تعدد بیش از حد اتفاقات بیننده را سردرگم می‌کند

ساختن و پرداختن به سریال‌هایی با تم امنیتی مستلزم رایزنی و دقت فراوان است تا با پردازش غلط به اینگونه مسائل زحمات مامورین امنیتی کشور با شیوه‌ی غلطی جلوه داده نشود.
کد خبر: ۴۴۸۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵ - 27March 2021

تعدد بیش از حد اتفاقات بیننده را سردرگم می‌کندگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ نیرو‌های اطلاعاتی امنیتی هر کشوری بازوی مقتدر حفظ امنیت و ثبات در آن سرزمین هستند. این شب‌ها به مناسبت نوروز ۱۴۰۰ سریالی روی آنتن شبکه‌ی سوم سیما می‌رود که فصل نخست آن حدودا دو سال پیش از همین شبکه پخش شد. سریال «گاندو» به کارگردانی «جواد افشار» تمی نه فقط پلیسی بلکه اطلاعاتی امنیتی داشت. چک و خنثی سازی فعالیت‌های خرابکارانه‌ی بیگانگان در داخل مرز‌های کشورمان مهمترین وظیفه و رسالت مامورین اطلاعات و امنیت است. گاندو در فصل اول خود با اشاره‌ای غیر مستقیم به جریان‌های معاند و در راس هرم داستانیش قضیه‌ی مربوط به شخصی به نام جیسون رضاییان توانست بینندگان را پای رسانه‌ی ملی میخکوب کند و در قالب فیلم و سریال رسالت سنگین ماموران اطلاعاتی کشورمان که ادامه دهنده‌ی راه سلحشوران عرصه‌ی دفاع مقدس هستند را به زیبایی هر چه تمام‌تر به تصویر بکشد. در پایان فصل نخست سریال «گاندو» کارگردان ضمن مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که در صدد تهیه و تولید فصل دوم است.

فصل دوم سریال گاندو از ابتدای امسال هر شب به عنوان هدیه‌ی نوروزی شبکه‌ی سوم سیما روی آنتن می‌رود. فصل دوم این سریال نیز نمایشگر زحمات و مجاهدت‌های سربازان گمنام امام زمان و مامورین اطلاعاتی کشورمان است، اما فصل دوم این سریال به لحاظ دراماتیک و هنر نمایش خالی از نقد نیست. در این فصل از سریال تعدد بیش از حد داستانک‌های سریال بیننده را سردرگم میکند. از یک سو تحرکات گروه وابسته به «مایکل» در خارج از کشور، از یک سو نفوذ عده‌ای خرابکار، از سوی دیگر پیگیری شیطنت‌های دریاداران انگلیسی در آب‌های خلیج نیلگون فارس، موضوع مربوط به ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی در مناطق شرقی کشور و البته خرده داستان‌هایی که برای مامورین اطلاعاتی «جواد افشار» رخ می‌دهد، بیننده را سردرگم کرده است. زمانی که قرار است یک عملیات مانند دستگیری یا تعقیب و گریز انجام شود، کل گروه از مقر سازمان اطلاعاتی بسیج می‌شوند در صورتی که در عالم واقعیت چنین نیست و گروه‌های مختلفی هستند که به شناسایی، تعقیب، چک و خنثی سازی اقدامات خرابکارانه، عملیات سایبری و... رابرعهده می‌گیرند. اما درفصل دوم و حتی فصل اول «گاندو» به یکباره کل سازمان بسیج می‌شوند تا به عنوان مثال یک مورد شناسایی شده را دستگیر کنند.

یکی دیگر از موارد مهم و قابل نقد در این سریال نصفه و نیمه رها شدن داستانکهاست. اگر چه در عالم واقعیت ماموریت اطلاعاتی چندین پرونده ا به طور موازی پیش می‌برند، اما در روایت سریالی و برای مخاطب تلویزیون منجر به سردرگمی خواهد شد. به عنوان مثال قضیه‌ی مربوط به عامل ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی در مرز‌های شرقی کشور طی عملیاتی سلحشورانه شناسایی شد، اما منجر به بازداشت فرد مورد نظر نشد. مامورین اعزامی از تهران به روستا‌های مرزی بدون اینکه عملیات خود را به فرجام برسانند و فقط به صرف اینکه سوژه گریخته است، به مرکز بازگشتند. نمایش اینگونه ناکامی‌ها و بی تدبیری‌ها در فصل دوم سریال «گاندو» چندان قابل درک نیست. اینکه در موردی به عنوان مثال مامورین اطلاعاتی کشور موفق نباشند بسیار متفاوت است از این سوژه‌ای را نصفه و نیمه رها سازند به مقر اصلی خود بازگردند.

شاید به خاطر همین بی دقتی‌ها و ضعف‌ها در سوژه پردازی در سریال بود که شبکه‌ی سوم سیما تصمیم گرفته تا ساعت پخش آن را نزدیک به ساعت پخش سریالی دیگردر شبکه‌ای دیگر کند. اقدامی که معمولا درباره‌ی سریال‌های دیگر اعمال نمی‌شود.

ساختن و پرداختن به سریال‌هایی با تم امنیتی مستلزم رایزنی و دقت فراوان است تا با پردازش غلط به اینگونه مسائل زحمات مامورین امنیتی کشور با شیوه‌ی غلطی جلوه داده نشود. امید است دست اندر کاران رسانه‌ی ملی ضمن عنایت به این نکات در ارائه‌ی چهره‌ای دقیق‌تر از مامورین امنیتی کشورمان موفق‌تر قبل باشند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار