پیام وزیر ارشاد به جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی؛

انقلاب برای ثبت شرح فردا به پژوهش انسان‌های آزاده‌ نیازمند است

سید عباس صالحی در پیامی به برگزاری نخستین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» گفت: انقلاب اسلامی در پیمودن مسیر خود، نیازمند قلم و پژوهش انسان‌های آزاده‌ای است.
کد خبر: ۴۴۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲ - 14March 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نخستین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» پیام داد.

متن این پیام به شرح ذیل است:

به‌نام خداوند جان و خرد
«قریب شش ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در پنجم مرداد ۱۳۵۷، حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران، در پیامی به مناسبت شهادت عده‌ای از مردم مشهد، رفسنجان و جهرم، نکاتی را با ملت ایران در میان گذاشتند که می‌توان گفت روشن اندیشی پیر فرزانه انقلاب برای تعیین نقشه راه و سرمشقی برای جلوگیری از تحریف حرکت مردمی و اساس شکل‌گیری تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی را ترسیم نمود.

ایشان در پیام خود فرمودند: «ما که هنوز در قید حیات هستیم و مسائل جاری ایران را - که در پیش چشم همه‌ی ما به روشنی اتفاق افتاده است - دنبال می‌کنیم، فرصت‌طلبان و منفعت‌پیشگانی را می‌بینیم که با قلم و بیان، بدون هراس از هر گونه رسوایی، مسائل دینی و نهضت اسلامی را بر خلاف واقع جلوه می‌دهند … شکی نیست که این نوشتجات بی‌اساس به اسم تاریخ در نسل‌های آینده آثار بسیار ناگواری دارد. از این جهت، روشن شدن مبارزات اصیل اسلامی در ایران، از ابتدای انعقاد نطفه‌اش تا کنون و رویداد‌هایی که در آینده اتفاق می‌افتد، از مسائل مهمی است که باید نویسندگان و علمای متفکر و متعهد بدان بپردازند.» (صحیفه‌ی امام (۱۳۸۶)، جلد ۳، ص ۴۳۴.

از منظر آسیب‌شناسی ایشان، نسبت به حضور فرصت طلبان و منفعت پیشگان هشدار دادند؛ چرا که تحریف، همزاد انقلاب مردمی ملت ایران بوده و جریان‌هایی که با این خیزش مردمی زاویه داشتند، درباره ریشه‌ها و رخدادها، مطالب ناهمگونی با واقعیت‌ها بر قلم راندند.

تردیدی نیست که تاریخ نگاری محصول تاریخ نگری است و دومین نکته پیام امام راحل نحوه انتشار آثار است. چرا که فرصت طلبان و منفعت جویان، مسائل اصلی انقلاب و مبارزات اصیل مردم شهید پرور ایران را خلاف واقع و کم‌رنگ جلوه می‌دادند.

از منظر آینده نگری، هر نسلی با اتکا به میراث گذشتگان و نویافته‌های زمانش به بازکاوی عالمانه گذشته می‌پردازد و سومین نکته در پیام بنیانگذار فقید انقلاب، توصیه اکید به نوشتن درباره انقلاب از سوی نویسندگان و علمای متفکر و متعهد و روشن شدن ریشه‌های آن است.

از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران، کشور، مردم و نظام مبتنی بر انقلاب، با رهبری بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران و پس از ایشان، با درایت مقام معظم رهبری، از رخداد‌های گوناگونی که توسط دشمنان بدان وارد می‌شد، با سربلندی عبور کردند. قطعاً چنین روندی در پیمودن مسیر خود، نیازمند قلم و پژوهش انسان‌های آزاده‌ای است که برای ثبت امروز و شرح فردا، با کمترین چشمداشتی، آن را برای آیندگان به میراث گذاشته‌اند و آیندگان نیز چنین میراثی را بازیابی و تاریخ و هویت کشور خود را در مبارزه با استعمارگران بین المللی و تمامیت خواهان و قدرت طلبان منطقه‌ای، به روشنی حفظ می‌کنند.

برگزاری جایزه کتاب سال انقلاب اسلامی - که در آخرین روز‌های سال ۱۳۹۹ نخستین دوره دو سالانه خود را برگزار می‌کند - نشان از همت والای معاونت امور فرهنگی و خانه کتاب و ادبیات ایران در حفظ دستاورد‌های فرهنگی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دارد که همواره از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بوده است. از این که در نخستین دوره این جایزه، از پیشکسوتان پژوهش‌های حوزه انقلاب اسلامی نیز تقدیر می‌شود، بسیار خرسندم که بیانگر تقدیر مدیران فرهنگی از جهادگران فرهنگی در جنگ نرم با دشمنان انقلاب اسلامی است.

برای همه دست‌اندرکاران این جشنواره و سازمان‌های همکار و همراه آرزوی توفیق در خدمت به نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های امام خمینی و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی دارم.»

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار