بیانیه مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها؛

مواضع آیت‌الله‌سیستانی در نفی‌ اشغالگری‌ و محاصره‌ اقتصادی مورد توجه است

مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای دیدار پاپ و آیت‌الله سیستانی را مهم، تاریخی و تاثیرگذار توصیف و تأکید کرد: مواضع اصولی مرجعیت درباره نفی ظلم، زور، سرکوب، اشغالگری و محاصره اقتصادی ملت‌ها بسیار مورد توجه است.
کد خبر: ۴۴۷۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۷ - 12March 2021

مواضع آیت‌الله‌سیستانی درنفی‌ اشغالگری‌ و محاصره‌ اقتصادی موردتوجه استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مناسبت دیدار «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان و حضرت آیت‌الله «علی سیستانی» مرجع عالی‌قدر شیعیان عراق بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: دیدار تاریخی پاپ فرانسیس و آیت‌الله العظمی سیستانی، دیداری بسیار مهم و تأثیرگذار بود. درایت، جامع‌نگری، تواضع و توجه به مسائل اصلی جهان از سوی هر دو طرف بسیار حائز اهمیت است. این دیدار نشان داد که هر دو طرف به استقرار صلح در جهان و پایدارسازی ثبات و آرامش می‌اندیشند و آن را بسیار مهم می‌دانند.

این بیانیه می‌افزاید: در این میان، درایت تحسین برانگیز مرجعیت در ابراز صریح نظرات جامع خود در مسائل جهانی، موجب عزت و سربلندی است. آیت‌الله العظمی سیستانی همواره با تکیه بر اصول اسلامی از ابراز نظر و دفاع از مسائل انسانی و اخلاقی، دریغ نورزیده است؛ موضوعی که مورد تاکید پاپ هم قرار گرفت و از دفاع معظم‌له از مسیحیان در برابر داعش تشکر کرد. مواضع اصولی مرجعیت درباره نفی ظلم، زور، سرکوب، اشغالگری و محاصره اقتصادی ملت‌ها بسیار مورد توجه است.

در این بیانیه تاکید شده است: گفتگو بین رهبران ادیان و عالمان و اندیشمندان، باب بسیار مبارکی برای آگاهی از اندیشه‌های یکدیگر و نزدیکی دیدگاه‌ها است. هرچه در طول تاریخ، بدی‌ها وشرور بشری رواج یافته در همین خلأ فقدان گفت‌وگو بوده است. خلأ گفت‌وگو، فرصتی برای گمانه‌زنی‌ها و القای پندار‌های ناروا به دست بدخواهان می‌دهد که ترمیم آثار سوء آن به سادگی ممکن نخواهد بود.

در بخش پایای این بیانیه آمده است: «مرکز گفت‌وگو‌های ادیان و فرهنگ‌ها در سازمان فرهنگ‌ و ارتباطات اسلامی که سابقه سال‌ها گفت‌وگوی مؤثر با ادیان مختلف به‌ویژه کلیسای کاتولیک واتیکان داشته است، ضمن ستایش این عزتمندی مرجعیت، بر این باور است که این اقدام ارزشمند می‌تواند فرصت‌های بسیار موثری را پیش روی جوامع اسلامی قرار دهد و در یک رویکرد فعال، به رفع خشونت و افراطی‌گرایی بیانجامد؛ رویکردی که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای همواره بر آن تأکید دارند.»

پاپ فرانسیس جمعه گذشته در سفری سه روزه به عراق رفت و از شهر‌های بغداد، نجف اشرف، شهر تاریخی اور در استان ذی‌قار، اربیل در اقلیم کردستان عراق، موصل و قرقوش در شمال این کشور دیدار کرد. در بخشی از این سفر که بازتاب‌های گسترده‌ای در محافل خبری، دینی و افکار عمومی جهان داشت، پاپ با سفر به نجف اشرف با آیت‌الله سیستانی مرجع عالی شیعیان در عراق دیدار کرد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار