دفاع‌پرس بررسی کرد؛

فلسطینی‌هایی که به تأسی از امام خمینی (ره) راه مبارزه با صهیونیست‌ها را در پیش گرفتند

امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران از جایگاه بسیار مهمی در روند جنبش جهاد اسلامی فلسطین برخوردار هستند که این تأثیر، قبل از پیروزی انقلاب در سطوح مختلف ظاهر شد و در ایجاد ساختار تئوری و عملی جنبش انقلاب اسلامی فلسطین نقش داشت.
کد خبر: ۴۴۶۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵ - 21March 2021

ملی‌گرایان فلسطینی که به تاسی از امام خمینی (ره) راه مبارزه با صهیونیست‌ها را در پیش گرفتندگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از جنگ ۶ روزه ژوئن ۱۹۶۷ و تصمیم اخوان‌المسلمین برای اتخاذ خط مشی غیر مسلحانه در قبال مسئله فلسطین و اعتقاد به اینکه هنوز زمان مقابله نظامی و اعلام جهاد با اسرائیل فرا نرسیده است، گروهی از دانشجویان فلسطینی مقیم مصر، از جمله فتحی شقاقی و عبدالعزیز عوده از این تشکل جدا شدند و با تشکیل جنبشی مسلحانه برای نابودی رژیم صهیونیستی آماده مبارزه شدند.

این گروه از دانشجویان فلسطینی با برخی گروه‌های مبارز مصری، مانند سازمانِ الجهاد در ارتباط بودند؛ نزدیکی آن‌ها با این سازمان سبب شد تا از مصر اخراج شوند و به فلسطین بازگردند و پس از بازگشت به غزه جنبش جهاد اسلامی (حرکه الجهاد الاسلامی فی فلسطین) را با هدف آزادسازی فلسطین تأسیس کنند.

جنبش جهاد اسلامی نخستین فعالیت‌های سیاسی خود را از مساجد آغاز کرد و در مراسم مذهبی، اعیاد و خطبه‌های نماز جمعه به ترویج دیدگاه‌هایش پرداخت؛ تأسیس مراکز بهداشتی و درمانی و باشگاه‌های ورزشی در داخل مساجد از دیگر فعالیت‌های جهاد اسلامی بود؛ این جنبش از بدو تأسیس تاکنون، پنج مرحله عمده را پشت سر گذاشته است.

مرام و مسلک جنبش جهاد اسلامی آمیزه‌ای از ملی‌گرایی فلسطینی و افکار و اندیشه‌های شخصیت‌هایی مانند حسن البناء، سید قطب و عزالدین قسام و همچنین آموزه‌های انقلاب اسلامی ایران است؛ در واقع امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی از جایگاه بسیار مهمی در روند جنبش جهاد اسلامی فلسطین برخوردار است که این تأثیر، قبل از پیروزی انقلاب در سطوح مختلف اعم از فکری، اخلاقی، سیاسی و خط مشی‌های کلی ظاهر شد و در ایجاد ساختار تئوری و عملی جنبش انقلاب اسلامی فلسطین نقش داشت.

از نظر بنیان‌گذاران جهاد اسلامی، مصالحه با رژیم اشغالگر قدس به مفهوم به رسمیت شناختن دولت اسرائیل است و تشکیل حکومت فلسطین مستقل در بخشی از سرزمین فلسطین را فریب یهودیان برای تصرف سرزمین‌های عربی و اسلامی می‌دانند.

جنبش جهاد اسلامی پس از تاسیس نیز بر موضع‌گیری خود مبنی بر مخالفت با مذاکرات با صهیونیست‌ها، ادامه داد و با آغاز مذاکرات صلح مادرید (۱۹۹۱) در قالب بیانیه‌های مشترک با چند گروه مبارز فلسطینی، نسبت به نتایج منفی آن هشدار می‌داد؛ این جنبش همچنین با معاهده اسلو و تأسیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در اراضی اشغالی (۱۹۹۳) مخالفت کرد و تلاش کرد تا تمامی نیروهای مخالف معاهده اسلو را گردهم آورد.

جنبش جهاد اسلامی هنوز هم بر سر اصول خود مبنی بر مخالفت مذاکره با رژیم صهیونیستی باقی مانده است و طی ماه‌های اخیر نیز به‌همراه جنبش حماس در صف اول مخالفت بازگشت به مذاکرات با صهیونیست‌ها از طرق مختلف بوده است؛ باید تاکید کرد که این اصول جهاد اسلامی تحت تاثیر از آموزه‌های انقلاب اسلامی ایران و امام راحل قرار دارد.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار