌شود، آیا ما می‌خواهیم به قرن قبل برگردیم و بانک‌ها را ببندیم و سراغ صرافی‌ها برویم؟ این مسائل حقوق مردم است و با جیب تک تک آدم‌ها سروکار دارد.

وی با بیان اینکه ما وقتی قانونی را وضع و اجرای می‌کنیم، این قانون تمام مشکلات بشریت را حل نمی‌کند، گفت: اگر به FATF  نپیوستیم و این لوایح اجرا نشد، به مردم بگوییم این چقدر هزینه دارد و این هزینه را چه کسی باید پرداخت کند.

رئیس‌ جمهور با تاکید بر اینکه من از مجلس سابق باید تشکر کنم که با ما درباره این لوایح همراهی کرد، گفت: الان شرایطی است که مجمع تشخیص مصلحت نظام باید قدرت خودش را برای حل معضلات مالی مردم نشان دهد.

روحانی گفت: هر روز که در این مسئله تاخیر بیفتد به نفع ما نیست و هرچه زودتر تصویب شود به نفع ماست. دولت از رهبر معظم انقلاب اسلامی برای بررسی مجددا این دولایحه درخواست کرد و ایشان زمان بررسی لویح در مجمع را تمدید کردند. بنابراین رهبر معظم انقلاب اسلامی راه را باز کردند و امروز این در اختیار مجمع است و هرچه زودتر تصویب شود به نفع مردم و کشور خواهد بود. در مجمع هم افراد دلسوزی هستند و می‌دانند شرایط کشور در چه وضعیتی است.

وی با بیان اینکه لوایح مربوط به FATF نه ربطی به برجام و نه ربطی به تحریم دارد، گفت: تحریم و برجام باشند یا نباشند FATF لازم است زیرا هرکدام از این‌ها کار خودشان را می‌کنند.

رئیس‌ جمهور گفت: امیدواریم در این زمینه با همکاری دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام از این پیچ عبور کنیم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار