ظریف:

شیخ‌الاسلام پیشرو در همراهی و حمایت از جریان‌های مقاومت در منطقه بود

وزیر امور خارجه گفت: او به عنوان فردی که پشتیبان و نظریه‌پرداز مقاومت و پیشرو در همراهی و حمایت از جریان‌های مقاومت در منطقه بود، نامی آشنا در منطقه ما و حوزه مقاومت است.
کد خبر: ۴۴۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰ - 09March 2021

ظریف: حسین شیخ الاسلام پیشرو در همراهی و حمایت از جریان‌های مقاومت در منطقه بودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در آیین بزرگداشت و یادبود حسین شیخ الاسلام دیپلمات فقید ایرانی با عنوان «دیپلمات انقلابی» که از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، در پیامی تصویری به این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شیخ الاسلام اظهار داشتد: درگذشت حسین شیخ الاسلام خسارتی بود برای همه ما، چه آن‌هایی که با همه دیدگاه‌هایش موافق بودیم و چه آن‌هایی که برخی از دیدگاه‌هایش را قبول نداشتیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: حسین شیخ الاسلام با صداقت و بی پیرایه صحبت می‌کرد و برای باورهایش می‌جنگید و برای اعتلای انقلاب اسلامی ایران تلاش می‌کرد و دلش فقط برای این کشور می‌تپید.

ظریف با ذکر این نکته که شیخ الاسلام باورمند به اهداف و اصول انقلاب بود، خاطرنشان کرد: او در حوزه مقاومت سابقه بسیار بی نظیری از خود به یادگار گذاشت که با درک خوب از تحولات بین‌المللی همواره آماده گفتگو، شنیدن و تبادل نظر بود.

شیخ الاسلام آزاد زندگی کرد و آزاداندیش بود

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: حسین شیخ الاسلام همواره ایده‌پرداز و دارای ایده‌های جدید بود. آزاد زندگی کرد، آزاداندیش بود و برای رسیدن به اهداف انقلاب هیچگاه ملاحظه‌ای نداشت، نه ملاحظه شخصی و نه سازمانی. او دیدگاه‌هایش را با کمال صداقت بیان می‌کرد و کاری به خوشامد و خوش نیامدن دیگران نداشت.

وزیر امور خارجه یادآور شد: شخصیت برجسته انقلابی حسین شیخ الاسلام در خاطره همه ما در وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی و هر جا که حسین حضور داشت، باقی خواهد ماند.

وی در ادامه سخنانش به سابقه آشنایی‌اش با مرحوم شیخ الاسلام اشاره کرد و گفت: آشنایی من با حسین شیخ الاسلام از انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا و کانادا آغاز شد. او از مؤسسان و فعالان اصلی این حوزه بود و روز و شبش را قبل از انقلاب برای خدمت به این حرکت اصیل دانشجویی در آمریکا و کانادا گذاشت و بعد از پیروزی انقلاب سراسیمه به ایران بازگشت که در کنار مردم و در خدمت مردم باشد.

ظریف بیان کرد: به عنوان کسی که توسط شیخ الاسلام تشویق شدم که رشته تحصیلی را عوض و به رشته روابط بین‌المل رو بیاورم، این واقعیت محرز است که حسین از ابتدای انقلاب توجه به نیاز‌های کشور به دیپلمات و علوم انسانی داشت و بعد از انقلاب نیز به اهمیت مقاومت و ایجاد جبهه مقاومت در جهان اسلام توجه داشت و در این زمینه موفقیت‌های زیادی را در منطقه به دست آورد.

شیخ الاسلام نامی آشنا در سوریه و لبنان بود

وی خاطرنشان کرد: نام شیخ الاسلام نامی آشنا در سوریه و لبنان بود، نه به عنوان یکی از سفرای موفق ایران در سوریه که برای نزدیکی دو ملت و کشور و همبستگی اقتصادی دو کشور تلاش فراوانی در دوران سفارتش کرد و بسیار زودتر و قبل از تصدی در سفارت، به عنوان فردی که پشتیبان و نظریه پرداز مقاومت و پیشرو در همراهی و حمایت از جریان‌های مقاومت در منطقه بود، نامی آشنا در منطقه ما و حوزه مقاومت است.

ظریف گفت: همانطور که امروز همزمان با برگزاری مراسم بزرگداشت شیخ الاسلام توسط دوستانش در تهران، مراسم مشابهی توسط دوستانش در لبنان با حضور سران مقاومت اعم از شیعه، سنی و سایر مذاهب و اقوام برگزار می‌شود.

وی با اشاره به سخنرانی سید حسن نصرالله در مراسم بزرگداشت شیخ الاسلام و سایر مراسم آن را نشانگر علاقه عمیق رهبران مقاومت به مرحوم شیخ الاسلام برشمرد.

وزیر امور خارجه در پایان سخنانش گفت: یک بار دیگر ضایعه از دست دادن این بزرگمرد را به خانواده عزیزش، همسر گرامیش و فرزندان عزیزش تسلیت عرض می‌کنم و به خودم و همکاران در وزارت خارجه رفتن این دوست خوب و مهربان و بزرگوار را تسلیت می‌گویم. امیدوارم خدا روح پرفتوح شیخ الاسلام را در کنار روح حضرت اباعبدالله الحسین مهمان سفره نعمت خود قرار دهد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار