یادداشت/ مسعود امیرخانی

رنگ و بوی «بومی و محلی» ويژگی دوره هشتم جایزه ادبی «یوسف»

دبیر هشتمین دوره جایزه ادبی داستان کوتاه «یوسف» درخصوص ویژگی‌های این دوره نوشت: نخستین ویژگی این دوره توجه خاص به داستان‌هایی با رنگ و بوی بومی و محلی بود.
کد خبر: ۴۴۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۵ - 15March 2021

رنگ و بوي «بومي و محلي» ويژگي دوره هشتم جایزه ادبی «یوسف»گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ مسعود امیرخانی؛ دبیر هشتمین دوره جایزه ادبی داستان کوتاه «یوسف» در یادداشتی ضمن اعلام نفرات برگزیده این دوره جایزه نوشت؛ در ابتدای سخنم، یاد و خاطره شهید یوسف ملک‌شامران را گرامی می‌دارم و به روح پرفتوح این شهیدِ نویسنده درود می‌فرستم. همچنین یاد روانشادان استاد امیرحسین فردی، دبیر نخستین دوره، استاد فیروز زنوزی جلالی و استاد کاوه بهمن داوران چند دوره این جایزه را، که جایشان میان ما خالی و سبز است، گرامی می‌دارم.

در دوره هشتم، هدف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‏های دفاع مقدس، هویت‌بخشی بیشتر به استان‌ها بود. به این معنا که استان‌ها در برگزاری جشنواره‌های ملی به قدر خودشان سهم داشته باشند و از ظرفیت‌های نهفته خود بیش از گذشته استفاده کنند. بنابراین کلیه امور اجرایی و علمی از طراحی پوستر، درج و توزیع فراخوان، تشکیل دبیرخانه، جمع‌آوری آثار، داوری با بهره‌گیری از کارشناسان استانی، و انتخاب برگزیدگان و برگزاری مراسم پایانی در استان تمشیت شد. در نهایت، آثار برگزیده هر استان به دبیرخانه مرکزی ارسال شد که از میانشان، بهترین‌های کشور انتخاب شد.

در این دوره یک بخش عمومی داشتیم که موضوع آن «دفاع مقدس»، «مدافعان حرم» و «مقاومت و بیداری» بود و یک بخش «ویژه خرمشهر».

تغییر رویکرد و روش در برگزاری، جایزه را از ویژگی‌هایی برخوردار ساخت که امید است با استمرار و تقویت آنها، بتوان در سال‌های آتی ثمرات کامل‌ترش را شاهد باشیم: نخستین ویژگی این دوره توجه خاص به داستان‌هایی با رنگ و بوی بومی و محلی بود. مشخصه دوم استقبال بسیار خوب نویسندگان در استان‌ها بود.

حاصل این ارسال بیش از ۲۵۰۰ داستان به استان‌ها بود. در بیشتر استان‌ها به بهانه برگزاری جایزه، کارگاه‌های آموزشی داستان و نشست‌های نقد و بررسی کتاب و نیز نقد آثار رسیده به جشنواره استانی برگزار شد که ازجمله بخش‌های پرطرفدار و موثر نزد نویسندگان شرکت‌کننده بود. در این دوره، نزدیک به ۸۰ نفر از اساتید محترم دانشگاه‌ها، چهره‌های برتر و نخبه ادبی، داستان‌نویسان پیشکسوت و جوان استان‌ها در داوری‌ها همکاری کردند که حاصل تلاش این عزیزان براساس ملاک‌های داوری، در نهایت، انتخاب ۳۰۰ اثر برتر بود.

داوری در بخش سراسری در دو مرحله صورت گرفت: در مرحله اول، دو داور (ساسان ناطق و محمدرضا شرفی خبوشان) کل آثار برگزیده استان‌ها را مطالعه کردند و آثار با ارزش ادبی بیشتر را برای ورود به مرحله دوم انتخاب کردند که حاصل آن راهیابی ۸۰ اثر به مرحله دوم بود. سه داور (خسرو باباخانی، محمدرضا شرفی خبوشان، و فرحناز علیزاده) به همراه دبیر در مرحله دوم، آثار را به دقت مطالعه کردند و حاصل انتخابشان، ۳۰ نامزد دریافت جایزه بود که از این میان، ۲۰ اثر به شرح زیر برای دریافت جایزه و انتشار در کتاب یوسف ۸ را انتخاب شد:


۱. قصاب نوشته احمدرضا خان‌احمد از استان اصفهان
۲. نوری نوشته معصومه قدردان از استان خراسان شمالی
۳. حواست به پسر سید حمید باشه نوشته علیرضا نعمت‌اللهی از استان فارس
۴. سرو‌ها هم خواب سرو می‌بینند نوشته محمد‌سعید احمدزاده از استان فارس
۵. خرمالو‌ها روی شاخه‌ها رسیده‌اند نوشته مرتضی فرجی از استان همدان
۶. عبور نهنگ از کادر بسته آکواریوم نوشته حسین لعل‌بذری از استان خراسان رضوی
۷. شکمم خالی شده نوشته سید میثم موسویان از استان همدان
۸. چند قدم مانده به خانه نوشته مولود علیزاد فاضل از استان آذربایجان شرقی
۹. دادعباس نوشته طیّبه شجاعی از استان کرمان
۱۰. برف صخره خون نوشته محمدرضا امانی از استان خراسان رضوی
۱۱. هور نوشته سیروس جمشیدی از استان فارس
۱۲. ثلث سوم نوشته زهرا نعمیمی از استان خراسان رضوی
۱۳. ساعت به مچ نوشته محمّدرضا ایران‌زاد از استان اردبیل
۱۴. رانده‌شده نوشته افرا سرنایه از استان ایلام
۱۵. مردم‌آزار نوشته مرضیه بهرامی از استان قزوین
۱۶. شب سی‌ساله نوشته مجید رحمانی از استان قزوین
۱۷. تب تنگه نوشته معصومه دین‌محمدی از استان زنجان
۱۸. دانه‌های تسبیح نوشته صالح سرحدی از استان سیستان‌وبلوچستان
۱۹. مژدگانی نوشته زهرا اسمعیلی از استان گلستان
۲۰. موسو دیلاق نوشته مهدی زارعی از استان فارس

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها