رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران:

بنیاد شهید در احراز شهادت سخت‌گیری نمی‌کند

اوحدی گفت: این بنیاد در احراز شهادت سخت‌گیری نمی‌کند و احراز بر اساس قوانین صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۴۴۵۸۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷ - 03March 2021

بنیاد شهید در احراز شهادت سخت‌گیری نمی‌کندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس،‌ مفاهیمی، چون شهادت و جانبازی، تنها به دوره دفاع مقدس محدود نمی‌شود و در هر لحظه نیز، افراد مختلفی اعم از افسران نیروی انتظامی، آتش نشانان، محیط بانان و میراث بانان ممکن است در معرض درگیری و جانباختن قرار بگیرند.

بر اساس قانون، شهید کسی است که در درگیری مستقیم با دشمن جان خود را از دست بدهد و جانباز کسی است که بر اثر جراحات وارده از این درگیری‌ها مجروح می‌شود. همچنین در برخی موارد نیز، ممکن است عده دیگری مانند کادر درمان، به خاطر شرایط بحرانی حکم شهید یا جانباز دریافت کنند.

اما در برخی موارد، محیط بان، میراث بان و نیرو‌های انتظامی به دلایل مختلف نمی‌توانند این عناوین را کسب کرده و خانواده هایشان از خدمات بنیاد شهید استفاده کنند.

به طوریکه روز گذشته اعلام شد که کمیسین‌های پزشکی و مسئولان احراز، در پرونده‌های سخت گیری می‌کنند.

سعید اوحدی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگویی گفت: برای تشخیص و احراز شهادت و جانبازی، دو نوع دستورالعمل خاص و عام وجود دارد.

وی افزود: دستورالعمل عام، همان قوانینی است که تنها بر اساس مصادیقی که در آن ذکر شده، می‌توان شهادت یا جانبازی را احراز کرد که بیشتر این افراد شامل نیرو‌های نظامی می‌شود.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: همچنین دستورالعمل خاص، آئین نامه‌ای است که دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت، خودشان آن را تهیه و تنظیم می‌کنند و تایید آن نیز بر عهده خودشان است.

وی بیان کرد: اگر پرونده‌ای در دستورالعمل خاص، که در سازمان‌های وابسته تایید بگیرند، به بنیاد شهید برای دریافت خدمات ارسال می‌شود.

این مقام مسئول در بنیاد شهید گفت: تنها بر اساس قوانین موجود می‌توان شهادت یا جانبازی را احراز کرد و این مسئله که بنیاد در این رابطه سخت گیری می‌کند، حقیقت ندارد.

منبع:‌ میزان

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها