رئیس کارگروه مقابله با تحریم‌ها در مجلس:

شروط ایران برای بازگشت به برجام/ منافع ملی فدای انتخابات نشود

خاندوزی با اشاره به شروط ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی، گفت: وزارت امور خارجه نباید منافع مردم را فدای‌ اغراض سیاسی و انتخاباتی کند.
کد خبر: ۴۵۰۱۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸ - 07April 2021

شروط ایران برای بازگشت به برجام/ منافع ملی فدای انتخابات نشودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سید احسان خاندوزی رئیس کارگروه مقابله با تحریم‌ها در مجلس در گفت‎وگویی، با تاکید بر اینکه طرف‌های برجامی باید تعهدات خود را در قبال ایران انجام دهند، اظهار داشت: یکی از مهمترین ارکان فایده‌مند بودن توافق کشورهای ۱+۵ با ایران انتفاع اقتصادی ایران از محل رفع تحریم‌ها بود که در چند سال گذشته به طور مشخص به حداقل ممکن رسید.

رویکرد ناقص مذاکره‌کنندگان به کشور آسیب زد

وی متذکر شد: تجربه توافق اولیه برجام حاوی یک درس بسیار عبرت‌آموز است، مبنی بر اینکه نوع رویکردی که وزارت امور خارجه ما به توافق برجام داشت، ناقص بود و بیشترین آسیب را کشور ما از محل همین رویکرد ناقص خورد که در ذهنیت مذاکره‌کنندگان ما وجود داشت.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن نقص در رویکرد عبارت از این بود که برخوردار شدن جمهوری اسلامی ایران از منافع اقتصادی برجام صرفاً موکول به لغو حقوقی تحریم‌ها است و این ساده اندیشی بود که در دوره اول، مذاکره کنندگان ما داشتند.

خاندوزی ادامه داد: نتیجه این ساده انگاری باعث شد زمانی که تحریم ها روی کاغذ به صورت تعلیق درآمد و متاسفانه به شکل کامل هم لغو نشده بود، اقتصاد ایران از محل لغو تحریم‌ها استفاده کاملی نبرد.

نهادهای ایران به دلایلی غیرهسته‌ای در لیست تحریم قرار گرفتند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در واقع از طریق دو کانال موثر انتفاع اقتصادی ایران بسیار محدود شده بود، گفت: کانال اول عبارت بود از اینکه بسیاری از نهادهای تحریمی یا موضوعات تحریمی ایران به دلایلی غیر از تحریم‌های هسته ای و برجام در لیست وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار داشتند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به دلایلی از جمله حقوق بشری، کمک به تروریسم و هسته‌ای در لیست تحریم‌ها قرار داشت و چند برچسب همزمان روی نهادهای مختلف کشور قرار گرفته بود.

رئیس کارگروه مقابله با تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی گفت: کانال اول این بود که علی‌رغم لغو تحریم های برجامی، بنا به سایر دلایل، همچنان نهادهای ما تحت محدودیت های خزانه داری آمریکا قرار داشتند و کانال دوم هم این بود که حتی نهادهایی که تمام برچسب های تحریمی آنها بعد از برجام بی اثر شده بود، از طریق فشارهای کاملاً غیررسمی و تهدیدات مقامات خزانه‌داری آمریکا دچار محدودیت روابط تجاری و ارزی می شدند.

تهدید شرکای مهم تجاری برای مراوده با ایران

خاندوزی ادامه داد: به این معنا که با شرکای مهم تجاری و حتی شرکت‌های جزئی که مراودات بسیار اندکی در حد چند میلیون دلار با ایران برقرار کرده بودند، تماس گرفته می‌شد و آنها تهدید می‌شدند به اینکه به زودی تحریم‌های ایران باز خواهد گشت و شما به جهت مراوده‌ای که با اقتصاد ایران داشتید، مورد تعقیب و تحریم آمریکا قرار خواهید گرفت.

وی اظهار داشت: همچنین آنان اینگونه تهدید می‌شدند که منفعت بلند مدت شما ایجاب می‌کند که اگر می‌خواهید در نظام چرخش مالی دلار و همکاری با شرکت‌های آمریکایی و اروپایی باشید یا از سامانه هایی مانند سوئیفت استفاده کنید، باید به سرعت به این نوع مراوده‌ای که با ایران دارید خاتمه دهید.

ایران در عمل از منافع رفع تحریم‌ها بهره‌مند نشد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: این تهدیدات موجب می‌شد که علی‌رغم اینکه روی کاغذ تحریم‌ها مرتفع شده بود، اما در عمل جمهوری اسلامی ایران از منافع آن استفاده نکند.

بازگشت به برجام منوط به راستی‌آزمایی عملی لغو تحریم‌ها باشد

وی تاکید کرد: در پایان این تجربه پرهزینه، حداقل انتظار ما نمایندگان مجلس از مسئولان وزارت امور خارجه آن است که آن رویکرد ناقص قبلی خود را تکرار نکنند و این بار اگر قرار بر این است که کشور به تعهدات برجامی خود بازگردد، مطابق با فرمایش رهبر معظم انقلاب حتماً پس از راستی‌آزمایی عملی لغو تحریم‌ها باشد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عبارت دیگر ما یک راستی‌آزمایی صوری و حقوقی داریم که می‌تواند با یک فرمان اجرایی توسط رئیس جمهور آمریکا روی کاغذ محقق شود و تعدادی از فرامین اجرایی صادر شده در دوره ترامپ را خنثی کند.

رئیس کارگروه مقابله با تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با وجود این، ممکن است در شرایطی که به ظاهر و روی کاغذ تحریم‌های زیادی لغو شود اما از طریق کانال‌های دوگانه مذکور، همچنان اقتصاد ایران از منافع اقتصادی خودش بهره‌مند نشود و حیات اقتصادی فعالان اقتصادی، صادرکنندگان، بانک‌ها و مردم متاثر از فشار تحریم‌ها باقی بماند.

وزارت امور خارجه ساده‌انگاری را کنار بگذارد

وی تاکید کرد: مهم‌ترین مطالبه ما از دستگاه دیپلماسی آن است که ساده انگاری دوره قبل را کنار بگذارد و از آن تجربه درس بگیرد و این بار شاخص‌های کاملاً دقیق، سنجش پذیر و کمّی را برای راستی آزمایی لغو تحریم ها در عرصه عمل تعیین کند.

تبیین شروط ایران جهت اجرای تعهدات برجامی

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس از گذشت یک دوره دو یا سه ماهه از اجرای عملی لغو تحریم‌ها، اقتصاد ایران باید از محل درآمدهای نفتی خودش عملاً منتفع شود و بتواند تراکنش‌های ارزی و بانکی خودش را به سهولت انجام دهد و همچنین بتواند بخش قابل توجهی از دارایی‌های بلوکه شده خود در خارج از کشور را در اختیار بگیرد. پس راستی‌آزمایی این اقدامات، جمهوری اسلامی ایران نیز به تعهدات برجامی خودش بازخواهد گشت.

خاندوزی گفت: در غیر این صورت متاسفانه یک فرصت بزرگ تاریخی برای کشورمان از دست خواهد رفت و ما هزینه مکرری را به جهت درس های نیاموخته از دوره پیشین تحریم‌ها به مردم و اقتصاد کشور تحمیل خواهیم کرد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه باعث نشود که در دستگاه دیپلماسی دولت، این منافع اقتصادی و واقعی مردم در بلندمدت، فدای اغراض سیاسی در کوتاه مدت شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار