یادداشت اجتماعی/

مرزبان دو سویه بودن تا کی؟

در حالی که کشور پاکستان موضوع مرز و ضرورت حفاظت از آن را به صورت جدی به فراموشی سپرده است و بخشی از خاک این کشور پذیرای گروهک های تروریستی شده این سوال ایجاد می شود که تا کی ما باید مرزبانی دو سویه باشیم و در این راه هزینه های جانی و مالی پرداخت کنیم؟
کد خبر: ۴۴۸۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۴ - 19April 2015

مرزبان دو سویه بودن تا کی؟

به گزارش خبرنگار انتظامی " دفاع پرس " هنوز چیزی از شادی بیانیه لوزان نگذشته بود که حادثه ای تلخ در مرزهای کشور رقم خورد.

روز 17 فروردین یعنی تنها سه روز پس از شادی ملی هشت تن از جوانان کشور که لباس رزم بر تن داشتند در مرزهای شرقی کشور و در محدوده مرزی استان سیستان و بلوچستان در یک حادثه تروریستی به مقام شهادت رسیدند. در حالی که پس از دو روز این حادثه تلخ نقل محافل رسانه ای و نشست های مسئولان بود اما به مانند سنوات قبل سایه سنگین موضوعات دیگر باعث شد این حادثه مهم به فراموشی سپرده شود و دیگر کسی یادی از موضوع نکند.

از دست دادن این هشت نفر به مانند دیگر حوادث مرزی دارای یک نقطه مشترک بود و آن اینکه عناصری در خارج از مرزها به خود اجازه تجاوز دادند و این تجاوز بدون پاسخی قاطع و قانع کننده چه از نظر دیپلماتیک و چه از نظر نظامی به فراموشی سپرده شد.

فراموشی که در مورد اسارت پنج مرزبان کشور، به گلوله بسته شدن 13 مرزبان و مواردی از این دست تکرار شد و هم اکنون کمتر کسی از آنها یاد می کند.

اما هنوز زمان زیادی از حادثه شهادت هشت مرزبان کشور نگذشته که این موضوع چه در رسانه ها و چه در بخش دستگاه دیپلماسی کشور به فراموشی سپرده شده است.

آیا این فراموشی جمعی زمینه ساز جری تر شدن گروهک های تروریستی در آن سوی مرزها نخواهد شد؟ آیا دستگاه دیپلماسی کشور این عظم را در خود نمی خواهد ایجاد کند که طرف پاکستانی را وادار به ورود به حوزه مرز کند؟ تا چه زمانی ایران باید جور کم کاری طرف مقابل را بکشد و یک تنه مرزبان دو سوی مرز باشد؟

به هر صورت مرزهای کشور فارغ از هرگونه تعارفی نیازمند توجهی بیشتر هستند تا کمتر شاهد انتشار اخبار دردناک در این حوزه باشیم.

یقینا همانطور که در حوزه قدرت بین الملل ایران توانست شش کشور بزرگ دنیا را در پای میز مذاکره به همراهی با خود وادار کند در زمینه کشور پاکستان نیز بروز چنین رویکردی دور از تصور نیست و می تواند وظیفه این کشور را بیش از قبل در زمینه حفظ و حراست از مرزهایش یادآوری شد.

سال هاست که ایران در مرزهای جنوب شرقی هزینه های گزاف جانی و مالی را در برابر گروهک های تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر پرداخت می کند در حالی که خاک پاکستان به محلی امن برای این دست از گروه ها تبدیل شده است.

هم اکنون هم خیلی دیر است پاکستان می بایست تعهدی عملیاتی را در راستای حذف و پاکسازی خاک خود از گروه های تروریستی ارائه دهد و بپذیرد که دیگر زمان آن رسیده که در قبال مرز خود بار مسئولیت را قبول کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار