تحلیلگر معروف بررسی کرد؛

قلب صنعت نفت عربستان هدف قرار گرفت

یکی از تحلیلگران معروف جهان عرب با اشاره به عملیات یمنی ها در عمق عربستان به ناتوانی کامل سامانه های آمریکایی در حفاظت از سعودی ها و آثار فاجعه بار جنگ برای آل سعود پرداخت.
کد خبر: ۴۴۶۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۶ - 09March 2021

قلب صنعت نفت عربستان هدف قرار گرفتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف جهان در مطلبی در رأی الیوم با اشاره به حملات کوبنده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عمق عربستان و درهم کوبیدن قلب صنعت نفت عربستان در الظهران و بندر رأس التنوره که پالایشگاه بزرگی دارد، از آن به عنوان اقدامی قوی که صنایع نفت عربستان و بنادر صادرات آن را هدف قرار داد و به اعتبار سعودی و اقتصاد آن ضربه مهلک وارد کرد، نام برد.

برای اینکه اوج خطرناک بودن این حملات را درک کنیم و میزان زیان مادی و ضربه روانی که به سعودی وارد شد را درک کنیم باید به دو نکته اشاره کنیم، نخست افزایش قیمت نفت به بالای ۷۰ دلار برای اولین بار ظرف دو سال گذشته که مفهومش ترس از کاهش میزان صادرات نفت عربستان به بازارهای جهانی است.

سفارت واشنگتن در ریاض به اتباع آمریکا در مناطق شرقی عربستان به ویژه الظهران و الدمام و اینکه تحرکی نداشته باشند مبادا که موشک‌های یمنی بر سر آنها فرود آیند. ۶۰۰۰ هزار آمریکایی در این دو شهر هستند و مرکز اصلی غول نفتی عربستان یعنی آرامکو است.

نکته قابل توجه اینکه این حملات چند روز مانده به سالگرد شروع جنگ عربستان علیه یمن است که وارد هفتمین سال خود می‌شود بدون اینکه به اهدافش یعنی به زانو درآوردن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن رسیده باشد یا توانسته باشد که صنعا را کنترل خود درآورد و به زعم خود عبد ربه منصور هادی را به آن برگرداند.

این حملات در عمق عربستان جدای از دو موضوع نیست؛ نخست، نبرد سنگینی که در حال حاضر در شهر راهبردی مارب جریان دارد و ذخایر نفت و گاز دارد و انصارالله بر سیطره بر آن اصرار دارد زیرا آخرین مرکز دولت وابسته به ریاض محسوب می‌شود.

دوم، شکست گفتگوهای غیرمستقیم میان هیأت انصارالله و آمریکاییها در یمن از طریق میانجی عمانی است که به سبب خواسته غیرمعقول آمریکا مبنی بر توقف یکجانبه جنگ و عقب نشینی از جنگ مارب و توقف حملات موشکی و پهپادی به عمق عربستان، این مذاکرات با شکست روبرو شد.

هیأت انصارالله با قاطعیت تمام اعلام کرد که طرفی که جنگ را شروع کرده است یعنی ائتلاف سعودی باید جنگ را تمام و محاصره را بردارد به ویژه محاصره بندر الحدیده را. فرودگاه‌های یمن باز شود و گفتگو درباره غرامت آغاز شود.

جنگی که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و وزیر دفاع سعودی علیه یمن به راه انداخت، نتایج معکوس به دنبال داشته است زیرا انصارالله را به عنوان نیروی یمنی مؤثر مطرح کرده است. علاوه بر آن ثبات سعودی به خطرات افتاده است و جایگاه آن متزلزل شده است و در جنگی فرو رفته است که به شدت آنرا از حیث مالی و نظامی فرسوده کرده است

جنبش انصارالله یمن موشک‌های بالستیک قوی در اختیار دارد که برد آنها بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر است و تهدیدی راهبردی برای صنایع نفت عربستان و عمق آن محسوب می‌شود زیرا همه سامانه دفاعی آمریکا عجز و ناتوانی کامل و آشکار خود را نشان داده اند.

این سامانه‌های آمریکایی که واشنگتن به آن می‌بالید و عربستان هم دلخوش کرده بود که امنیتش را تأمین کنند، به ابزاری ناکارآمد تبدیل شده است.

از سوی دیگر عملیات بازدارندگی شش، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، جنگ را به داخل عربستان کشاند و اینکه به بمباران غیرنظامیان یمنی ادامه دهد و خود در امان باشد، دیگر چنین معادله‌ای در کار نیست.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار