معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری خبر داد؛

«فصل دل‌تکانی»؛ ویژه‌برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ سازمان فرهنگی هنری

سید علیرضا فاطمیان‌پور از برگزاری ویژه‌برنامه‌های نوروزی این سازمان با عنوان «فصل دل‌تکانی» خبر داد.
کد خبر: ۴۴۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵ - 15March 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سید علیرضا فاطمیان‌پور» معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برنامه‌های این سازمان به مناسبت نوروز ۱۴۰۰ با عنوان «فصل دل‌تکانی» را تشریح کرد و گفت: این برنامه‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا و عمدتاً به صورت مجازی پیش‌بینی شده است و تکریم و پاسداشت آداب و رسوم فرهنگ ایرانی، بهبود اخلاق و فرهنگ شهروندی در موضوعات صله ارحام، شادابی و نشاط اجتماعی و مهربانی و تقویت گردشگری شهری در ایام نوروز و مبتنی با سیاست‌های شهرداری تهران رویکردهای محتوایی آن خواهد بود.

وی افزود: فعالیت «فرهنگ‌سرای جهادی» که از ابتدای شیوع ویروس کرونا آغاز شده بود، همچنان با رویکرد کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه توسط گروه‌های مردمی ادامه خواهد داشت. این برنامه در سه بخش «نذر سردار» با تأمین و توزیع غذای گرم برای نیازمندان شهر تهران از طریق سامانه نذر سردار و ایستگاه‌های مردمی در فرهنگ‌سراها، «گره‌گشا» با تأمین و توزیع جهیزیه برای نوعروسان کم‌بضاعت و «بچه‌های ایران» با حرکت کاروان‌های اجرای برنامه‌های عروسکی و شاد و توزیع کتاب و محصولات فرهنگی در میان کودکان مناطق محروم برگزار می‌شود. کاروان شادی «روز از نو» نیز با حضور شخصیت‌های نوروزی مانند عمو نوروز، حاجی‌فیروز و گروه موسیقی سرنانوازی در محلات و کوچه‌های شهر تهران حرکت خواهد کرد.

فاطمیان‌پور با بیان اینکه امسال ویژه‌برنامه «نوروزگاه» نیز در نقاط مختلف تهران برگزار می‌شود، اضافه کرد: این برنامه با راه‌اندازی ایستگاه‌های تفریحی خانوادگی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تعطیلات نوروز در فرهنگ‌سرای رازی، فرهنگ‌سرای اشراق، فرهنگ‌سرای خاوران، فرهنگ‌سرای امام(ره)، فرهنگ‌سرای بهمن و باغ‌موزه قصر پذیرای شهروندان است. همچنین ویژه‌برنامه «عیدانه» با اجرای نمایش‌های کوتاه و موسیقی اقوام در ایستگاه‌های منتخب مترو برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: پویش مجازی «تهران با تو» با شعار «لبخند ۱۴۰۰» با هدف معرفی مکان‌های گردشگری تهران برگزار می‌شود. در این پویش شهروندان می‌توانند در مقابل اماکن گردشگری معرفی‌شده در صفحه اینستاگرام پویش «تهران با تو»، با طرح لبخند روی ماسک از خود عکس بگیرند و در پویش شرکت کنند. همچنین برنامه «درخت آرزوها» با هدف برآورده کردن آرزوهای کودکان مناطق محروم در فضای مجازی به جلب حمایت شهروندان می‌پردازد. در پویش جهادی «حساب دفتری» نیز نیکوکاران می‌توانند با مراجعه به کسبه محل، حساب دفتری شهروندان نیازمند را تسویه کنند.

وی تصریح کرد: تولید و انتشار موسیقی آکاپلا (بدون ساز) یکی دیگر از برنامه‌های نوروزی است که این قطعه در فرهنگ‌سرای ارسباران اجرا می‌شود. آکاپلا نوعی موسیقی است که بدون همراهی ساز و ارکستر و تنها با صدای خواننده اجرا می‌شود و هر خواننده نقش یک ساز را در ارکستر بر عهده می‌گیرد. آلبوم موسیقی «تهران» با موضوع شهروندی و تهران، قطعه موسیقی «با تو ماندم» به یاد درگذشتگان کرونا و قطعه موسیقی «بهار» با موضوع آغاز سال نو دیگر آثاری است که تولید و منتشر خواهد شد.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری اظهار کرد: ویژه‌برنامه «شهر من بخند» که به اجرای برنامه برای خانواده‌های اقشار مختلف بدنه شهرداری تهران اختصاص دارد، در نوروز با نمایش فیلم در یکی از سینماهای تهران و ارائه بسته‌های فرهنگی برای تاکسیرانان و خانواده‌های آنان برگزار می‌شود. همچنین محصولات ویدئویی «راه نو» که به ارائه محتوای آموزشی و پیام‌های فرهنگی می‌پردازد، در اتوبوس‌های بین شهری به نمایش در می‌آید.

وی از برگزاری مسابقه کتابخوانی «کتاب ماه» به مناسبت نوروز خبر داد و گفت: این مسابقه بر اساس کتاب «سبک زندگی» (مقایسه مؤلفه‌های زندگی بشر در دوران غیبت و عصر ظهور) تألیف محمدعلی رستمی در روز چهارشنبه ۱۱ فروردین ماه ساعت ۲۲ در اپلیکیشن روبیکا برگزار می‌شود و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد. همچنین شهروندان در پویش «کتاب در گردش»، کتابی را که مطالعه کرده‌اند به دوستان، نزدیکان و اطرافیان خود اهدا می‌کنند و به کسانی که در این طرح شرکت کنند، به قید قرعه جوایزی اهدا می‌شود. همچنین در روز ۱۳ فروردین همزمان با روز طبیعت و پایان ایام نوروزی، برنامه «ماهی حوض قصه‌ها» با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق ۲۲ گانه اجرا می‌شود. کودکان و نوجوانان با تحویل ماهی‌های قرمز سفره هفت سین خود به مراکز سازمان فرهنگی هنری، کتاب داستان دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار