رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور:

آموزش ۴۰۰ هزار نفر در طرح «ایران قوی» / ۱۶ هزار برنامه تولیدی در هفته دفاع مقدس صورت گرفت

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی از آموزش ۴۰۰ هزار نفر در طرح «ایران قوی» خبر داد و گفت: امسال کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور ۱۶ هزار اثر تولیدی در هفته دفاع مقدس خلق کردند.
کد خبر: ۴۴۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰ - 08March 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور صبح امروز (دوشنبه، ۱۸ اسفند) همزمان با سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در نشستی خبری به میمنت تقارن فتح خیبر توسط امیرالمومنین علیه‌السلام و سالروز تاسیس «فهما» اشاره کرد و اظهار داشت: مسجد فضایی است که مومنان و خداباوران در آنجا تجمع می‌کنند؛ خدامحوری و توحید عامل اجتماع بچه‌های مسجد است. بچه‌های مسجد در زیست‌بوم فهما رنگین کمانی دینی را آفریدند که رنگ خداست.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: در فهما تلاشمان بر این است که در این وفاق مساجد قوی‌تر رقم بخورد. کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سال ۱۳۷۱ طی مصوبه‌ای برای پرداختن به جلوه‌های هنری موجود در مسجد که شامل معماری و خوشنویسی مسجد است و مورد دقت قرار نبود، شکل گرفت چراکه این آثار تعالی بخش هستند.

آموزش ۴۰۰ هزار نفر در طرح «ایران قوی» / ۱۶ هزار برنامه تولیدی در هفته دفاع مقدس صورت گرفت

وی با تاکید بر اینکه انسان با استفاده از هنر می‌تواند به هدف خلقت نزدیک شود، افزود: تلاشمان در فهما نشان دادن زیبایی‌های هنر به جوان و نوجوان است و اگر کسی جذب این زیبایی شود، بسیاری از مشکلات برای محله و خودمان مرتفع خواهد شد.

حجت‌الاسلام ارزانی گفتمان هنر را گفتمان غالب در کانون‌های مساجد معرفی کرد و ادامه داد: البته این گفتمان را ما تولید نکرده‌ایم بلکه خداوند مدلی را برای مسجد طراحی کرده و ما فقط آن را عرضه می‌کنیم. در هیچ مسجدی تابلویی وجود ندارد که در آن از ورود سیاه‌پوستان و دیگران منع شده باشد و این مدل توسط خدا طراحی شده است و ما نیز در کانون‌های مساجد چنین رویه‌ای داریم و خدا در این مدل وحدت می‌آفریند چراکه همه با یک زبان و ادبیات و به‌سمت یک قبله سرودی واحد می‌خوانند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به روحانیون مساجد توصیه کرد از جلوه‌های هنری از جمله صوت خوش در نماز غفلت نکنند و ادامه داد: خط زیبا در مساجد، حق را زیبا جلوه می‌دهد؛ این مسائل در مساجد ایران و سایر کشور‌های جهان وجود دارد و ما باید تلاش کنیم زیبایی‌های واقعی مسجد را به خانواده‌ها نشان دهیم که ختم به زیبایی با معبود می‌شود.

وی با بیان اینکه در ایران بیش از ۸۰ هزار مسجد وجود دارد، گفت: تلاشمان این است که هنر مومنانه را در قالب آثار بچه‌های مسجد نشان دهیم و این آثار در قالب ۱۶ هزار اثر طرح «ایران قوی» ارائه شد. در رابطه با سردار شهید «قاسم سلیمانی» و شهید «محسن فخری‌زاده» هم در طرح سه‌شنبه‌های تکریم بیش از ۳۵ هزار تکریم انجام شد. من معتقدم که ما قطعات تمدن نوین اسلامی را نمی‌توانیم بدون حضور بچه‌های مسجد محقق کنیم چراکه بچه‌های مسجد دارای تراز و استاندارد هستند، با خدا آشناتر هستند و توحید محوراند و با مسجد ارتباط دارند و فعالانه نقش‌آفرینی می‌کنند؛ همچنین عرصه‌ دیگری که به‌لطف خدا توسط بچه‌های مسجد ایجاد شد، «شبکه بچه‌های مسجد» بود که در یک هزار و ۲۳۰ کانون ایجاد شد.

آموزش ۴۰۰ هزار نفر در طرح «ایران قوی» / ۱۶ هزار برنامه تولیدی در هفته دفاع مقدس صورت گرفت

حجت‌الاسلام ارزانی هنر را بخشی از نیاز انسان دانست و افزود: انسان برای رسیدن به درجات عالیه حتما نیازمند هنر است. خط خوش حضرت امام خمینی (ره)، خوب صحبت کردن و زیباپوشی ایشان از جمله هنری است که ایشان داشتند و ما نباید نگاه تشریفاتی به این مسئله داشته باشیم و ورود کانون‌های مساجد به این عرصه به‌دلیل نگاه تشریفاتی نیست بلکه بخاطر ضرورت پرداختن به زبان هنر است.

ارزانی با تاکید براینکه هنر یک زبان مشترک جهانی است، عنوان کرد: هنر در کانون‌های فرهنگی ـ هنری به‌عنوان ورود به عرصه و فعالیت‌های اجتماعی به‌دلیل دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی برای حل آسیب‌های اجتماعی پیش گرفته شده است لذا ۳۵ هزار برنامه سه‌شنبه تکریم و دیگر برنامه‌های ما در همین راستا بوده است.

وی به ایجاد طرح «روایت همدلی» در مساجد اشاره کرد و تاکید کرد: مدل مدیریتی ما در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور مدل «هرم واژگون» است و ما مخاطبان خود را، ولی نعمت‌ خود می‌دانیم. در طرح «ایران قوی» که به موضوع کرونا ورود پیدا کرد، بچه‌ها وارد فضای مجازی شدند و در این طرح با آموزش ۴۰۰ هزار نفر، بیش از ۱۶ هزار اثر تولیدی به مناسبت هفته دفاع مقدس تولید شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها