مسجد چهارمردان قم؛ میعادگاه حضور امام خمینی (ره) برای رفراندوم جمهوری اسلامی

مسجد تاریخی چهارمردان قم، از نماد‌های تاریخی و انقلابی و میعادگاه حضور منحصر به فرد حضرت امام (ره) برای رفراندوم ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ است.
کد خبر: ۴۴۹۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸ - 02April 2021

مسجد چهارمردان قم؛ میعادگاه حضور امام خمینی (ره) برای رفراندوم جمهوری اسلامیبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، خیابان چهارمردان قم از خیابان‌های خاطره انگیز دوران انقلاب است که علاوه بر مکان‌های تاریخی و بیوت علما و مراجع عظام، کوچه پس کوچه‌های آن شاهد تظاهرات مردم انقلابی و جوانان پرشور علیه رژیم ستمشاهی نیز بوده است.

این خیابان در کنار خیابان‌هایی مانند صفائیه و آذر و کوچه‌های اطراف میدان نو و خیابان امام (ره)، کانون حرکت‌های انقلابی در قم بود.

چهارمردان خیابانی قدیمی در هسته اصلی شهر مقدس قم است که از حرم مطهر حضرت معصومه (س) آغاز و به گلزار شهدا ختم می‌شود و با شکل‌گیری انقلاب اسلامی به نام خیابان انقلاب نام‌گذاری شد.

یکی از ویژگی‌های این خیابان، برپایی محافل جشن و عزای اهل بیت (ع) بخصوص مراسم باشکوه نیمه شعبان در آن است؛ دیگر ویژگی، کوچه چهلم آن است که حضرت امام (ره) در روز اول مهر سال ۱۳۵۸، در مدرسه ابتدایی فیض که در این کوچه واقع بود، حضور یافتند و برای دانش آموزان، معلمان و همسایگانی که به یمن وجود ایشان در مدرسه جمع شده بودند، سخنرانی کردند.

ویژگی بعدی آن، اولین حضور حضرت امام (ره) در مسجد چهارمردان در روز دهم فروردین بود که رای خویش را به صندوق انداختند و این مسجد به همین دلیل و بخصوص اینکه کانون تجمع جوانان حزب اللهی چهارمردان برای هماهنگی راهپیمایی‌ها و شعار‌های خاطره انگیز بود، هم اکنون به عنوان یک مکان تاریخی و خاستگاه انقلاب، ثبت شده است.

کاشی کاری نمای بیرونی این مسجد، جمله‌ای از امام خمینی (ره) را ماندگار کرده است: «نام بزرگ چهارمردان و فداکاری‌ها و جان‌نثاری‌هایش در تاریخ عالم ثبت شد»

مبارزات انقلابی شهر قم به ویژه محله‌های خیابان چهارمردان آن به قدری سر زبان‌ها افتاد که به تیتر یک روزنامه مهم فیگارو و هم‌چنین جزو خبر‌های دست یک شبکه خبری بی بی سی بود از این رو مشاوران آمریکایی رژیم شاه به این نتیجه رسیده بودند که اگر انقلابی‌های شهر قم را ساکت کنند بر انقلاب اسلامی مسلط خواهند شد.

این خیابان همچون به نام بیش از پانصد شهید دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بخصوص خردسال ترین شهیده انقلاب «زهر ابراهیمی فرد» مزین شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها