فرمانده ناجا:

بیش از ۷۰ درصد از پرونده‌های ارجاعی دوایر مشاوره کلانتری‌ها منتج به صلح شده است

سردار اشتری با اشاره به راه‌اندازی دوایر مشاوره و مددکاری در کلانتری‌های سراسر کشور گفت: بیش از ۷۰ درصد از پرونده‌های ارجاعی به این دوایر منتج به صلح شده است.
کد خبر: ۴۴۵۸۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰ - 03March 2021

بیش از ۷۰ درصد از پرونده‌های ارجاعی دوایر مشاوره کلانتری‌ها منتج به صلح شده استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «حسین اشتری» فرمانده ناجا در بیست و سومین گردهمایی تخصصی معاونان و مدیران حوزه اجتماعی ناجا با اشاره به تنوع و گستردگی مأموریت‌های نیروی انتظامی اظهار داشت: هیچ سازمانی این حجم، گستردگی، تنوع مأموریتی و اختیارات نیروی انتظامی را ندارد. پلیس از نقطه صفر مرزی تا مرکز کشور، شهر‌ها، جاده‌ها، روستا‌ها و هر جا و مکانی که مردم عزیزمان حضور دارند، حاضر است و خدمات ارائه می‌کند؛ در واقع نقطه‌ای از کشور وجود ندارد که در حوزه امنیت و انتظام‌بخشی، تحت پوشش نیروی انتظامی نباشد.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی یک نهاد اجتماعی‌محور است و به دلیل گستردگی و طیف ارتباطی و تعاملی که با مردم دارد، رویکرد ناجا نیز اجتماعی‌محور است.

مردم، پشتوانه عظیم ناجا
فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه مردم پشتوانه عظیم پلیس هستند، بر لزوم حفظ و ارتقای این سرمایه ارزشمند تأکید و عنوان کرد: آحاد مردم از کودکان تا سالمندان در هر جنسیتی و در هر سنی با نیروی انتظامی سروکار دارند؛ نیروی انتظامی حافظ و پاسدار ارزش‌ها، جان، مال و ناموس مردم و خدمتگزار مردم است و ما به این خدمتگزاری می‌بالیم.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور با بیان اینکه معاونت اجتماعی ناجا یک معاونت مهم، استراتژیک و مؤثر در نیروی انتظامی است، یادآور شد: معاونت اجتماعی ناجا پل ارتباطی میان پلیس، رسانه و مردم است.

وی با اشاره به مأموریت‌های نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: معاونت اجتماعی ناجا باید بتواند تنوع، گستردگی و حجم مأموریت‌های پلیس را به درستی به آحاد مردم و جامعه معرفی کند. در واقع این معاونت در انعکاس خدمات شبانه‌روزی نیروی انتظامی نقش بی‌بدیلی دارد.

وی با ذکر مثالی درباره نقش اثرگذار معاونت اجتماعی ناجا در انعکاس مأموریت‌ها و جلب مشارکت و همراهی مردم گفت: زمانی که تصویری از جانفشانی یک مرزبان در دورترین نقطه کشور و در برودت هوا یا گرمای بسیار شدید انعکاس می‌یابد، می‌بینیم که چه بازتابی دارد؛ اما متأسفانه علی‌رغم تنوع و تکثر مأموریت‌ها در کنار ایثارگری شبانه‌روزی سبزپوشان ناجا در این زمینه آن‌گونه که باید، عمل نکرده‌ایم.

فرمانده نیروی انتظامی تأکید کرد: معاونت اجتماعی ناجا باید تصویر مجاهدت و تلاش کارکنان خدوم و زحمتکش نیروی انتظامی را در سراسر کشور به درستی به جامعه انعکاس دهد.

وی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی همزمان با هفته ناجا در سال جاری خاطرنشان کرد: معظم‌له در این پیام سراسر مهر، کارکنان نیروی انتظامی را زحمتکش و خدوم خطاب کردند و این تعابیر زیبای ایشان برای ما دلگرم‌کننده و امیدبخش است؛ بنابراین معاونت اجتماعی ناجا نیز باید با همراهی رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما و فضای مجازی بتواند زحمات و ایثارگری‌های شبانه‌روزی سبزپوشان خدوم و زحمتکش این نیرو را انعکاس دهد.

سردار اشتری تأکید کرد: ما در نیروی انتظامی توان و ظرفیتمان را برای مردم، امنیت و آرامش آنان و حفاظت و صیانت از دستاورد‌های نظام و انقلاب به کار می‌گیریم و بر این توفیق در خدمتگزاری بر خود می‌بالیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی به موقع، صحیح و با حفظ منافع ملی و مصالح عمومی اظهار داشت: اطلاع‌رسانی می‌تواند برای افزایش منزلت اجتماعی پلیس در بین مردم بسیار کارساز واقع شود؛ در واقع معتقدم که هرچقدر فعالیت‌های متنوع و گسترده همکارانم در سراسر کشور به درستی اطلاع‌رسانی شود، به همان میزان جایگاه و منزلت پلیس افزایش خواهد یافت.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: در نظرسنجی صورت گرفته میان عملکرد چندین دستگاه مختلف شاهدیم که میزان اعتماد مردمی به پلیس افزایش یافته این در حالی است که بسیاری از خدمات ما به مردم منعکس نشده است و با این وجود شاهد روند افزایشی اعتماد مردم به پلیس هستیم.

وی با تأکید بر اینکه همه اقدامات و خدمات مان باید به مردم منعکس شود، اشاره کرد: قطعاً انعکاس روند خدمات‌دهی پلیس و ایثارگری‌های شبانه‌روزی سبزپوشان ناجا به مردم می‌تواند «امیدآفرین» باشد؛ زمانی که یک شهروند با سامانه پلیس تماس می‌گیرد و بلافاصله درمی‌یابد که موضوع پیگیری شده این مهم، احساس امید و امنیت ایجاد می‌کند.

فرمانده نیروی انتظامی تأکید کرد: ما هر چقدر که بتوانیم وجهه و اقتدار نیروی انتظامی را انعکاس دهیم در واقع به ارتقای وجهه و اقتدارنظام و انقلاب اسلامی کمک کرده ایم.

لزوم تولید آثار هنری اثربخش
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تولید آثار هنری اثربخش تأکید و بیان کرد: پاسخگویی به شایعات و برخی هجمه‌های رسانه‌ای دشمن باید به جدیت دنبال شود، گاهی مشاهده می‌کنیم که یک فیلم ساختگی یا تقطیع شده در راستای هجمه به پلیس منعکس و منتشر می‌شود و عده‌ای بدخواه، عملیات روانی علیه پلیس به راه می‌اندازند که لازم است در این حوزه به تنویرافکار عمومی پرداخته و به درستی پاسخ دهیم.

سردار اشتری با بیان اینکه هر کجا که مردم ورود پیدا کردند و یا به عبارت بهتری هر کجا که از ظرفیت و مشارکت مردمی بهره بردیم، به موفقیت دست یافتیم، تصریح کرد: برای ارتقاء امنیت، نظم و جلوگیری از بی قانونی باید مردم در صحنه باشند و مشارکت کنند و یکی از راه‌هایی که می‌توانیم مردم را به مشارکت برانگیزیم، استفاده از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی و تولیدات هنری اعم از فیلم، انیمیشن و موشن‌گرافی و... است که با بهره‌مندی از این روش می‌توانیم هم ایده‌ها و نقطه نظرات مردم را بدانیم و هم انتظارات پلیس را انعکاس دهیم.

وی با اشاره به نقش مؤثر تولیدات هنری باکیفیت در ارتقای آگاهی عمومی و پیشگیری از جرایم گفت: بهره مندی از زبان هنر می‌تواند ضمن جلب مشارکت مردم به آگاه سازی عمومی، پیشگیری از جرایم و ارتقای تعامل پلیس و مردم منتج شود که با توسل بر چنین سازوکاری عده‌ای که قصد تعدی و تجاوز به حقوق مردم دارند دیگر نتوانند عرض اندام کنند در واقع می‌خواهم بگویم بهره‌مندی از زبان هنر در قالب‌های مختلف می‌تواند نمونه‌ای بارز از اقداماتی پیشگیرانه پلیس برای کاهش جرایم باشد.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه با بیان اینکه بایستی برای جلب مشارکت‌های عمومی و مردم از روش مناسبی بهره‌مند شویم، تاکید کرد: نیروی انتظامی در حال پیشرفت و تحول است و معاونت اجتماعی ناجا نیز بایستی در این عرصه پیشگام و پیشرو باشد.

سردار اشتری افزود: یکی از مطالبات بنده از معاونت اجتماعی این است که در عرصه جلب مشارکت و همراهی مردم با پلیس تحول ایجاد کنیم؛ هرچند که تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته، اما نباید به این مقدار اکتفا و بسنده شود و باید روند جلب مشارکت‌های مردمی را رشد دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه اندازی دوایر مشاوره و مددکاری در کلانتری‌های سراسر کشور خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ درصد از پرونده‌های ارجاعی به این دوایر منتج به صلح شده است به‌ویژه در کیس‌هایی که با محوریت اختلافات محلی، خانوادگی و... این موارد را شاهدیم؛ این اقدام کار بسیار مطلوب، اسلامی، انسانی و اثربخشی است و تأکید دارم که در یک بازه زمانی مشخص و البته با حمایت هیئت رئیسه ناجا در تمامی کلانتری‌ها و مراکز انتظامی، این دوایر راه اندازی شود؛ چرا که شاهد اثربخشی این حوزه هستیم.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور با بیان اینکه راه‌اندازی و ایجاد دوایر مشاوره و مددکاری در کلانتری‌ها باعث می‌شود که پرونده‌های قضائی کمتری تشکیل شود، تاکید کرد: بنده در جریان بازدید‌هایی که از کلانتری‌ها داریم، حتماً از دوایر مشاوره و مددکاری آنجا بازدید و روند کار را بررسی می‌کنم به هر حال با توجه به نقش اثرگذار دوایر مشاوره و مددکاری معتقدم که مراکز مشاوره و مددکاری ناجا باید تقویت شود.

سردار اشتری با بیان اینکه انصافاً اقدامات بزرگی تاکنون صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: روند رشد و پیشرفت نیروی انتظامی بایستی روزافزون باشد و انتظار دارم که با حضور سردار مهدی حاجیان به‌عنوان یک معاون اجتماعی جوان شاهد تحول بیشتری در این معاونت باشیم؛ البته لازم می‌دانم که از زحمات و اقدامات همه افرادی که تاکنون در این کسوت تلاش کرده‌اند، قدردانی کنیم.

وی با بیان اینکه اقتدار توأم با مهربانی باید ویژگی بارز پلیس باشد، خاطرنشان کرد: معاونت اجتماعی ناجا باید با استفاده از سازوکار‌های اجتماعی تلاش کند که این ویژگی یعنی اقتدار توأم با مهربانی به خوبی به جامعه منعکس شود. نیروی انتظامی مظهر اقتدار است؛ همچنین پلیس مظهر مهربانی، عطوفت و عدالت است و بایستی این ویژگی‌ها به جامعه معرفی و منعکس شود که نیازمند یک برنامه‌ریزی منسجم و متمرکز است.

فرمانده نیروی انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بنده به آینده نیروی انتظامی بسیار امیدوار هستم، ادامه داد: البته بنده به آینده معاونت اجتماعی ناجا نیز امیدوارم و معتقدم که می‌توانیم با نگرش تحولی اقدامات مطلوبی در این حوزه انجام دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع اعتبارات و بودجه ناجا یادآور شد: ان‌شاءالله سال آینده با حمایت مجلس و دولت بتوانیم در بحث اعتبارات گشایش داشته باشیم؛ هرچند که وضعیت اعتبارات هر ساله در مقایسه با سال قبل بهتر شده، اما قطعاً گشایش در اعتبارات می‌تواند به کسب بیشتر موفقیت‌های مأموریتی ما منتج شود.

سردار اشتری بیان کرد: بر مبنای کارنامه اشراف کلی فرماندهی معظم کل قوا، امروز شاهد روند رشد و پیشرفت در مأموریت‌های نیروی انتظامی هستیم، ولی شایسته است که همه با هم برای کسب دستاورد‌های روزافزون حول محور فرمایشات و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی مأموریت‌هایمان را دنبال کنیم؛ همچنین لازم است که معاونت اجتماعی ناجا در بحث بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقش و جایگاه خود را تبیین و تعریف کند تا بتوانیم در چله دوم انقلاب اسلامی نقش‌آفرین‌تر باشیم.

فرمانده نیروی انتظامی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به دغدغه جدی برای بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان تأکید کرد: طی یک برنامه‌ریزی خوب و مدون و البته مستمر در نظر داریم که در حوزه مسکن و معیشتی پرسنل اقدامات مطلوبی انجام دهیم که البته گام‌های مطلوبی نیز در این زمینه برداشته شده و این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به نهضت تأمین مسکن کارکنان ناجا در یک بازه زمانی پنج ساله یادآورشد: حدود یک سال و نیم از این بازه تعریف شده سپری شده و ان‌شاءالله تا سه سال آینده به اهداف مدنظرمان در حوزه مسکن کارکنان برسیم.

وی گفت: معتقدم همان‌گونه که سبزپوشان ناجا به‌صورت جهادی و انقلابی پای کار هستند، ما نیز باید در بحث معیشت و مسکن آنان برنامه ریزی و اقدامات مطلوبی انجام دهیم.

پیش از سخنان سردار «اشتری»، سردار «مهدی حاجیان» سخنگو و معاون اجتماعی ناجا گزارشی از اهم اقدامات و اهداف این همایش ارائه کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار