یادداشت/ حامد افروغ

شهید «صیاد شیرازی»؛ الگوی عملی تعهد و تخصص در مسئولیت

بزرگترین حُسن انقلاب اسلامی برای ملت ایران، جدای از قطع ریشه‌های وابستگی به غرب و تو سری خوردگی از آنان بود، معرفی شخصیت‌هایی چون شهید «صیاد شیرازی» به ملت ایران است که در اوج تخصص، تعهدی خالصانه و دلسوزانه به کشور و فرهنگ این سامان داشته‌اند.
کد خبر: ۴۵۰۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸ - 10April 2021

شهید «صیاد شیرازی»؛ الگوی عملی تعهد و تخصص در مسئولیتگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ یکی از پررنگ‌ترین نقاط عطف در تاریخ ایران است. اتفاقی که باعث دگرگونی و تحولی بزرگ در فرهنگ و نوع نگاه ملت ایران به زندگی و مسائل پیرامونی آن شد؛ اما از آنجا که انقلاب اسلامی بیشترین تاثیر را بر روی فرهنگ مردم گذاشت، اغلب آن را یک انقلاب فرهنگی می‌دانند، فرهنگی که حضور متفاوت و موثر خود را در تلطیف روحیه مردم، افزایش حس برادری اجتماعی، امید به آینده، توجه ویژه به معنویات و ... به رخ همگان کشید.

در این میان «شهادت»، اما از جایگاه ویژه‌تری برخوردار شد؛ جایگاهی که حتی برخی مخالفان جمهوری اسلامی را که دل در گرو عزت ایران داشته و دارند، به کرنش و احترام در برابر شهدا واداشته است. پیرو تسری فرهنگ انقلاب اسلامی در میان نسل جوان و مردم آن دوره، صفات و رفتارهایی، چون تقوا، اخلاص، مردم‌داری، خدمت به مردم، ساده‌زیستی و عدالت‌طلبی به مولفه‌هایی ستوده بدل شده و افراد متصف به این صفات از جایگاه ویژه‌ای در میام مردم برخوردار شدند.

شهید «علی صیاد شیرازی» از جمله افرادی بود که در میان مردم و نسل جوان آن روز به داشتن صفات مذکور شناخته شده بود. صفاتی که از او فردی محبوب در میان نظامیان ساخت تا الگویی باشد از یک فرد انقلابی و کارآزموده، که رفتار و عملش همسو با اعتقادات و ادعاهایش قرار دارند. آنچه که از سلوک رفتاری شهید صیاد شیرازی برای ما به ارث مانده، این است که هر کسی می‌تواند در بهترین مدارج مسئولیتی باشد و طبق قواعد و اصول انقلابی عمل کند.

بزرگترین حُسن انقلاب اسلامی برای ملت ایران، جدای از قطع ریشه‌های وابستگی به غرب و تو سری خوردگی از آنان بود، معرفی شخصیت‌هایی، چون شهید «صیاد شیرازی» به ملت ایران است که در اوج تخصص، تعهدی خالصانه و دلسوزانه به کشور و فرهنگ این سامان داشته‌اند. کسانی که امروز هم با مرور خاطرات و سلوک رفتاری‌شان شور و شعفی زایدالوصف بر مخاطب مستولی می‌شود که مگر ممکن است افرادی در جایگاه‌های رفیع و با مقام و منصب‌هایی مهم، اینچنین دل در گرو معنویات داشته و بی‌پیرایه در جهت تعالی و رشد مادی و معنوی کشور بکوشند.

از قضای روزگار که برخی مسئولین به انواع و اقسام دنیازدگی، اشرافیت و حتی بعضا ارعاب از دنیا دچار شده‌اند، بازخوانی زیندگی افرادی، چون شهید صیاد شیرازی می‌تواند سهم مهمی در نهیب زدن به آنان داشته و بار دیگر راه را از چاه برای دولت و ملت روشن سازد. علم و تسلط شهید صیاد شیرازی بر آنچه که مسئولیتش را بر عهده داشت در کنار شجاعت و تعهدش برای صیانت از منافع ملی، از او آدمی ساخت تا برای دفاع از حقیقت و صلاح ملت، در برابر هیچ‌کس کوتاه نیامده و حتی تنزل درجه‌اش توسط بنی‌صدر باعث نشود تا چشم بر بیراهه رفتن مسئولین ببندد که نهایتا دود انحراف مسئولین در چشم ملت خواهد رفت.

امتیاز برخورداری ملت از میراث معنوی بزرگان و شهدایی همچون «علی صیاد شیرازی» برای مردم و مسئولین ما این است که این عزیزان در دسترس بوده و هستند. از آنجا که در میان ما زیسته و شمیم نفس‌های قدسی‌شان هنوز شامه اهل دل را می‌نوازد، الگو گرفتن از آن‌ها کاری آسان‌تر و راهی هموارتر است؛ از این‌رو بر ما (ملت و مسئولین) است تا خود را وادار کنیم در میان مشغله‌های دنیایی که هر روز بیش از قبل میان ما و آرمان‌های بلندمان فاصله می‌اندازد، یاد و خاطره این دست بزرگان و شهدا را پررنگ کنیم و به دامان آن‌ها چنگ بزنیم تا بتوانیم در مسیر درست بمانیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار