نقشه راه جوانان در بیانات امام خمینی (ره)؛

داستان غم‌انگیز آزادی جوانان!

پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی و با ورود به قرن جدید هم هنوز موضوع آزادی‌های اجتماعی از قبیل روابط آزاد جنسی و... در جامعه ایران مطرح است و تبلیغات وحشت‌بار رسانه‌های غربی برای ترویج بی‌حیایی بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرده است.
کد خبر: ۴۴۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹ - 25March 2021

داستان غم‌انگیز آزادی جوانان!گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ محمد امیدبخش؛ گنجینه به جا مانده از امام خمینی (ره) از مطالبی پربار است که می‌تواند به راحتی پاسخ پرسش‌های امروز یعنی بیش از سه دهه پس از رحلت ایشان باشد.

یکی از ارزشمندترین آثار امام (ره) وصیت‌نامه سیاسی ایشان است؛ امام خمینی در وصیت‌نامه خود ریشه‌های انقلاب اسلامی و معضلات و نقشه راه آینده آن را تبیین کرده‌اند و در هر کدام از این موارد به تمام ابعاد اجتماعی، اقتصادی و عقیدتی پرداخته‌اند. وصیت‌نامه سیاسی امام خمینی منشوری برای چارچوب گذاری (عدم انحراف) و ریل‌گذاری (عدم گمراهی) است.

در این اثر ارزشمند بیش از ۳۰ بار به تصریح از جوانان سخن رفته است و در توصیه‌های دیگر نیز به شکل تلویحی جوانان مورد خطاب هستند. در مجموع توصیه‌ها و راهنمایی‌های گران‌بهایی برای جوانان و نوجوانان در وصیت‌نامه امام (ره) موجود است. در این میان سه توصیه از راهنمایی‌های امام (ره) از دیگر توصیه‌ها مهم‌تر به نظر می‌رسد؛

۱. تبیین اثر تخریبی مراکز تفریحی پهلوی در جوانان
۲. تبیین آثار و آسیب‌های دانشگاه‌ها و نقش آن در تربیت مدیران جامعه
۳. تبیین ابتلای جوانان باانگیزه به مکاتب شرقی و غربی

۱. تبیین اثر تخریبی مراکز تفریحی پهلوی در جوانان

«... وارد کردن کالا‌ها از هر قماش و سرگرم کردن بانوان و مردان خصوصاً طبقه جوان، به اقسام اجناس وارداتی از قبیل ابزار آرایش و تزئینات و تجملات و بازی‌های کودکانه و به مسابقه کشاندن خانواده‌ها و مصرفی بار آوردن هر چه بیشتر، که خود داستان‌های غم‌انگیز دارد، و سرگرم کردن و به تباهی کشاندن جوان‌ها که عضو فعال هستند با فراهم‌آوردن مراکز فحشا و عشرتکده‌ها، و ده‌ها از این مصائب حساب‌شده، برای عقب نگه‌داشتن کشورهاست» [۱]یکی از معدود مواردی که امام خمینی (ره) از شروع نهضت تا پیروزی و حتی تا انتهای عمر پربرکت خود از یادآوری آن دست برنداشتند موضوع اسفبار جوانان در دوران سیاه پهلوی بود.

ایشان ابتلای طبقه جوانان به فحشاء و تفریحات ضداسلامی را نه فقط به عنوان یک آسیب اجتماعی که در صورت «آزادی اجتماعی» احتمال آن وجود دارد که به عنوان یک دسیسه برای فرسایش و از بین بردن نیروی کار و پیشران حرکت جامعه مطرح می‌کردند! و ریشه‌های این اتفاق را در نقشه‌های استعمارگران برای جلوگیری از پیشرفت کشور‌های مستعمره می‌دانستند.

پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی و با ورود به قرن جدید هم هنوز موضوع آزادی‌های اجتماعی از قبیل روابط آزاد جنسی و... در جامعه ایران مطرح است و تبلیغات وحشت‌بار رسانه‌های غربی برای ترویج بی‌حیایی بسیاری از کشور‌های جهان را درگیر کرده است. خیزش کاذب و نفسانی «آزادی جنسی» حتی خود کشور‌های توسعه‌یافته را درگیر کرده و اثرات مخرب روانی و اجتماعی این نوع از روابط در حال بروز است؛ اما همچنان گروه‌هایی در داخل و خارج کشور خواستار آزادی‌های بی‌حد و حصر جنسیتی و رواج مشروب خانه‌ها و... هستند!

گزارش‌های باورنکردنی از آمار تجاوز در مدارس ایالات‌متحده آمریکا، افسردگی و تنهایی در ژاپن و کاهش بی‌نظیر رشد خانواده در اروپا و افزایش نوزادان متولدشده از روابط نامشروع در فرانسه، هنوز کنشگران داخلی را به این نتیجه نرسانده است که از خواسته خود دست بردارند.

البته پرواضح است که تصویر کنشگران و روشنفکران به ظاهر دلسوز داخلی نه بر اساس واقعیت کشور‌های توسعه‌یافته که حاصل بهشتی که آنان در رسانه‌های تحت امر خود دیکته کرده‌اند؛ لذا در دنیای رسانه‌های مجازی کشوری که روابط آزاد جنسی و افزایش افسارگسیخته تفریحات پوچی مثل قمار و... را پذیرفته است هیچ‌گاه دچار مشکل طلاق، فساد و بزهکاری مالی نیست!

در استدلال امام برای راهنمایی کنشگران «آزادی اجتماعی» به روش غربی، دو نکته اساسی وجود دارد:

۱. ریشه‌یابی مسئله، که در بیان امام نهضت‌های پوچ شکل‌گرفته حاصل تحریکات سران استعمارگر است چنانچه مسلمانان در تاریخ خود نظیر آن را در آندلس اسپانیا تجربه کرده‌اند!

۲. جهت‌دهی توجه‌ها به سوی آزادی فکر و اندیشه نه آزادی نفس و حیوانیت! در واقع روح آزادی‌خواه و حقیقت‌طلب بشر با آزادی تفکر و اندیشه است که آرام می‌گیرد در صورتی که با آزادی‌های جنسیتی و نفسانی جز رکود و پلشتی در جامعه پدید نخواهد آمد چنانچه در کشور‌های دیگر شاهد هستیم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار