معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس:

جایزه ادبی «یوسف» رشد و تعالی خود را پیدا کرد

«مهدی فاطمی» گفت: جایزه ادبی «یوسف» رشد، تعالی و ترقی خود را پیدا کرد و امروز آثار دریافتی از کیفیت بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۴۴۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴ - 04March 2021

جایزه ادبی «یوسف» رشد و تعالی خود را پیدا کرد«مهدی فاطمی» معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در ساری، اظهار داشت: تمدن و تمدن‌سازی در جامعه‌ای که امروز در آن زندگی می‌کنیم نیاز به یک پشتوانه تاریخی، علمی و پژوهشی دارد که باید در پروسه زمانی مختلف تدوین و توسط نویسندگان و فرهیختگان و اندیشمندان عرصه خود نگارش بشود.

وی افزود: جایزه ادبی یوسف یک جایزه با قدمت ۱۵ سال است که هشتمین دوره آن را پشت سر گذاشتیم و اختتامیه هشتمین و نهمین دوره آن امروز در مازندران برگزار شد.

فاطمی ادامه داد: هدف این جایزه در سطح ملی این بود که بتوانیم فرهنگ دفاع مقدس که زیبایی‌ها و ظرافت‌های خاص خودش را داشته را برای نسل امروز به نمایش بگذاریم.

این مسئول با بیان اینکه اولین دوره جایزه ادبی یوسف در سال ۸۵ برگزار شد و به مرور زمان رشد و تعالی و ترقی خود را پیدا کرد، گفت: در دوره اول حدود ۲۶۰ اثر در سطح ملی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، ولی امروز تعداد آثار به ۲ هزار و ۹۷۱ اثر در سطح ملی رسیده است.

فاطمی عنوان کرد: در دوره‌های قبل به زحمت می‌توانستیم به لحاظ کیفی آثار را گلچین و در کتاب منتشر کنیم، ولی امروز کتاب دوره نهم با توجه به کیفیت بالای آثار در دو جلد به چاپ می‌رسد.

وی بیان کرد: بیش از ۴۰ داستان برگزیده و ۴۰ داستان برتر را در این مرحله انتخاب کردیم و کتاب‌ها در مقیاس محدود دوره هشتم و نهم به چاپ رسیده است و امروز رونمایی شد.

فاطمی با بیان اینکه در ابن دوره در مرحله اول یک ریزش استانی آثار ایجاد کردیم و به استان‌ها اجازه ارسال حداکثر۱۰ تا ۱۵ اثر را دادیم و با داوری داوری اولیه آثار با کیفیت لازم به مرحله نهایی ارسال شد.

این مسئول ادامه داد: ۳۶۰ اثر ملی به مرحله نهایی رسید و توسط تیم داوری ۶ نفره به سرداوری «هادی خورشاهیان» مورد داوری قرار گرفت.

وی گفت: قرار شد از دوره گذشته با هدف فعال شدن نویسندگکان استان‌ها و ایجاد شوق و انگیزه در بین آن‌ها کنگره ملی شعر دفاع مقدس، ادبیات پایداری و جایزه ادبی یوسف را به صورت چرخشی در استان‌های مختلف برگزار کنیم که هم تحرک استانی بوجود بیاید و هم رویکرد ما از رویکرد تهران مرکزی خارج بشود و بخش بیشتری از جامعه مخاطب را در نظر بگیریم و بیش از سه هزار و ۷۰۰ نویسنده در سراسر کشور از طریق شبکه‌های مجازی با این مراسم همراه بودند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها