کدخدایی در نشست خبری:

پیروی از سبک و سیره شهدای دفاع مقدس راهگشای تمام مشکلات است

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به روز گرامیداشت شهید، گفت: امروز هم با پیروی از سبک و سیره رزمندگان و شهدای جنگ تحمیلی می‌توانیم بر تمام مشکلات غلبه کنیم.
کد خبر: ۴۴۷۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵ - 13March 2021

پیروی از سبک و سیره شهدای دفاع مقدس راهگشای تمام مشکلات استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه) در نشست خبری این شورا اظهار داشت: در تمام مراحل زندگی باید یاد و خاطرات رزمندگان و شهدای عزیزمان را قدر بدانیم و همواره به این عزیزان متوسل شویم.

وی افزود: امروز هم با پیروی از سبک و سیره شهدا می‌توانیم بر تمام بحران‌ها و مشکلات غلبه کنیم.

کدخدایی در ادامه با اشاره به برنامه‌ها و دستورکارهای شورای نگهبان تصریح کرد: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان بررسی شد و ایراداتی داشت که جهت اصلاح، به مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: ایرادات بودجه هنوز به صورت رسمی به مجلس ارائه نشده است و کار بررسی بودجه در شورای نگهبان هنوز ادامه دارد.

کدخدایی در تشریح ایرادات بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: ایرادات اصل ۵۲، ۱۰ مورد و ایرادات اصل ۵۳، ۱۷ مورد پیرامون تعیین سقف و تعیین ردیف بودجه ای است.

وی افزود: پنج مورد مغایرت اصل ۸۵ و پنج مورد مغایرت با سیاست های کلی نظام و در چهار مورد نیز فقها ایراد خلاف شرع به لایحه بودجه گرفتند.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: دو مورد ایراد در خصوص تبعیض ناروا و هفت مورد مغایرت با اصل سوم  به لایحه بودجه وارد است.

کدخدایی اظهار داشت: در مواردی نیز بندهای لایحه بودجه دارای ابهام بودند که باید این ابهامات رفع شود و به شورای نگهبان بازگردد اما هیچ کدام از این ایرادات تا به امروز رسما به مجلس ارائه نشده است. پس از جمع‌بندی نهایی این ایرادات به مجلس ارسال می‌شود.

وی در ادامه نشست خبری گزارشی از عملکرد شورای نگهبان ارائه و تصریح کرد: در طول سال جاری حدود ۶۳ مصوبه از سوی مجلس دریافت کردیم که ۵۰ درصد این مصوبات دارای مغایرت نبوده و ۵۰ درصد نیز با قانون اساسی و شرع مغایرت داشتند.

۳۵۰۰ حکم برای اعضای هیات‌های نظارت صادر شده است

کدخدایی در خصوص عملکرد شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات شوراها و ریاست جمهوری، تاکید کرد: هیات‌های نظارت شورای نگهبان در همه استان‌ها، شهرستان‌ها و بخش‌ها تشکیل شده و ۳۵۰۰ حکم برای اعضای هیات‌های نظارت صادر شده است.

وی ادامه داد: چاپ تعرفه های انتخابات انجام شده، شورای نگهبان بر چاپ تعرفه‌ها نظارت داشته و این نظارت تا زمان توزیع تعرفه‌ها ادامه خواهد داشت.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به هماهنگی کامل شورای نگهبان و وزارت کشور، گفت: با توجه به شرایط کرونایی پیش‌بینی‌هایی انجام شده است.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بررسی طرح‌ها و لوایح ارسالی از سوی مجلس در شورای نگهبان گفت: لایحه دوفوریتی شوراهای حل اختلاف مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت. علاوه بر این طرح تعیین تکلیف بیمه کارشناسان بیمه کشاورزی نیز مورد ابهام شورای نگهبان قرار گرفت و به مجلس بازگردانده شد.

کدخدایی از مغایرت قانونی طرح اصلاح ماده ۲۱ قانون جامع ایثارگری خبر داد و اظهار داشت: دو موافقتنامه بین ایران و روسیه پیرامون معاضدت در پرونده‌های حقوقی و جزایی و همچنین انتقال محکومین بین ایران و روسیه مورد ایراد شورای نگهبان واقع شد.

وی تصریح کرد: اساسنامه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد تحت سرپرستی سازمان بهزیستی مورد تأیید شورا قرار گرفته اما اساسنامه سازمان هواپیمایی کشوری به دولت اعاده شد.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه در روزهای منتهی به انتخابات فعالیت کاندیداهای احتمالی در فضای مجازی پررنگ شده است و یکی از اخبار غیررسمی که این روزها در فضای مجازی منتشر شده، گزارش یکی از کاندیداهای احتمالی نسبت به فعالیت اقتصادی یکی دیگر از کاندیداهاست که در واقع عنوان شده به شورای نگهبان ارسال شده است. آیا شورای نگهبان با استناد به این گزارشات بررسی سوابق کاندیداهایی را انجام می‌دهد یا به صورت مستقل وارد عمل می‌شود، اظهار داشت: شورای نگهبان هیچ محدودیتی در دریافت گزارش ندارد و این گزارش‌ها قطعاً مورد بررسی دقیق قرار می گیرد و در هنگام بررسی صلاحیت افراد هم مدنظر خواهد بود.

کدخدایی گفت: بنابراین فرقی نمی‌کند که گزارش را چه کسی برای ما بفرستد. ما بسیاری از گزارش‌هایی که داریم گزارش‌های مردمی و گزارش از نهادهای مختلف و ذیربط است و بنابراین از این جهت ما ممنوعیتی نداریم و گزارش ها هم هرچه به دستمان برسد، قطعاً مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در رابطه با تبلیغات انتخابات طبیعتاً ما به استناد قانون باید عمل کنیم قانون متاسفانه خیلی در این زمینه روشن و شفاف نیست.

وی ادامه داد: البته ما تبلیغات غیر مجاز انتخاباتی را در بررسی صلاحیت‌های ۱۴۰۰ مدنظر قرار خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان چه برنامه‌ای برای برگزاری باشکوه انتخابات دارد اظهار داشت: گفت: آن چیزی که شورای نگهبان می تواند انجام دهد، رعایت مر قانون است. طبیعتاً ما وظیفه خود در این باره را در گذشته انجام داده و در آینده هم بر اساس قانون عمل خواهیم کرد.

کدخدایی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه تعدادی از آقایان نظامی برای کاندیداتوری در انتخابات به نوعی اعلام آمادگی کردند، آیا نظامی ها در تعریف رجال سیاسی و مذهبی می گنجند و یا خیر و اگر می گنجند کجای این تعریف هستند، اظهار داشت: اگر رویه شورای نگهبان و قوانین را بررسی بفرمایید، منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند، وجود نداشته و در ادوار مختلف هم افرادی که نظامی بودند حضور داشتند.

وی ادامه داد: البته دخالت نظامیان به معنای سوگیری سیاسی در انتخابات‌، خلاف سیاست‌های کلی انتخابات و ممنوع است.

کدخدایی درباره تعیین سقف معین برای نامزدها، گفت: شورای نگهبان هیچ وقت نمی تواند سقفی برای اعداد نامزدها درنظر بگیرد و قانون برای ما ملاک است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ما به چه رئیس جمهوری و با چه ویژگی‌هایی نیاز داریم، اظهار داشت: ویژگی هایی که در قانون اساسی و اصل ۱۱۵ این قانون ذکر شده است، باید مورد توجه قرار گیرد و ان‌شاءالله مردم به این ویژگی ها توجه کنند و آینده کشور رو به پیشرفت باشد.

کدخدایی درباره طرح مجلس در زمینه مسکن، گفت: طبیعتاً اگر دوستان در مجلس مصوبه‌ای را برای حل مشکلات اقتصادی یا مشکل مسکن دارند و توجه کنند که مغایرت با قانون اساسی و شرع مقدس نداشته باشد، ما هم استقبال می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره نحوه بررسی صلاحیت احمدی‌نژاد و اینکه آیا کسی که دو بار تایید صلاحیت شده و یک بار  ردصلاحیت شده است، ممکن است که دوباره تایید صلاحیت شود، تصریح کرد:  حتی بنده به عنوان عضو شورای نگهبان نمی‌دانم نسبت به افرادی که ثبت‌نام می‌کنند یا ثبت نام خواهند کرد، شورای نگهبان چه نظری خواهد داشت و باید منتظر بمانیم و ببینیم که شورای نگهبان در زمان بررسی صلاحیت‌ها نظرش چه خواهد بود و نظر جمعی شورای نگهبان ملاک خواهد بود.

وی ادامه داد: نسبت به افراد هم طبیعتاً قانون این طور حکم کرده است که ما برای هر دو از انتخابات بررسی صلاحیت را جداگانه داشته باشیم. تا زمانی که کسی ثبت‌نام نکند، نمی‌توانیم اظهارنظر نسبت به آنها داشته باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی‌ درباره ممنوعیت ثبت‌ نام سران قوا در انتخابات، گفت: قانون چنین منعی نگذاشته است و فقط افرادی که در امر اجرا و نظارت بر انتخابات مسئولیت مستقیم دارند، باید قبل ثبت‌ نام استعفا دهند.

وی درباره آخرین اقدامات برای برگزاری انتخابات با شرایط کرونایی، گفت: ما تابع قانون هستیم. جلسات هماهنگی برای آنچه در اختیار ما و وزارت کشور ‌است، برگزار شده است.

کدخدایی اظهار داشت: صندوق‌ها قریب به ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت و آنچه تاکنون ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده خطر شیوع ویروس بیشتر در تجمعات است و بنابراین ما در تجمعات محدودیت داریم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها