دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

خودداری از فرزندآوری بحران بزرگ آتی کشور/ سازمان‌های فرهنگی باید مردمی شوند

حجت‌الاسلام عاملی خودداری از فرزندآوری را بحران بزرگ آینده کشور دانست و گفت: در جهان کشور‌های مختلف قوانین دل‌گرم‌کننده‌ای برای افزایش جمعیت دارند که باید در ایران نیز چنین برنامه‌هایی وجود داشته باشد.
کد خبر: ۴۴۸۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷ - 15March 2021

فرزندآوری بحران بزرگ آینده کشور خواهد بود/ با جدیت به‌دنبال موضوع جمعیت هستیمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سید سعیدرضا عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش ملی «هوای نو» با تأکید بر اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه اجرایی ندارد، اظهار داشت: بعد از سپری شدن ۳۵ سال از عمر این شورا، اینجانب مسئولیت آن را برعهده گرفتم؛ لذا بسیاری از زیرساخت‌ها پیشتر ایجاد شده بود.

وی ثبات و استمرار فعالیت‌های فرهنگی گذشته را ضروری دانست و افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی سند مرجع و جامعی در عرصه فرهنگ وجود دارد که سه هزار نخبه درباره آن نظر داده‌اند و ۳۴ جلسه شورای انقلاب فرهنگی مختص به آن بوده است که اجرایی شدن آن مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است و ۳۰۳ برنامه و اقدام در آن وجود دارد.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی به ابلاغ شدن آیین‌نامه‌های این شورا در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: اتفاق خوب و مورد توجه این سال‌های شورا ابلاغ شدن مصوبات آن در دستگاه‌های دولتی است.

عاملی با تأکید بر اینکه مقابله با تهاجم فرهنگی امر کم اهمیتی نیست، ادامه داد: درخصوص سرعت کار فرهنگی، هیجانی ورود پیدا کردن جوابگو نیست، اما اگر در حوزه مهدکودک و آموزش و پرورش ورود پیدا کنیم، مؤثر خواهد بود.

وی به مصوب شدن سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بعد از ۴۰ سال اشاره کرد و افزود: ما در این سال‌ها معلم کودک تربیت نکرده‌ایم. سازمان‌های فرهنگی باید مردمی شوند؛ چراکه هرگاه مردم در حوادث در میدان بوده‌اند موفقیت حاصل شده است همان‌طور که پیروزی در انقلاب و دفاع مقدس با مردم رقم خورد و موفقیت در عرصه فرهنگ نیز تنها با حضور مردم رقم می‌خورَد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: این شورا نیازمند هوای نو است؛ چراکه شاهد تحولات عظیم فرهنگی در جامعه هستیم و اگر شورا این تغییر را انجام ندهد، اثرگذار نخواهد بود. فساد‌های موجود در نظام اداری بخاطر نظام دیوان‌سالارانه است؛ پس فعالیت‌های فرهنگی ما باید در همین راستا باشد.

عاملی به نگاه مثبت رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: در بحث کنکور و مسائل اساسی حوزه فرهنگ، رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوعات را به این شورا ارجاع داده‌اند. ما ۱۲ هزار قانون مصوب در مجلس شورای اسلامی داریم و هنوز آماری از اجرایی شدن آن‌ها نداریم. اینکه قوانین اجرایی نمی‌شوند ازجمله مشکلات ما در عرصه فرهنگی است؛ لذا برای احترام به قانون نیازمند کار فرهنگی هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص اضافه نشدن پیوست‌های فرهنگی به مجتمع‌های بزرگ اقتصادی، گفت: طرح پیوست فرهنگی برای پروژه‌های اقتصادی ارائه شده است، اما مشکل این عرصه وجود پیوست‌های مختلف اجتماعی، ورزشی، توریستی و... برای پروژه‌های اقتصادی است که باید تجمیع و تبدیل به یک پیوست واحد برای ارائه به مجتمع‌های اقتصادی شود.

عاملی خودداری از فرزندآوری را بحران بزرگ آینده کشور دانست و افزود: در جهان کشور‌های مختلف قوانین دل‌گرم‌کننده‌ای برای افزایش جمعیت وجود دارد که باید در ایران نیز چنین برنامه‌هایی وجود داشته باشد و ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار