روایت حاتمی‌کیا از اولین همکاری‌اش با شهید آوینی+ فیلم

کارگردان مطرح کشور روایتی از اولین همکاری‌ خود با شهید سید مرتضی آوینی را بازگو کرد.
کد خبر: ۴۴۹۹۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۹ - 09April 2021

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در بخشی از مستند «آقا مرتضی» روایتی از زندگی و فعالیت شهید مرتضی آوینی که این شب‌ها از ساعت ۲۰ به روی آنتن شبکه سوم سیما می‌رود، ابراهیم حاتمی کیا، کارگردان سینما در بخشی از صحبت‌های خود به به خاطره همکاری‌اش با شهید آوینی اشاره کرده و خاطراتی را روایت می‌کند.

مستند هفت قسمتی «آقا مرتضی» به کارگردانی سید عباس سید ابراهیمی و تهیه کنندگی مهدی مطهر از روز یکشنبه به مدت هفت شب از شبکه سوم سیما پخش می‌شود. این مستند که محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تولید شده در خانه مستند انقلاب اسلامی است، روایتی متفاوت و بدون سانسور از زندگی سید مرتضی آوینی است. کارگردانان و اهالی هنر در این مستند به بیان خاطرات خود از همکاری و همراهی با شهید آوینی می‌پردازند.

سید شهیدان اهل قلم شهید سید مرتضی آوینی از شهدای شناخته شده در عرصه فرهنگی و فیلمسازی کشور است. او متولد سال ۱۳۲۶ در شهرری بود و تحصیلات خود را از سال ۱۳۴۴ به عنوان دانشجوی معماری در دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران ادامه داد. تحول فکری و اندیشه آوینی پس از انقلاب و بعد از آشنایی با تفکرات امام شکل گرفت و از او فردی انقلاب ساخت از این رو بعد از انقلاب به فیلمسازی پرداخت. او فیلمسازی را در اوایل پیروزی انقلاب با ساختن چند مجموعه درباره غائله گنبد) مجموعه شش روز در ترکمن صحرا)، سیل خوزستان و ظلم خوانین (مجموعه مستند خان- گزیده ها) آغاز کرد.

بیستم فروردین ۱۳۷۲ یادآور عروج سید شهیدان اهل قلم و هنرمند فرزانه حاج سید مرتضی آوینی نویسنده‌ی توانا، راوی با صفای روایت فتح، سردبیر مجله‌ی ادبی و هنری سوره و مسؤول واحد تلویزیونی حوزه‌ی هنری است. پس از شهادت او رهبر انقلاب از ایشان به عنوان «سید شهیدان اهل قلم» یاد کرد و بنا به پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، روز شهادت او «روز هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد.

در ادامه فیلم خاطره ابراهیم حاتمی کیا از شهید آوینی را می‎بینید.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها