«راهیان نور» چگونه در تقویم ثبت شد؟

تاریخ ۲۰ اسفند در تقویم ایران اسلامی روز ملی راهیان نور نام‌گذاری شده است، روزی که به واسطه یک اتفاق تاریخی به این نام مزین شد.
کد خبر: ۴۴۷۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵ - 28March 2021

مبنای نام‌گذاری روز ملی راهیان نور چه بود؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، روز ۲۰ اسفند در تقویم ایران اسلامی به نام روز ملی راهیان نور نام‌گذاری شده است. راهیان نور را بزرگترین مانور فرهنگی کشور می‌دادند. اتفاقی که در سال‌های پس از دفاع مقدس با حضور رزمندگان در مناطق عملیاتی، جایی که روزی میعادگاه و معراج عاشقان حسینی شد و خاک سرزمین‌هایش آغشته به خون هزاران شهید بود رقم خورد و به دنبال آن جوانان و نوجوانان، نسلی که دفاع مقدس را ندیده بودند به سرزمین‌های غرب و جنوب کشاند.

رفته رفته یادمان‌های عملیاتی و سفر به این مناطق میزبان جمعیت زیادی از مردم شدند که به عشق شهدا و قدم گذاردن در معراج شهدا به این مناطق سفر می‌کردند. هر ساله بر تعداد مسافران راهیان نور افزوده شد تا جایی که در آخرین آمار تعداد هفت میلیون نفر در نوروز سال ۱۳۹۸ از این مناطق بازدید کردند. گروه‌های دانشجویی و دانش آموز، اقشار و صنوف مختلف سفر‌های مخصوصی را آغاز کردند که با استقبال خوبی رو به روشد.

رهبری و اهمیت راهیان نور

رهبر معظم انقلاب به کررات در خصوص سفر‌های معنوی راهیان نور سخنانی را ایراد کرده و سفارشاتی داشته‌اند، هر ساله عوامل و دست‌اندر کاران این مانور فرهنگی بزرگ با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) از رهنمود‌ها و فرمایشات رهبر انقلاب بهره‌مند می‌شوند. خود ایشان نیز بار‌ها به مناطق عملیاتی سفر کرده و از نزدیک در یادمان‌های راهیان نور حاضر شده‌‎اند. برای مثال ایشان در بهمن سال ۱۳۸۹ از مناطق جنگی کشور به عنوان «زیارتگاه» یاد کرده و فرمودند: «مردم کشور، این سنت بسیار ستودنی را از چند سال پیش در پیش گرفتند که بیایند این مناطق را سالیانه -بخصوص در ایام اول سال- زیارت کنند. اینجا زیارتگاه است.» ایشان در جای دیگری راهیان نور را حرکتی پربرکت دانستند «من از این حرکت راهیان نور -که چند سال است بحمدالله روزبه‌روز هم در کشور توسعه پیدا کرده- بسیار خرسندم و این حرکت را حرکت بسیار بابرکتی می‌دانم.»

به یاد یک سفر تاریخی

مبنای نام گذاری روز ملی راهیان نور به سال ۱۳۷۵ و سفر رهبر انقلاب به یادمان شهدای هویزه و تجدید میثاق با شهدای گلگون کفن کربلای ایران است. ایشان ضمن زیارت زیارت شهدای آرمیده در یادمان شهدای هویزه و تفقد و دلجویی خانواده‌های شهدا که در جوار فرزندانشان حضور داشتند، در جمع هزاران نفر از اهالی منطقه دشت آزادگان که از سوسنگرد، هویزه، حمیدیه، رُفیع و روستا‌های دور و نزدیک در محل زیارتگاه آماده بودند، سخنرانی کردند و «گنبد و بارگاه و دستگاه معنوى این شهیدان، را وسیله‌اى براى توجّه دل‌ها به قدرت لایزال پروردگار عالم» دانستند. یادمان هویزه در حقیقت اولین مقصد رهبر انقلاب به مناطق عملیاتی و یادمان‌های دفاع مقدس بود و از این رو روز ۲۰ اسفند و تاریخ حضور ایشان در یادمان هویزه به عنوان روز ملی راهیان نور در تقویم ثبت شده است.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها