یادداشت/

مجموعه «روایت فتح» جوهر هنر دینی را نمایان ساخت

مجموعه مستند «روایت فتح» کاری ارزشمند از گروه جهاد سازندگی به عنوان یکی از عناصر و ابزارهای انتقال مفاهیم دینی در استحکام ارتباط معنوی با خالق یکتا، در چنین بستری شکل گرفت که جوهر هنر دینی را نمایان ساخت و پرده از حقیقت آن برداشت.
کد خبر: ۴۵۰۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴ - 09April 2021

مجموعه «روایت فتح» جوهر هنر دینی را نمایان ساختگروه استان‌های دفاع‌پرس ـ عذرا شباب؛ «همه جنگ‌ها بد است مگر جهاد فی سبيل الله و اگر نبود این حقیقت که جبهه های ما مسلخ و مقتل عشاقی بوده است در آوردگاه دليران حق پرستی چون حاج همت و خرازی و دیگران که از مقام خلیفه الهی بشر دفاع می کردند»، این سخنی است از شهید «سید مرتضی آوینی» که کمتر می توان تعبیری جذاب تر از آن را در بیان مفهوم هنر دینی در خدمت دفاع مقدس يافت.

استفاده از نقل قول ها جهت مدد جستن در توضیح و معرفی هنر دینی در خدمت دفاع مقدس است و بطور کلی بررسی نقش هنر مکتبی جنگ تحمیلی بیانگر این مطلب است، هنر در عرصه دفاع مقدس بارور شد و در پرتو فکر دینی می تواند مخاطبین اصلی خویش را که همانا فطرت پاک مؤمنین می باشد بازیابد و به عنوان یکی از عناصر و ابزارهای انتقال مفاهیم دینی در استحکام ارتباط معنوی با خالق یکتا مطرح گردد.

به عنوان نمونه مجموعه روایت فتح کاری ارزشمند از گروه جهاد سازندگی در چنین بستری شکل گرفت که جوهر هنر دینی را نمایان ساخت و پرده از حقیقت آن برداشت.

در آن دوران مهمترین مساله پس از معضل محرومیت در روستاها جنگ تحمیلی بود و علاوه بر حضور مستقیم جهاد در بستر دفاع مقدس ضروری بود نهادهای رسانه ای با روحیه ای جهادی در این راه پیش قدم شوند، گذشت سالها نیز بخوبی نشان داد که برنامه های روایت فتح بر توان ترین و دقیق ترین مجموعه هنری نسبت به رویداد دفاع مقدس بود و این ویژگی برخاسته از روح جهادی حاکم بر سازندگان آن بود.

سال های 65 مجموعه روایت فتح با سیاقی خاص متفاوت از برنامه های جنگی به صحنه اجرا درآمد، ساخت این برنامه ها مرتبط با روح مكتبی حاکم بر نهاد مقدس جهاد سازندگی بود که خود را مأنوس و مرتبط با مشکلات بوجود آمده بر سر راه انقلاب اسلامی می دید.

روایت فتح مستندی با بیش از 70 قسمت توانست بنا به اظهار معاقل هنری و مردمی تاثیرات مطلوبی را بر مخاطبین خود بر جای گذارد و در راه نشر و تقویت روحیه جهاد و شهادت گامی موثر بر دارد.

برخی بین جنگ تحمیلی و جنگ جهانی دوم و جنگ های دیگری که در دنیا اتفاق افتاده است به لحاظ شباهت های صوری تفاوتی نمی بیند، اصلا حقیقت جنگ تحمیلی تا نشناخته است و ضرورتا از عهده بیان آن نیز بر نخواهد آمد، شهید «سید مرتضی آوینی» دست اندرکار اصلی این مجموعه در مصاحبه ای در سال  65می گوید نخستین وظیفه فیلمساز شناخت حقیقت عظیم و شگفت انگیزی است که بیرون از ما جریان دارد.

مجموعه روایت فتح با نگاهی مؤمنانه به وقایع و مسائل کار خود را بنا نمود که به تعبیر شهید آوینی این مسأله تنها به سینما و یا جای دیگر بازگشت ندارد، بلکه یک بحث کلی است که کار فیلمسازی را نیز در بر می گیرد که این مجموعه ارزشی سعی داشت با توسل به هر مکتبی و استفاده از قواعد زیبایی شناسی خود با فطرت مؤ منين ارتباطی عمیق برقرار کند.

برنامه های روایت فتح با فعالیتی پیگیر در زمینه جنگ تحمیلی و با تقدیم و شهدای گرانقدری در راه حفظ نظام جمهوری اسلامی از پیشگامان هنر مكتبی به شمار می آید کاری که به تحقیق تجلی روحیه معنوی دست اندرکاران آن بود.

شهید «سید مرتضی آوینی» آخرین شهید روایت فتح بود که در راه تهیه سری جدید این برنامه عازم فکه شد و به اتفاق شهید «یزدان پرست» بر اثر برخورد با مین در منطقه فکه به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار