به‌مناسبت ۱۷ اسفند، هفدهمین سالروز تأسیس منتشر شد؛

«اطلاع‌نگاشت»؛ آشنایی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

اطلاع‌نگاشت «آشنایی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» با هدف اطلاع‌رسانی و شناختِ بیشتر علاقه‌مندان و اقشار مختلف مردم با اهداف، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و خدمات نهاد در هفدهمین سالروز تأسیس این نهاد فرهنگی منتشر شد.
کد خبر: ۴۴۶۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴ - 07March 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، همزمان با هفدهم اسفندماه و هفدهمین سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اطلاع‌نگاشت (اینفوگرافیک) «آشنایی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» منتشر شد.

مروری بر قانون تصویب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان متولی قانونی اداره کتابخانه‌های عمومی در ایران در سال ۱۳۸۲ یکی از قسمت‌های این داده‌نما است.

این اطلاع‌نگاشت در تعریف کتابخانه‌های عمومی در قانون یادآور شده است: «کتابخانه عمومی، نهادی فرهنگی است که با مجموعه‌ای منظم از منابع مکتوب و مضبوط در اشکال مختلف به منظور برآورده ساختن نیازهای اطلاعاتی، علمی، پژوهشی، آموزشی، تفریحی و غنی‌سازی اوقات فراغت عموم افراد جامعه قطع‌نظر از سن، نژاد، جنسیت، مذهب، ملیت، زبان یا موقعیت اجتماعی آنها، به ارائه خدمات کتابداری و اطلاع‌رسانی می‌پردازد.»

این اطلاع‌نگاشت همچنین به اهداف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرده و تقویت بینش اجتماعی به عنوان محل عمومی و مکان ملاقات افراد جامعه، حمایت از آموزش فردی و خودآموزی و نیز آموزش رسمی در تمامی سطوح، ایجاد محلی برای قرار دادنِ اطلاعات در اختیار همگان، فراهم آوردن فرصت‌هایی برای توسعه خلاقیت‌ها، اجرا و تقویت عادت مطالعه در کودکان از سنین خردسالی و تأکید بر پیشرفت‌های فرهنگی و هنری جامعه و شکل‌دادن حمایت از هویت فرهنگی را به عنوان مهم‌ترین محورهای هدف‌گذاری در این نهاد فرهنگی عنوان کرده است.

در بخش «منابع مالی» این اطلاع‌نگاشت تصریح شده است: «منابع مالی نهاد شامل کمک‌های دولت در بودجه سالیانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هدایا و کمک‌های مردمی، سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای عمومی و دولتی، درآمدهای اختصاصی انجمن‌ها و کتابخانه‌های عمومی از محل انجام فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی مرتبط و حق عضویت و نیز نیم‌درصد از درآمدهای سالانه شهرداری‌ها که می‌بایست به منظور اداره امور کتابخانه‌ها در اختیار نهاد کتابخانه‌ها قرار گیرد.»

در بخشی از این اطلاع‌نگاشت؛ پرهیز از آمارسازی‌ها در اعلام تعداد اعضاء و کتاب‌های کتابخانه‌ها، اعلام اولویت‌ها در ارائه خدمت کتابخانه‌ها و کتابداران، کتابدار محوری، کتابخانه‌محوری، امکان دسترس آسان و سریع به مدیران در کلیه سطوح نهاد، حاکیت اصول اخلاقی، ضابطه‌مندی و قانون‌گرایی، پرهیز از پرداختن به امور غیرمرتبط به کتابخانه و تلاش برای رفع دغدغه‌ها و تنگناها به عنوان مهمترین سرفصل‌ها و سیاست‌های هشت‌گانه نهاد در دوره مدیریت فعلی بیان شده است.

مهم‌ترین برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور موضوع دیگری است که در این اطلاع‌نگاشت به آن اشاره شده است؛ برنامه‌هایی که شامل جشنواره کتابخوانی رضوی، دوسالانه بین‌المللی کارتون‌کتاب، جشنواره ملی قصه‌گویی، جشنواره کتاب‌خوان و رسانه، محافل ادبی و آیینِ راویان بالندگی می‌شوند. همچنین مختصری از این برنامه‌ها نیز برای آشنایی کلی علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی ارائه شده است.

یکی دیگر از اطلاعات ارائه شده در این اطلاع‌نگاشت، اطلاعات کلی در خصوص تعداد کتابخانه‌های عمومی در کشور و تفکیک آماری کتابخانه‌های نهادی، مشارکتی و مستقل به همراه متراژ آنها است. در این اطلاع‌نگاشت همچنین به بهره‌برداری از ۶۴ کتابخانه عمومی با حدود ۳۴ هزار مترمربع زیربنا در سال ۱۳۹۹ نیز اشاره شده است.  

علاقه‌مندان به آشنایی بیشتر با اخبار، فعالیت‌ها، برنامه‌ها و خدمات نهاد می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به نشانی www.iranpl.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار