اختلافات شدید حزب اخوانی‌الاصلاح با دولت سعودی در یمن

ائتلاف سعودی در هفتمین سال جنگ یمن، بخش اصلی تمرکز خود را به اختلافات درونی در میان گروههای تحت امر خود در یمنی صرف می‌کند.
کد خبر: ۴۵۰۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰ - 09April 2021

اختلافات شدید حزب اخوانی‌الاصلاح با دولت سعودی در یمنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، اختلافات داخلی در میان گروههای مختلف ائتلاف سعودی در یمن در کنار عوامل مهم دیگر، یکی از دلایل ناکامی ریاض در یمن به شمار می‌رود. در برخی موارد نیز گروههای یمنی با خود دولت سعودی به اختلاف خورده و مسیر خود را جدا می‌کنند.

به نوشته وبگاه الخبر الیمنی، سازمان حقوق بشری «سام» (وابسته به حزب اخوانی الاصلاح) که یکی از اصلی‌ترین اجزای ائتلاف سعودی در یمن محسوب می‌شود، دولت ریاض را به بازداشت و شکنجه صدها یمنی در زندان‌های ویژه در مرزها و استان‌های یمن از جمله «المهره»، «حضرموت»، «مأرب» و «عدن» متهم کرده است.

این اولین بار است که سازمان «سام» علیه دولت عربستان سعودی بیانیه می‌دهد، هرچند پیش از این در خصوص اقدامات امارات در یمن موضع گرفته بود. همزمان منابع یمنی می‌گویند که تعداد زیادی از شبه‌نظامیان وابسته به حجزب الاصلاح، از ائتلاف سعودی جدا شده و به نیروهای دولت صنعاء پیوسته‌اند.

در مقابل نیز رسانه‌های وابسته به سفیر عربستان سعودی در یمن، اقدام به حملات رسانه‌ای علیه گروههای مسلح وابسته به حزب الاصلاح کرده‌اند. در این میان برخی خبرنگاران وابسته به ریاض، در شبکه‌های اجتماعی شایعه کرده‌اند که حزب الاصلاح در استان «تعز» مبلغ پنج میلیارد ریال یمنی از دولت صنعاء دریافت کرده تا در مأرب فشار بر ارتش و کمیته‌های مردمی را کاهش دهد و همزمان در استان تعز نیز دست از حملات نظامی بکشد.

دولت سعودی چندی پیش نیز به وزیر کشور دولت منصور هادی هشدار داده بود که جلوی تنش‌آفرینی حزب الاصلاح در استان «ابین» را بگیرد و حزب الاصلاح نیز توقف پیشروی در مواضع شورای انتقالی جنوب را نپذیرفته بود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها