یادداشت/

لزوم توجه بیشتر به ظرفیت‌ شهرستان‌ها در سریال‌سازی

اگر تلویزیون از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ بازیگران شهرستانی استفاده کند، یقیناً چهره و پرتره دقیق‌تر از وضعیت اجتماعی و توانایی‌های هنری شهرستان‌ها را به‌تصویر خواهد کشید.
کد خبر: ۴۴۸۷۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۵ - 24March 2021

استفاده از ظرفیت‌های شهرستان‌ها در سریال‌سازی شایان تحسین استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - علی عبدالصمدی؛ نوروز امسال از شبکه پنجم سیما (شبکه تهران) سریالی با عنوان «نوروز رنگی» به کارگردانی و بازیگری «علی مشهدی» نویسنده و طنزپرداز چیره‌دست تلویزیون که در سال‌های اخیر با استندآپ کمدی‌هایش بیشتر دیده شده است، روی آنتن می‌رود.

داستان «نوروز رنگی» به دهه ۶۰ و دوران دفاع مقدس در مشهد بر می‌گردد، شهری مقدس که علی‌رغم اینکه هرگز شعله‌های جنگ در آن خطه زبانه نکشید؛ اما بیشترین مدافع وطن را تقدیم این آب و خاک کرد، مدافعینی که بعضاً یا به فیض شهادت رسیدند یا جاوید الاثر شدند یا پس از تحمل دوران سخت اسارت، با افتخار آزادگی به میهن بازگشتند.

«علی مشهدی» در این سریال از ظرفیت‌های بازیگری در مشهد استفاده کرده است، جوانانی با استعداد و جویای نام که با لهجه مشهدی در قاب شبکه پنج (شبکه تهران) در کنار بازیگران مطرح کشوری خوش می‌درخشند؛ «جواد خواجوی»، «سید هادی عامل هاشمی»، «حمیدرضا حافظ شجری» و... در کنار «رابعه اسکویی»، «یوسف تیموری»، «شهرام قائدی» و دیگر بازیگرانی که از تهران بودند، بسیار با قدرت ظاهر شدند.

متن و بطن این سریال به سبک زندگی مردم جنوب شهر مشهد در دهه ۶۰ می‌پردازد و فضای جنگ و دوران مقاومت در این سریال موج می‌زند. دورانی که داشتن یک تلویزیون رنگی بزرگترین آرزوی یک نوجوان بود. نکته حائز تذکر این‌جاست که «علی مشهدی» در قامت کارگردان این سریال طنز تلویزیونی با چنین سبک زندگی‌ای آشنایی کامل دارد و همواره در مصاحبه‌های خود گفته است که از خانواده‌ای مشهدی از طبقه متوسط رو به پایین جامعه است. آشنایی کارگردان با سبک زندگی‌ای که خود روایتگر آن است، می‌تواند نکته قوت سریال باشد و از سویی دیگر خاطرات شخصی وی را حکایت می‌کند.

استفاده از ظرفیت‌های استانی و شهرستانی در تلویزیون در سالیان اخیر بسیار قابل تحسین است. موفقیت سریال‌هایی مانند «پایتخت»، «نون خ»، «جلال» و این‌بار «نوروز رنگی» در جلب و جذب مخاطب، اثبات‌کننده این واقعیت هستند که اگر تلویزیون از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شهرستانی استفاده کند، یقینا چهره و پرتره دقیق‌تر از وضعیت اجتماعی و توانایی‌های هنری شهرستان‌ها را به‌تصویر خواهد کشید.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار