سفر سرکنسول ایران به حلبچه در سالروز فاجعه شیمیایی این شهر

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه در سالروز فاجعه شیمیایی حلبچه به این شهر سفر کرد و با حضور بر مزار شهدای این فاجعه انسانی، یاد قربانیان را گرامی داشت.
کد خبر: ۴۴۸۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲ - 16March 2021

سفر سرکنسول ایران به حلبچه در سالروز فاجعه شیمیایی این شهربه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «مهدی شوشتری» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه، امروز (سه شنبه) ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۹ و در سی و سومین سالگرد فاجعه شیمیایی حلبچه، در راس هیأتی از سرکنسولگری، به این شهر سفر کرد.

شوشتری در بدو ورود به حلبچه، با حضور بر مزار شهدای این فاجعه، با قرائت فاتحه و تقدیم تاج گل، یاد قربانیان این فاجعه انسانی را گرامی داشت.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران سپس در محل استانداری حلبچه، با «آزاد توفیق» استاندار حلبچه دیدار و در خصوص تقویت مناسبات فیمابین به خصوص روابط تجاری و اقتصادی به بحث و تبادل نظر پرداخت.

سرکنسول ایران همچنین با خانم «مهاباد کامل عبدالله» رئیس و جمعی از معاونان و مدیران دانشگاه حلبچه دیدار کرد. در این دیدار توسعه روابط علمی و دانشگاهی بیپ دانشگاه حلبچه و دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی در سالگرد بمباران شیمیایی حلبچه نوشت: ۱۶ مارس سی و سومین سالگرد قتل عام شیمیایی در حلبچه است. برخی می‌خواهند که به یاد نیاورند- همان کسانی در غرب که آن تسلیحات مرگبار شیمیایی را در اختیار صدام قرار دادند.

وی افزود: بیش از پنج هزار غیرنظامی بیگناه با گاز شیمیایی کشته شدند.

ظریف خطاب به غربی‌ها نوشت: هنوز هم می‌خواهید از «رفتار شرارت‌بار منطقه‌ای» سخن برانید؟ بی‌شرم هستید.

رژیم بعث عراق در ۱۶ مارس ۱۹۸۸ (۲۵ اسفند ۱۳۶۶) اقدام به بمباران شیمیایی منطقه کُردنشین حلبچه کرد که بر اثر آن‌ پنج هزار غیرنظامی کشته شدند. این بمباران از وحشتناک‌ترین و در زمره غیرانسانی‌ترین جنایت‌ها به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها